Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС



Народното събрание разгледа поправки в Наказателния кодекс, с които се увеличават наказанията, свързани с пътните произшествия и рисковото шофиране.

Криминализира се отказът да бъдеш изследван за наркотици и алкохол при рецидив, вдига се долната граница на определени наказания и се регламентира конфискацията на автомобил, собственост на водача, участник в ПТП. 

Тези промени няма по никакъв начин да повлияят на пътно-транспортния травматизъм, на мнение е Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.

"Категорично тази промяна няма да реши войната по пътищата, но няма и да я влоши. Тези промени сами по себе си няма да помогнат абсолютно нищо и това е доказано във времето, защото това са, мерките за завишаване на глобите, те просто не работят. Необходими са, МВР имат тежки организационни проблеми в работата си, които се опитва да ги решава с празни инструменти... това е изключително грешен подход. Аз правя едно контрапредложение: нека депутатите, които ще гласуват толкова тежки промени и смятат, че това ще помогне, да поемат отговорност. Нека 51-вата промяна, тъй като 50 промени правят в НПК, която да приемат, е че ако до една година тези мерки не дадат резултат, те също да влязат в затвора. Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори, защото сме в ситуация, в която, от една страна, близките на жертвите и на пострадалите от катастрофи, излизат на улицата, защото виждат, че няма държава, искат правосъдие. Само че правосъдието на жертвата е око за око. Ние не искаме такова правосъдие. Ние искаме правосъдие, което наистина да сложи ред на пътя така че да не стигаме до увеличаване на жертвите. От началото на годината ние имаме ръст на жертвите, сериозен ръст в проценти, така че нека МВР да се замисли, както и премиерът Денков, който на първото заседание каза, че това е приоритет на правителството".

Във вторник Правната комисия в Народното събрание увеличи санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Комисията гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.

Разработените обаче конкретни предложения и идеи, включително и с участието на юристи и близки на жертви от катастрофи, от Института за пътна безопасност, не попадат в рамките на настоящите законодателни промени.

Милчев посочи пробацията като превъзпитаваща мярка, която може да премахне хулиганството на пътя.

"Това не са даже наши идеи. Измислено е още 2018 година на конференция в Софийския университет, когато се говореше за нов Закон за движението по пътищата, който трябваше да се разделя на три, тогава юридическата общност в България предложи съвсем различен подход. Ние имаме проблем с инструментариума на наказание и въздействие на хулиганите на пътя. Има решение. Имаме подобен закон, който 2007-8, ако не греша, беше създаден за футболното хулиганство. Същото е: дали си хулиган на стадиона или на пътя, това поведение е същото. С футболното хулиганство се справихме, налагайки пробация. Наложихме заддържане в поделенията на МВР за 2 седмици, безвъзмезден труд. Тези три наказания ще въздействат много бързо върху 10 хиляди шофьори, които според нашите данни са със системни нарушения по пътя. Пак по наши данни обаче голяма част от народните представители ще попаднат под ударите на такова пръвосъдие. Те също са хулигани на пътя. Ако поискате справка на голяма част от депутатите, ще видите какви нарушения са извършили в последните 10 години. Някои от тях и алкохол са употребявали".

Нужен е съвсем друг подход и други начини, за да се постигне по-добра пътна безопасност, аргументира се още експертът.

"Борят се, искрени са, вярвам в това. Просто не я разбират тази работа. Как да им го кажем по-просто? Не я разбират. Трябва да дадат възможност на някои организации, на група от експерти, които да поемат отговорността за случващото се. Това, което те правят, е едно действие всеки път. Хората излизат на протест, а те завишават наказанията. Необходимо е да се действа по цялата линия. Да чувате депутатите да говорят за корупция в Транспортната система? Да чувате депутатите да говорят за структурни промени в системата за управление? Да чувате да говорят за промени в закона така че да наказват длъжностните лица, които не си вършат работата, като кметове на общини, като АПИ... Така идват проблемите. Абсолютно реално го казвам, че никакви промени няма да въздействат по никакъв начин. Просто това е едно упражнение за отнемане на обществената енергия... до следващите катастрофи. Пак ще ме потърсите след няколко месеца, а ние с Вас този разговор сме го водили колко пъти?"

Българският министър-председател е длъжен да упражнява контрол над Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“, посочи Милчев.

