Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автоинструктор: Толерантни сме на пътя в други държави, не и у нас

Снимка: Радио Видин

Какви участници в движението сме и как реагираме, когато някой сгреши? Спират ли шофьорите на пешеходна пътека, къде пресичат пешеходците - където са решили или където е указано, как се влиза и излиза от кръговите кръстовища във Видин, има ли маркировка по улиците, която улеснява движението? Това са въпросите, на които търсим отговор в "Актуално" в "Посоките на делника". 

Толерантността между участниците в движението зависи най-вече от контрола, показва анкета на Радио ВИДИН.

"Някои са толерантни, други не. Гости сме на Видин. Шофьорите не са от най-толерантните. Ние сме от София. Софиянци бяха същите грубияни, но се понаучиха. Очевидно е въпрос на контрол. Не са търпеливи както шофьорите, така и пешеходците. Има шофьори, които не спират на пешеходна пътека, но повечето намаляват."

Участниците в пътното движение не са толерантни един към друг, нито пешеходци, нито шофьори, коментира психологът Наталия Милкова. Според нея възпитанието още в ранна детска възраст също е фактор, който влияе:

"Няма как един баща, който си вози детето на задната седалка, да не слага предпазен колан, да отваря прозорците, да сипе ругатни към отсрещния участник в движението и след това да искаме синът ни, когато стане пълнолетен и вземе шофьорска книжка, да се държи по друг начин на пътя, след като ние му даваме такъв пример. Трябва да се промени начинът ни на мислене, а оттам ще се промени подходът."  

Движението по булевард "Панония" във Видин е в едното платно заради ремонта, който се извършва. Това допълнително изнервя шофьорите. Желателно е ремонтът в такива участъци да се извършва бързо, за да не затруднява движението, коментира автоинструкторът Борислав Лалов.

"Както при всеки ремонт, трябва да се обезопаси, най-бързо да се преминава през ремонтната зона. Точно по "Панония" се получава, така че платната са малко по-тесни. В пиковите часове има задръстване, което е неприятно."

Според Борислав Лалов кръговите движения във Видин не са направени достатъчно обмислено. Лентите са тесни.

"Не е направено конструктивно колелото да влезеш от лентата и спокойно да влезеш вътре в колелото. Получава се една свръх опасна точка и трябва единият да бъде по-толерантен от другия или, ако и двамата знаят правилата, е добре, но ако не е така, стават катастрофи. Друго, което е за толерантността - ние сме Балкански синдром. Ние сме толерантни, когото караме в западните държави и нетолерантни, когато караме в България. Даваме предимства. Всичко можем, но не и тук. Това си е вид национална черта - ниска култура на движение."  

Във Видин има много участъци, които са проблемни за движението, отбеляза Георги Борисов, който е автоинструктор. По думите му, когато се съставят маршрутите в града, не се търси мнението и на автоинструкторите като специалисти. 

"Дават се команди по джиесема. Правят се маршрути, но нас никой не вика. В градската комисия по безопасността няма нито един специалист за регулиране на движението." 


По публикацията работи: Анжела Каменова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25