Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Механичният прираст може ли да спре стопяването на населението

Снимка: Радио ВИДИН

В резултат от пандемията през 2020 година много хора напуснаха големите градове, върнаха се и работещи в чужбина. Сега, две години по- късно динамиката на вътрешната миграция към големите градове се обърна. Вече втора поредна година движението на населението в страната се връща към предишната закономерност. 

Според видинчани Видин продължава да обезлюдява:

"Градът обезлюдява, ама по- добре, че обезлюдява. Защото тръгват тези, където не могат да намерят препитание. Работа има навсякъде... Нашите отиват по чужбина, за да печелят... Няма работа във Видин и никой не се връща... Имаше по време на пандемията хора, но пак тръгнаха по чужбина", заявиха видинчани.

Механичният прираст е висок, но не може да спре стопяването на населението. Изводът прави Зорница Славова от Института за пазарна икономика. През 2022 година най- много нови жители е привлякла столицата - над 10 хиляди, следвана от общините Пловдив с 3 917 души и Варна с 2 430 души. 

"Сега вече след като преминаха и ограниченията, виждаме отново, че си  влиза в руслото движението на населението и отново големите градове привличат повече население чисто механично", каза Зорница Славова. 

Положителен е прирастът в 136 от общини, миналата година беше едва в 92. Общото нарастване на жителите в тях надхвърля 32 хиляди души. Общините с отрицателен механичен прираст пък губят близо 5 хиляди души. Причините хората да се местят в по- големите градове са търсене на работа и социален живот, посочи Зорница Славова.

В община Криводол хората, които са били по време на пандемията по родните си места, са заминали пак, заяви кметът Христо Доков:

"Според мен трябва да мине поколение, за да може да обърне тази тенденция. Няма да стане за 5 години. Защото ето, аз имам познати, които отидоха 1998-1997 година в Испания, Гърция. Децата им там се родиха, там изучиха. Кога ще се върнат тези деца в нашите населени места? Аз не мисля, че въобще ще се върнат тук. Което е много жалко. Инвеститори ние ще ги търсим, но кой ще работи?"

Стандартът на живот на хората от Белоградчик е най- висок от другите общини във Видинска област и това спря миграционните процеси, смята кметът Борис Николов:

"Това е един от най- големите проблеми на Северозападна България, включително и на община Белоградчик, с миграцията на населението. И основно това са работоспособно, жизнено население, което мигрира в големите градове и страните в Европа. Тоци процес почти спря в община Белоградчик. Защото стандартът вече по различни оценки, по Плана за развитие се направи един голям анализ и се оценява, че стандартът на живот на населението в Белоградчик е най- висок сравнено с 11-е общини във Видинска област. Това спря тези миграционни процеси. Имаме частично закупуване на имоти в по- атрактивните, по- хубавите населени места, където не се заселват трайно, а ползват ги за ваканции... Основната причина е, че в Белоградчик почти няма семейство, където двамата да не са на работа. С изключение на малцинствените групи. Но, те пък за сметка на това пътуват често за по три- четири месеца в западните европейски страни, осигуряват си един добър доход и се връщат да си харчат парите в Белоградчик."

В Белоградчик заетите основно са в туризма, в държавните и общински структури, над 130 човека работят в деветте социални заведения. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56