Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Снимка: Радио ВИДИН

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от условията, срещу което възразиха българските фирми, беше водачите да се прибират на всеки 4 седмици в страната по регистрация. Проблемът продължава да стои пред българските превозвачи, стана ясно на среща във Видин на бранша, на която присъства Николай Рашков- превозвач, експерт в Брюксел в транспортна комисия. Той беше и един от кандидатите на ГЕРБ за евродепутат.

"Случи се, факт е, търпим негативите на този пакет и там една част от колегите много настоятелно казаха: "Ние докога ще стоим настрани от решаване на нашите проблеми" и тогава се завъртя колелото да тръгнем да се занимаваме, да предлагаме въобще човек, който да влиза в европарламента", обясни кандидатурата Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи и каза, че предстоят промени, които ще засегнат сериозно бранша както превозвачите, така и шофьорите.

Николай Рашков е професионален шофьор от 2009 година. От 2019 година представлява интересите на Съюза на международните превозвачи в Брюксел. Обясни, че в Регистъра за прозрачност на Европейската комисия, всяка една българска неправителствена организация или бизнес може да се регистрира и по този начин да представлява интересите и да ги защитава пред хората, които определят тяхната съдба в парламента. 

"Тези хора, във всички институции имат кардинално непознаване на транспортно- логистичния бизнес като такъв. Което само по себе си не е техен проблем, ами всъщност е проблем на всички нас като европейски потребители, тъй като автомобилният транспорт на стоки пряко свързва всички икономически единици, които обграждат нас като потребители... Нашият бранш като такъв, автомобилен транспорт на стоки, има срок на годност и този срок на годност изтича точно след 6 години и половина. Това в момента е разписано и е прието и ако ние не направим нищо в защита на нашия интерес, нас просто няма да ни има на картата", обясни Николай Рашков.

Частта на "зелената сделка", която обхваща автомобилния транспорт, посочва точните квоти- до 2030 година да бъдат намалени вредните емисии, генерирани от този бизнес с до 45%, до 2035 година са до 60% и до 2040 година трябва да станат до 90%.

"Има един ключов текст, който фигурира във въпросните разпоредби и той казва, че автомобилният транспорт на стоки на средни и дълги разстояния трябва да бъде прекратен в Европа."

Доставката трябва да бъде чрез алтернативни методи- дронове и влакове, допълни превозвачът. Транспортният бранш в България защитава своя интерес не само на национално, но и на европейско ниво, каза на срещата във Видин Росица Кирова- народен представител от ГЕРБ от област Видин. 

"Не веднъж сме коментирали както особеностите на тол системата, така и начина, по който са таксувани българските превозвачи и проблемите, които са възниквали... На Видин, на региона и на Северозападна България му трябват пътища, трябва му свързаност... Ние нямаме една магистрала, на която да имаш вход от единия граничен пункт и да приключи на другия граничен пункт. Така че да осигурява пълно обслужване както на тези, които преминават по нея, така да може да им вземе размера от таксите, които ги взимат съседните държави. Т.е. ние не печелим от това, което изграждаме като инфраструктура. Защо? Защото тя е изграждана на парче... Това също трябва да е кауза на транспортния сектор", каза народният представител.

30 юни е Ден на работниците от транспорта. Отбелязва се от 1965 година с решение на Министерски съвет от 23 март 1965 година през последната неделя на юни.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30