Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачите искат решения на проблемите с тол системата

Снимка: Радио ВИДИН

С 50% процента по-високи тол такси заплащат тежкотоварните автомобили, преминаващи през България. Първоначално увеличението трябваше да се случи в началото на годината, но бе отложено с 6 месеца, а от началото на юли покачването е факт. Според директора на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров нито един от поетите ангажименти от страна на властите за решаване на проблемите с тол системата не е изпълнен:

"Тол таксите са вдигнати въпреки нашето настояване за тяхното отлагане, като е важно да се подчертае, че отлагането не е самоцелно. При предходното отлагане с 6 месеца бяха поети определени ангажименти, като нито един от тях не се реализира. Предното отлагане не постигна своята цел, тъй като основните разходи ни бяха свързани с одит на тол системата, по отношение на въвеждането на отстъпки за вътрешния транспорт и мислене на механизми за прехвърляна на основната тежест върху транзитния трафик по отношение на платените суми във връзка с използването на пътищата. И нещо друго, много важно, което беше поето като ангажимент е свързано с многото глоби и нарушения, които излизат на превозвачите, които са изрядни..."

На фона на всичките проблеми в тол системата, качеството на пътищата не съответства на увеличените такси, коментира още Димитър Димитров. Той даде за пример преминаването на тежкотоварния трафик в Северозапада, където положението винаги е било критично, особено сега, след ограничаване на маршрутите заради затворения участък на Е-79:

"Тол такси се плащат за там, където има път. И тук вече следващият проблем - биват принуждавани превозвачите в момента в Северозападна България, където положението винаги е било критично, в момента още повече с оглед затворената отсечка между Лютидол и Мездра... В момента превозвачите там са изправени в ситуация да се движат по едни пътища, които ги няма... Дори в самото начало, когато имахме обходен маршрут "Петрохан" ситуацията беше малко по-добре. В момента и маршрут "Петрохан" дори като обходен маршрут е затворен. Нещото, за което ние настояваме, е той да бъде отворен за тежкотоварни автомобили отново. Ние съзнаваме, че пътят е тежък, съзнаваме, че има много трафик. Но истината е, че другият алтернативен път, през Долни Дъбник към Плевен, там е изключително натоварен и по никакъв начин не е по-безопасен... Когато отново за обходен маршрут се ползваше "Петрохан", нито едно тежко произшествие не се случи на "Петрохан"... Ние питаме - добре, какво ще стане след 1 година, когато трябва на няколко етапа да правиме пътя между Мездра и Враца. Какво ще правим, когато тръгне да се оправя пътят между Враца и Монтана? Може би няколко години ще трябва да минаваме през Долни Дъбник..." 

Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, трябва да бъдат въведени определени облекчения на тол таксите. От страна на правителството има определено разбиране и се водят преговори, каза още той:

"Ние проведохме срещи с министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, на които набелязахме мерки и има, поне на първо четене, разбиране от страна на правителството, че с новите цени на тол таксите на първо място ще се увеличи инфлацията. На следващо място ще се отрази както на транспортната услуга, така и на всички продукти, които се превозват с автомобилен транспорт. Таксите са увеличени с 50% от това, което беше до 1 юли. Но идеята е на първо място да се въведат отстъпки за изминати километри на територията на България. Това ще даде предимство на тези, които оперират на българския пазар... Имаме още няколко предложения, но не искам предварително да ги дискутирам. Но за нас е от ключово значение да се реши проблемът с компенсаторните такси, с глобите, които АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) издава, и то издава ги за минал период, за повече от 2 години. На следващо място очакваме да има и редуциране на второкласните пътища, които са в обхвата на тол системата. Към момента няма планирани протести, но това не значи, че ако не се стигне до консенсус и до вземане на адекватни мерки такива няма да предстоят... В крайна сметка новите такси ще бъдат платени от всеки потребител." 

Йордан Арабаджиев описа като "ужасяващо" положението с маршрута на тежкотоварния трафик в Северозападна България.

Новата тарифа на тол таксите ще бъде преразгледана, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В момента не е възможно нито нормативно, нито технически да се отложи влизането в сила на новата тарифа от тази дата, посочва министър Андрей Цеков. Той припомни, че съгласно постановление на служебното правителство от декември миналата година, тол таксите трябва да се увеличат от 1 юли с 50%. До края на месеца работна група, в която участват представители на транспортния бранш и експерти на министерствата на регионалното развитие и на транспорта, ще изготви проект на промени на тарифата. От съобщението на МРРБ става ясно, че след като промените бъдат одобрени от правителството, превозвачите ще получат обратно от държавата средствата, платени за по-високи такси след 1 юли.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38

Защо е необходим спешен ремонт на пътя Добри дол - Козлодуй

Граждански протест се проведе през декември м.г., заради лошото състояние на пътя Козлодуй - Лом , част от републикански път II-11. В началото на януари т.г. последва втори .  На 9 януари от АПИ съобщиха , че предприемат действия за трайно и дългосрочно подобряване на експлоатационното състояние на второкласния път II-11 в участъка Лом -..

публикувано на 12.05.25 в 16:07

Кметът на Добролево: Повечето неща в селото са направени с доброволен труд

Днес ще посетим село Добролево в община Борован. Намира се на 40 км северно от Враца, на 30 км южно от Козлодуй и на 35 км от Оряхово. Разположено е в китна долина на двата бряга на Барата, малка рекичка, която се влива в Бързица. Селото има интересно минало. - останки от праисторическо селище от бронзовата епоха се намират по левия бряг на..

публикувано на 09.05.25 в 14:27