"Проблемът не е в депутатите, проблемът е в Министерски съвет. Министерски съвет през 2019 година създаде Държавна агенция. Това е инструментът в ръцете на българския премиер, който и да е той, с който той трябва да въздейства върху пътно-транспортната обстановка и да я прави по-безопасна. Принудихме тогавашното правителство, след случилото се край Своге, да създаде такъв инструмент, с който да се въздейства и да се намалява риска. Не го използват. Просто не е честно: да имаш инструмент в ръцете си, но не знаят, не умеят... Денков държи само химикалката. Той не разбира как да борави с Държавната агенция, подчинена на него. Пряко на него. Изрично настоявах такава агенция да бъде подчинена на премиера, защото тя трябва да въздейства върху всички министри. Нямат желание да се вслушват в експертите, има пълен бойкот от страна на Министерството на регионалното развитие да дават отговори. При Шишков поне получавахме откази, а тези не си правят труда да ни откажат и информацията, просто не ни отговарят. Искахме информация за ремонтите през август, те не ни я дават. Стават все по-нагли и арогантни, защото имат пълен контрол върху медийното пространство".

Ще бележат ли промените в Наказателния кодекс край на войната по пътищата? Това попитахме видинчани.

"Добро решение, разумно, трябва да се промени мисленето на хората, мярката е добра предупредителна и наказателна... Прекалено много поправки, а резултати няма... Полицията трябва да си върши работата, вместо да си играе на бумащини... Хора пият, карат, хванат го, ама го пуснат, а законът трябва да бъде строг към водачите, които са нарушители...".

Статистиката показва, че през миналата година в България загиналите са 531, от които 7 при катастрофи с пияни шофьори, а двама - с дрогирани. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ангелина Младенова - за учителската професия преди и сега

В навечерието на първия учебен ден в "Думата имат старейшините" гостува 86-годишната Ангелина Младенова, която е била начален учител в училище "Любен Каравелов" във Видин.  Тя е от белослатинското село Попица, но след като се омъжва се мести във видинското село Ивановци, където я намираме и днес. За себе си Ангелина Младенова казва, че е имала..

публикувано на 12.09.24 в 16:50
село Върбешница, община Мездра

Есенно почистване предстои в село Върбешница

В мездренското село Върбешница няма незаконни сметища. Причината- кметът Магдалена Динкова обикаля селото и когато види, че някъде се чисти или се ремонтират къщите, казва на хората какъв е редът за изхвърляне на отпадъците и контролира дали се спазва начинът на изхвърлянето им. Преди 3-4 години нерегламентираното сметище било изчистено. "И..

публикувано на 12.09.24 в 16:24
Боклук - илюстративна снимка

Има ли решение на проблема с незаконните сметища

Проблемът с незаконните битови и строителни сметища е изключително голям, за разлика от други населени места в страната, това установява  народният представител Петър Петров,  след като започва да обикаля област Монтана, от която е избран. "Стигало се е дотам, че се образуват незаконни сметища с години и те се виждат даже от сателитни..

публикувано на 12.09.24 в 15:10

Занаятчия продължава да вдъхва живот на старо училище в Монтанско

В Център за изкуство, занаяти и етнография е превърнато старото и отдавна нефункциниращо училище в село Меляне, община Георги Дамяново. Инициативата е на Чавдар Антов, художник, дърворезбар, с когото сме ви срещали и преди. Благодарение на дългогодишните му грижи сградата на учебното заведение е спасена от разруха, каквато е съдбата на много..

публикувано на 12.09.24 в 14:00

Сборникът от разкази "Жени без мъже" на Анелия Гешева от Видин

"Близостта ражда презрение… и деца!" Не помня кой го беше казал, но е онова, за което първо се сетих, докато четях разказите от сборника „Жени без мъже“ на Анелия Гешева. А какво се ражда след презрението – когато една жена избере да остане само със себе си? Когато изгуби или съвсем умишлено пререже всички връзки? Раждат се истории, пълни..

публикувано на 12.09.24 в 13:52
Васил Желев и Филип Донков

Филип и Васил: Всеки млад човек трябва да знае поне една българска песен

Българската музика играе важна роля в живота на младите хора. Тя предоставя платформа за самоизразяване, идентификация и социална ангажираност. Въпреки влиянието на чуждестранната музика и глобалните тенденции, българската сцена е успяла да създаде собствено звучене и да стане част от културния живот на новото поколение, част от което са Филип Донков..

публикувано на 12.09.24 в 13:46

Отбелязваме Деня на програмиста

В Деня на програмиста, 12 септември, разговаряме с Емилиян Кадийски от Враца. Той се занимава с програмиране, организира курсове по специалността, участва и в софтуерни компании, част е от екипа на Враца софтуер общество. По думите му, продуктите създадени от програмисти може да бъдат срещнати във всяка една сфера. Въпреки че интересът към..

публикувано на 12.09.24 в 11:30