Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Снимка: Радио ВИДИН


Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат. 
Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и конкурентоспособност. 
Според текстовете, забраната свързана с вноса на автомобилите ще засяга превозните средства с екокатегория под Евро 4, с други думи най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. 
Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили коментира за Радио ВИДИН, че подобна рестрикция не трябва да бъде приемана защото противоречи на европейски закони:

"Ние като Асоциация излязохме със специална декларация, коментирайки всеки един текст, който е в това предложение. В частта, където е записано, че трябва да се наложи забрана на внос и продажба, което е абсолютно недопустимо, препродажба и продажба на такива автомобили, на такива автомобили със стандарт под Евро 4... Това като разпоредба е толкова необмислено... Никой не по европейски директиви и закони, никой не може да спре свободно придвижване на стоки в ЕС, автомобилът е точно такава стока. Никой не може да спре продажбата на една движима и недвижима собственост, на който и да било гражданин в ЕС и съответно в определената държава. Ние сме на мнение, че те трябва да потърсят първо съвсем друга рестрикция, като много добро преглеждане през техническите прегледи. Ако има автомобили, които не отговарят на еко нормите, защото Евро 4 е една доста добра норма, с катализатори, с дпф филтри и ако затегнат техническите прегледи и автомобилите преминават тези техн. прегледи съответно с добри показатели те спокойно могат да се движат, както е в цял свят..."

Относно мярката, свързана със забраната за продажба на по-старите автомобили, Любомир Доросиев обясни, че има не малко превозни средства, които с годините покачват своята стойност и е неправилно да лишават човек от правото да ги продаде:

"То има много автомобили, които струват по 100 000 лв. пък са 60-та година. Има ретро автомобили, как може да забранят едно такова неща да сменя собственика и да не може да се придвижва от държава на държава. Аз лично имам такива автомобили, които ги държа... Значи те казват, че България е моргата на Европа, така е защото действат грешни правила. Колкото е по-стар автомобила, примерно Евро 4 автомобил да плаща данък 500 или 1000 лв".   

Огнян Ценов е собственик на автокъща във Враца. Казва, че такива рестрикции, свързани със забрана на вноса на по-старите коли, не трябва да действат у нас, защото те нямат аналог в Европа:

"Не вярвам, че това може да се случи, поради простата причина, че това го няма никъде в Европа. Аз не знам специално за Австрия, Германия, Италия, Франция дори нямам наблюдения да са забранени коли под Евро 4. Там при тях особено в Австрия, Германия, колите, които могат да минат технически преглед, си се продават и се карат от хората... Аз така или иначе такива коли не продавам, но не знам ние не сме толкова богата държава да забраним на хората да карат коли под Евро 4, защото те не могат да си купят други"

По думите на Огнян Ценов, екологичните системи в по-новите дизелови автомобили след определени км. се задръстват и започват да правят проблеми, което е причина те да бъдат премахвани от собствениците. 

Относно предложенията свързани с евентуалната забрана на вноса и продажбата на по-старите автомобилите, видинчани коментират, че никой не трябва да ги лишава от правото да управляват автомобил по техните финансови възможности:

"Градски транспорт няма с какво ще пътуваме, аз говоря за нашия град. Да ги забранят кой ще купи нова кола, такива като нас кога ще купят. Моята кола е от 90-та година, ако не мога да я продавам за скрап, друга идея нямам... Тази ми е пета кола и на мен и на сина ми, ние ако не е това 2-ра употреба какво ще караме. Не бива да ги забраняват, инвалид съм и я ползвам за услуги, щом пали и ми върши работа защо да се забранява... То хубаво да караш нова кола, ама трябва да имаш и пари, с 800, 900 лв. няма как. Не всеки може да си позволява нова кола или на 5, 6 г... Не трябва да се забранява, ние не може да си позволим това, което Запада си позволява, да кара все нови коли и на всеки 5 г. ги сменяват, точно тогава, когато трябва да се слагат пари в колата... " 

Наскоро текстовете в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат бяха подложени на обществено обсъждане.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Полетковци- поредното изчезващо село в Северозапада

Село Полетковци е разположено в хълмиста местност, близо до едноименния язовир. То е най-малкото село в община Кула.  Природата тук е дала много, но дори това не е спомогнало за задържане на хората. Както и в други села от Кулския край, така и тук, жителите му са преселници от Централния Балкан. Знае се, че в края на XVIII и началото на XIX век в..

публикувано на 13.09.24 в 17:05
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Партиите да мислят за победа, а не за по-следващия мач

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, задълбочаващи партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 12.09.24 в 10:00

Забавят ли ръст цените на хранителните продукти?

Пазарът на хранителни продукти на едро в момента е "доста стабилен и равновесен", а пазарът на дребно е по-раздвижен и има своите регионални особености. Това каза в интервю за БНР Владимир Иванов , председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата. В големите магазини може да се видят трендове, които не са обосновани..

публикувано на 11.09.24 в 10:45

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт...

публикувано на 10.09.24 в 11:00

В какво състояние са водоемите, речните корита, дерета и канализационна инфраструктура в област Видин

В Конферентния център на Областна администрация- Видин се  проведе заседание на Областния съвет за намаляване на риска от бедствия, свикано по повод заповед на служебния министър-председател Димитър Главчев. Представителите на общините в област Видин отчетоха в какво състояние са язовирите и речните корита.  Извършват се текущи проверки на..

публикувано на 09.09.24 в 16:35

Хората от Добри дол искат да възстановят читалището си

Екипът на радио Видин  гостува на Добри дол. Село, което е на кръстопът, село, в което природата е  благосклонна към хората тук и климатът е изключително благоприятен и топъл.  Селото се споменава за първи път в турски документ от средата на 16 век под името Добрин дол. Димитър Маринов пише, че Добри дол е „старинско село“ и „преданието не..

публикувано на 06.09.24 в 12:00

Стоил Цицелков: ЦИК защитава политическите, а не гражданските интереси

Формациите демонстрират незаинтересованост от разпространението на визиите, а хората вече са загубили доверие.  Как съдбата на България, а не злободневието, може отново да е в основата на диалога?  Защо предизборните кампании спряха да бъдат арена на идеите?  Предстоящият вот дискутираме с изборния експерт Стоил Цицелков . Радио ВИДИН:..

публикувано на 05.09.24 в 10:05