Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачите искат решения на проблемите с тол системата

Снимка: Радио ВИДИН

С 50% процента по-високи тол такси заплащат тежкотоварните автомобили, преминаващи през България. Първоначално увеличението трябваше да се случи в началото на годината, но бе отложено с 6 месеца, а от началото на юли покачването е факт. Според директора на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров нито един от поетите ангажименти от страна на властите за решаване на проблемите с тол системата не е изпълнен:

"Тол таксите са вдигнати въпреки нашето настояване за тяхното отлагане, като е важно да се подчертае, че отлагането не е самоцелно. При предходното отлагане с 6 месеца бяха поети определени ангажименти, като нито един от тях не се реализира. Предното отлагане не постигна своята цел, тъй като основните разходи ни бяха свързани с одит на тол системата, по отношение на въвеждането на отстъпки за вътрешния транспорт и мислене на механизми за прехвърляна на основната тежест върху транзитния трафик по отношение на платените суми във връзка с използването на пътищата. И нещо друго, много важно, което беше поето като ангажимент е свързано с многото глоби и нарушения, които излизат на превозвачите, които са изрядни..."

На фона на всичките проблеми в тол системата, качеството на пътищата не съответства на увеличените такси, коментира още Димитър Димитров. Той даде за пример преминаването на тежкотоварния трафик в Северозапада, където положението винаги е било критично, особено сега, след ограничаване на маршрутите заради затворения участък на Е-79:

"Тол такси се плащат за там, където има път. И тук вече следващият проблем - биват принуждавани превозвачите в момента в Северозападна България, където положението винаги е било критично, в момента още повече с оглед затворената отсечка между Лютидол и Мездра... В момента превозвачите там са изправени в ситуация да се движат по едни пътища, които ги няма... Дори в самото начало, когато имахме обходен маршрут "Петрохан" ситуацията беше малко по-добре. В момента и маршрут "Петрохан" дори като обходен маршрут е затворен. Нещото, за което ние настояваме, е той да бъде отворен за тежкотоварни автомобили отново. Ние съзнаваме, че пътят е тежък, съзнаваме, че има много трафик. Но истината е, че другият алтернативен път, през Долни Дъбник към Плевен, там е изключително натоварен и по никакъв начин не е по-безопасен... Когато отново за обходен маршрут се ползваше "Петрохан", нито едно тежко произшествие не се случи на "Петрохан"... Ние питаме - добре, какво ще стане след 1 година, когато трябва на няколко етапа да правиме пътя между Мездра и Враца. Какво ще правим, когато тръгне да се оправя пътят между Враца и Монтана? Може би няколко години ще трябва да минаваме през Долни Дъбник..." 

Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, трябва да бъдат въведени определени облекчения на тол таксите. От страна на правителството има определено разбиране и се водят преговори, каза още той:

"Ние проведохме срещи с министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, на които набелязахме мерки и има, поне на първо четене, разбиране от страна на правителството, че с новите цени на тол таксите на първо място ще се увеличи инфлацията. На следващо място ще се отрази както на транспортната услуга, така и на всички продукти, които се превозват с автомобилен транспорт. Таксите са увеличени с 50% от това, което беше до 1 юли. Но идеята е на първо място да се въведат отстъпки за изминати километри на територията на България. Това ще даде предимство на тези, които оперират на българския пазар... Имаме още няколко предложения, но не искам предварително да ги дискутирам. Но за нас е от ключово значение да се реши проблемът с компенсаторните такси, с глобите, които АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) издава, и то издава ги за минал период, за повече от 2 години. На следващо място очакваме да има и редуциране на второкласните пътища, които са в обхвата на тол системата. Към момента няма планирани протести, но това не значи, че ако не се стигне до консенсус и до вземане на адекватни мерки такива няма да предстоят... В крайна сметка новите такси ще бъдат платени от всеки потребител." 

Йордан Арабаджиев описа като "ужасяващо" положението с маршрута на тежкотоварния трафик в Северозападна България.

Новата тарифа на тол таксите ще бъде преразгледана, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). В момента не е възможно нито нормативно, нито технически да се отложи влизането в сила на новата тарифа от тази дата, посочва министър Андрей Цеков. Той припомни, че съгласно постановление на служебното правителство от декември миналата година, тол таксите трябва да се увеличат от 1 юли с 50%. До края на месеца работна група, в която участват представители на транспортния бранш и експерти на министерствата на регионалното развитие и на транспорта, ще изготви проект на промени на тарифата. От съобщението на МРРБ става ясно, че след като промените бъдат одобрени от правителството, превозвачите ще получат обратно от държавата средствата, платени за по-високи такси след 1 юли.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Световният ден на здравето: Фокус върху репродуктивното здраве и въздействието на климата

На 7 април се отбелязва Световният ден на здравето. В България се чества професионалният празник на работещите в здравеопазването.  Празникът се отбелязва от 1948 г. по инициатива на Световната здравна организация, а в България е Ден на здравния работник от 1964 г. Всяка година на тази дата глобалната здравна инициатива приканва всички да се..

публикувано на 07.04.25 в 15:06

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Съвременните деца имат потребност от православната религия

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00