Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Мизия посреща панаирните дни с богата програма

Вечер на талантите, концерти със звездни изпълнители, автокино, изложби и развлечения за деца ще зарадват жители и гости на Мизия в дните от 2-ри до 9 август. Проявите са част от тазгодишните традиционни панаирни дни в града. Програмата е богата и включва забавления за всички възрастови групи, обясни за Радио ВИДИН Кристине Декова от Община Мизия,..

публикувано на 31.07.25 в 14:00

Една българка и нейното семейство "На мегдана на другата България"

Българка и нейното семейство бяха сред участниците в юбилейното издание на фолклорния събор "На мегдана на другата България", който се провежда зад граница. Тя се казва Андриана Радиум Миткова и е родом от Благоевград, но детството ѝ и първата съзнателна част от живота ѝ преминават в Бяла Слатина, откъдето са родом нейните родители. С..

публикувано на 31.07.25 в 13:26

Нововъведение улеснява плащането на синята зона във Видин

Нов начин за разплащане е въведен за синята зона във Видин. За улеснение на гости и жители на града плащането може да се извършва и чрез така наречените QR-кодове (кюар кодове), които може да бъдат сканирани с помощта на камера на мобилен телефон и чрез бърз достъп да ви насочат към разплащателна платформа. Самите стикери с QR-кодовете може да бъдат..

публикувано на 31.07.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 31 юли 2025 слушаме Дейвид Рендъл, Клио Лейн и Чък Манджиони

В рамките само на няколко дни миналата седмица ни напуснаха три големи имена в музиката – британският оперен тенор Дейвид Рендъл , британската джаз певица Клио Лейн и американският джаз  тропетист и композитор Чък Манджиони . Рендъл е велик интерпретатор на Моцарт, както и певец, изключително подходящ за роли от италианския белканто репертоар...

публикувано на 31.07.25 в 09:00

Торлашките къщи вдъхновиха приказки за малки читатели

Детска книжка, вдъхновена от старите торлашки къщи и техните истории, излезе от печат. Автор е преподавателят по архитектура доц. Милена Маркова от Училището по архитектура към университета в Портсмут, Великобритания. Вече две години доц. Маркова и ръководен от нея екип от млади учени проучват торлашките къщи във Видинско и съседния пограничен..

публикувано на 30.07.25 в 15:10

Лозята в сезона на градушките- грижа и превенция

Поредно лято с високи температури - все по-редки са валежите, а градушките не са изключение. Те са едно от най-непредсказуемите природни явления, които могат да нанесат сериозни щети върху лозовите насаждения само за минути. Затова и адекватните действия след градушка са особено важни за възстановяване на лозето и минимизиране на загубите, каза в..

публикувано на 30.07.25 в 14:40

Да избереш живота на село - когато земята е дом

Все по-често говорим за обезлюдяването на селата, за младите хора, които заминават в търсене на по-добър живот и за това как земята остава пуста. Но все още се срещат и други истории, като тази, която ще ви разкажем. Истории за хора, които избират да останат, да се върнат към корените си и да градят бъдещето си там, където други виждат само..

публикувано на 30.07.25 в 14:09