Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как Европа ще постига целите на "Зелената сделка"

Снимка: Радио ВИДИН

Как Европейският съюз ще съчетае изискванията за намаляване на емисиите от промишлеността с намеренията за връщане на стратегическо промишлено производство в съюза? Темата коментира Радан Кънев- евродепутат от групата на Европейската народна партия, докладчик на Европейския парламент /ЕП/ по Директивата за емисиите в промишлеността. Директивата на Европейския съюз за емисиите от промишлеността засяга въглищната енергетика и всички съществени индустриални сектори според специфичните емисии, които съответните предприятия отделят. Това е Директива, която до сегашната си ревизия не засява въглеродните емисии. В контекста на "Зелената сделка" говорим за емисии на парникови газове и конкретно въглеродни емисии, но Директивата за промишлени емисии обединява 7 законодателни акта по отношение на токсичното замърсяване, обясни Радан Кънев. 

Първата Директива от пакета законодателни актове, обединени в Директивата за промишлените емисии, е Директивата, която регламентира токсичните емисии от въглищните централи. Повече от десетилетие се смяташе, че въглеродът от въглищни електроцентрали може да бъде улавян и по този начин техният живот да бъде неограничено удължен. Истината е, това е утопичен сценарий, това е доказано от пазарни опити и сериозни научни и технологични анализи, заяви Радан Кънев.

"По отношение на индустриите, които имат неизбежен въглероден отпечатък и съчетано с амбицията за нетнонулеви емисии към 2050 година технологиите за улавяне и утилизация стават безалтернативни. Така че в циментовата индустрия, които има въглероден отпечатък и поради самото смилане на варовиковите скали, не само изгарянето, по отношение на тежките метални индустрии, по отношение, например, но съвсем не единствено, на стоманената индустрия, изглежда че за много предприятия друга възможност, освен улавяне на въглеродни емисии няма да има и поради тази причина в момента тези технологии влизат в приоритетния списък технологии в Директивата за индустрията с нулеви нетни емисии."

ТЕЦУлавянето на въглерод от въглищни централи е оценено вече като нереалистичен сценарий, не се финансира като проекти и няма такива планове. Нито една голяма въглищна мощност в Европа няма план да се трансформира чрез улавяне на въглеродни емисии:

"Непосредствената задача, на която няма никакъв отговор е как в България да се произвежда енергия от въглища след 1 юни 2025 година, когато влиза в сила пълната забрана за финансиране от държавата за всякаква форма на субсидиране на производство на енергия от въглища. Това е утре, очевидно и България няма подписани договори по механизми за капацитет към 31 януари 2019 за периода след 2025 година, както има, например Полша. Което означава, че ние нямаме икономически отговор на въпроса как можем да правим енергия от въглища след 1 юли 2025 от ТЕЦ 2, от "Контур Глобал" от 2024 , от догодина, а от Гълъбово 2026-а, когато изтича техният договор. Ние нямаме никакъв отговор като държава, като общество по какъв начин ще гарантираме енергийната стабилност, за която към момента въглищните производства са нужни и социалната стабилност във въглищните региони след 2025-2026 година."

Европейският акт за промишлеността с нулеви нетни емисии или как ЕС ще стане по- малко зависим от вноса на продукти и чиста технология? Това е друга от темите на журналистически семинар "Нова регулаторна рамка за европейската промишленост с нулеви нетни емисии", която коментира Цветелина Пенкова- евродепутат от групата на социалистите и демократите, докладчик по темата в сянка. 

Европа да започне производството на чисти технологии- ключовото законодателство Европейският парламент цели да бъде завършено до края на мандата в оставащата почти една година. Това означава, че чрез финансиране и по-облекчена регулаторна рамка, ЕП ще се опита да върне тези производства и технологии за производства на "зелена" енергия и трансформация на икономиката ни към зелена такава - всички тези компоненти, съоръжения и технологии да се произвеждат в рамките на ЕС. Това звучи почти невъзможно като цел в момента, заяви Цветелина Пенкова:

"Дори само, ако погледнем някои от така очевадните такива технологии като например, фотоволтаици, всички видове инсталации, компоненти за тях, предполагам, едва ли е трудно да се досетите, че много голяма част от тях се произвеждат в момента в Китай. Като казвам много голяма част имам предвид около 90%. Същото важи и за електроавтомобилите, там над половината се произвеждат в момента в Китай, същото важи и за акумулаторните батерии. Просто изброявам първите няколко неща, които идват на дневен ред, когато заговорим за "зелена" енергия или "зелена" икономика. Т.е. това, което ние искаме, няма как да върнем 100% от капацитета на тези производства в Европа, но искаме да поставим условията за започване на връщане на тези производствени процеси и за развитие на бъдещите технологии."

ЕП си поставя за цел до 2030 година поне 40% от тези технологии и техните компоненти да се произвеждат в рамките на ЕС. Това е най-лесният и пряк път за постигане на целите на "Зелената сделка".

Позицията на Европейския парламент е, че трябва да имаме конкретен списък с технологии. В този списък ключови и важни за България са слънчеви и фотоволтаични системи, производство на всякакъв вид биогорива, акумулаторни батерии, термопомпи, технологии, които да подобрят електропреносната мрежа.

"Всички тези цели, които си поставяме се очаква да увеличат консумацията на електроенергия почти минимум двукратно в следващите 5 до 6 години. Което означава, че самата електропреносна мрежа трябва да бъде подобрена, за да може тя да издържи на допълнителното напрежение. И не на последно място, за първи път в такъв тип стратегическо законодателство на Европейския съюз от много години назад, ако не и за първи път въобще исторически, ядрената енергетика също е включена като стратегически енергиен източник, т.е. ядрените технологии за производство на електроенергия", заяви Цветелина Пенкова.

Така ядрените технологии вече намират своето място в технологии, в които Европа трябва да продължи да инвестира. Този списък ще търпи промени, допълни Цветелина Пенкова. Едни от предизвикателствата, с които ще се сблъскаме е, че трябва да има механизъм, по който да бъдат обновявани и допълвани. В първоначалното предложение на законодателния акт са изброени тези технологии, но не е обърнато внимание на цялата верига на доставки - т.е. когато говорим за производство или за краен продукт, било термопомпа или акумулаторна батерия, има много допълнителни доставчици или производства, които трябва да бъдат стимулирани, за да произведем това, което искаме накрая.

Европа е добре да даде приоритет на технологии, в които има конкурентоспособност на глобалните пазари, коментира  евродепутатът Цветелина Пенкова и даде пример - ядрената енергетика - безспорно по отношение стандарти на безопасност, в ЕС те са най-високите. Това е пример за технология и бъдещ енергиен източник, който трябва да бъде насърчаван.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00