Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Снимка: Радио ВИДИН


Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат. 
Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и конкурентоспособност. 
Според текстовете, забраната свързана с вноса на автомобилите ще засяга превозните средства с екокатегория под Евро 4, с други думи най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. 
Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили коментира за Радио ВИДИН, че подобна рестрикция не трябва да бъде приемана защото противоречи на европейски закони:

"Ние като Асоциация излязохме със специална декларация, коментирайки всеки един текст, който е в това предложение. В частта, където е записано, че трябва да се наложи забрана на внос и продажба, което е абсолютно недопустимо, препродажба и продажба на такива автомобили, на такива автомобили със стандарт под Евро 4... Това като разпоредба е толкова необмислено... Никой не по европейски директиви и закони, никой не може да спре свободно придвижване на стоки в ЕС, автомобилът е точно такава стока. Никой не може да спре продажбата на една движима и недвижима собственост, на който и да било гражданин в ЕС и съответно в определената държава. Ние сме на мнение, че те трябва да потърсят първо съвсем друга рестрикция, като много добро преглеждане през техническите прегледи. Ако има автомобили, които не отговарят на еко нормите, защото Евро 4 е една доста добра норма, с катализатори, с дпф филтри и ако затегнат техническите прегледи и автомобилите преминават тези техн. прегледи съответно с добри показатели те спокойно могат да се движат, както е в цял свят..."

Относно мярката, свързана със забраната за продажба на по-старите автомобили, Любомир Доросиев обясни, че има не малко превозни средства, които с годините покачват своята стойност и е неправилно да лишават човек от правото да ги продаде:

"То има много автомобили, които струват по 100 000 лв. пък са 60-та година. Има ретро автомобили, как може да забранят едно такова неща да сменя собственика и да не може да се придвижва от държава на държава. Аз лично имам такива автомобили, които ги държа... Значи те казват, че България е моргата на Европа, така е защото действат грешни правила. Колкото е по-стар автомобила, примерно Евро 4 автомобил да плаща данък 500 или 1000 лв".   

Огнян Ценов е собственик на автокъща във Враца. Казва, че такива рестрикции, свързани със забрана на вноса на по-старите коли, не трябва да действат у нас, защото те нямат аналог в Европа:

"Не вярвам, че това може да се случи, поради простата причина, че това го няма никъде в Европа. Аз не знам специално за Австрия, Германия, Италия, Франция дори нямам наблюдения да са забранени коли под Евро 4. Там при тях особено в Австрия, Германия, колите, които могат да минат технически преглед, си се продават и се карат от хората... Аз така или иначе такива коли не продавам, но не знам ние не сме толкова богата държава да забраним на хората да карат коли под Евро 4, защото те не могат да си купят други"

По думите на Огнян Ценов, екологичните системи в по-новите дизелови автомобили след определени км. се задръстват и започват да правят проблеми, което е причина те да бъдат премахвани от собствениците. 

Относно предложенията свързани с евентуалната забрана на вноса и продажбата на по-старите автомобилите, видинчани коментират, че никой не трябва да ги лишава от правото да управляват автомобил по техните финансови възможности:

"Градски транспорт няма с какво ще пътуваме, аз говоря за нашия град. Да ги забранят кой ще купи нова кола, такива като нас кога ще купят. Моята кола е от 90-та година, ако не мога да я продавам за скрап, друга идея нямам... Тази ми е пета кола и на мен и на сина ми, ние ако не е това 2-ра употреба какво ще караме. Не бива да ги забраняват, инвалид съм и я ползвам за услуги, щом пали и ми върши работа защо да се забранява... То хубаво да караш нова кола, ама трябва да имаш и пари, с 800, 900 лв. няма как. Не всеки може да си позволява нова кола или на 5, 6 г... Не трябва да се забранява, ние не може да си позволим това, което Запада си позволява, да кара все нови коли и на всеки 5 г. ги сменяват, точно тогава, когато трябва да се слагат пари в колата... " 

Наскоро текстовете в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат бяха подложени на обществено обсъждане.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Световният ден на здравето: Фокус върху репродуктивното здраве и въздействието на климата

На 7 април се отбелязва Световният ден на здравето. В България се чества професионалният празник на работещите в здравеопазването.  Празникът се отбелязва от 1948 г. по инициатива на Световната здравна организация, а в България е Ден на здравния работник от 1964 г. Всяка година на тази дата глобалната здравна инициатива приканва всички да се..

публикувано на 07.04.25 в 15:06

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Съвременните деца имат потребност от православната религия

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00