Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Снимка: Радио ВИДИН

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт. Това коментира за Радио ВИДИН Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана. От началото на годината държавата е разширила обхвата на правото на намаление на транспортната услуга, но към момента не се е погрижила да осигури средства, като компенсира превозвачите, каза още Петър Захариев и допълни, че все пак има поет ангажимент това да се случи. 

"Нашите колеги се притесняват преди всичко за финансирането на едни промени, които бяха - безплатни превози на деца до 14 години. Увеличение на безплатната част на други правоимащи, като по член 68, навършили пенсионна възраст, ветерани и т.н. Тоест държавата разшири периметъра и количеството или частта, която се поема от бюджет, но парите не се осигуриха. Тоест необходими са ни около 57 млн. лв. А на последните срещи в транспортното министерство, включително с представители на финансовото министерство се обяви, че налични са само 15 млн., другите липсват. Имаше споменати резерви, но как ще изглежда, до колко ще се намерят необходимите средства, могат да кажат новите министри... Просто казано, държавата се погрижи за групата правоимащи граждани, но само половината направи, не осигури средствата... Това са така наречените компенсации... Ако скоро време не се предприемат мерки, тоест не се потвърди осигуряването на средствата от страна на министерствата, ние ще сме принудени да спрем да возим децата... За сега има обещание, че ще бъдат осигурени средствата, но не се знае кога..."

Петър Захариев коментира и някои от останалите предизвикателства пред бранша. 

"Има доста натрупани проблеми. Те са проблеми в нормативната база, направиха се някои неща, много неща не се донаправиха и съответно може да излезе крива работа, защото направени наполовина неща те не работят... Много се надяваме и много разчитаме, и вярваме на новия министър, че ще даде зелена светлина и ще даде тласък на съответните служби да започне да се работи и да се придвижат тези стари и престари проблеми. Наказателна уредба - крещяща... Това го знаят не само професионалните превозвачи и шофьори, знаят го и обикновените шофьори. Там трябват много корекции, защото не е нормално... Не може да се налага наказание 500 - 1000 лв. на шофьора за дребно нарушение, забравени документи или неносене на разписание и т.н. Това са техни пропуски, да го наречем, така зверски да бъде наказван шофьора, защото вие знаете 1000 лв. е заплатата... Наказанието не изпълнява своята роля да въдворява ред и да не се стига до ново нарушение, то просто довежда съответни шофьор до единствената мисъл - как оттук насетне ще си върне тези пари, като краде билети, като краде нафта. Тоест израждане на цялата ситуация..." 

Проблемът с нерегламентираните превози е от години и е причина много автобусни линии да бъдат закрити. По думите на Петър Захариев с времето този тип превози заема все по-голямо дял като засяга не само междуградския, а и международния превоз. 

Магдалена Милтенова, от Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира за БНР, че се наблюдава неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата. Допълни също, че се търси решение на проблема с компенсациите на сектора за безплатния превоз на децата и другите правоимащи.

"Транспортната политика, която ние имаме е всичко друго, но не и политика, насочена към нуждите на бранша, към нуждите на хората, към пътниците в случая, защото това, което наблюдаваме е абсолютно неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата, цъфтящ нергеламентиран превоз и съответно един бранш, който в момента е в колапс... Ние имаме сериозен проблем по отношение на финансирането на този вид транспорт... Пари за това децата до 14 години в страната да пътуват безплатно се оказва, че нямаме, защото недостигът в момента на тези средства възлиза на 57 милиона лева... Искрено се надяваме Министерство на финансите също да вземе адекватна позиция. В момента те провеждат по общините едно обследване на тези средства какво ще бъде наистина необходимо. Искрено се надявам този проблем да бъде решен, защото колегите са в готовност от 1 октомври да преустановят издаването на тези карти, съответно извозването на децата, което ще бъде много сериозен проблем за всички", обясни Милтенова.

Хората, които ползват автобусен превоз коментират, че секторът трябва да бъде подпомогнат, защото обслужването на линиите до малките населени места е важно от социална гледна точка. Казват, че нямат собствени автомобили и автобусът е единственият начин да се придвижват на достъпни цени. 

"Пътувам за Дунавци... Важен е автобусният транспорт, не само за мен, за всички хора е важно. Не всеки има кола, да се възползва от личния си транспорт. Трябва да има автобуси... Много сме зле с тези автобуси. Е, сега съм дошъл и няма с какво да се прибера. Чак в 13:00 часа трябва да хванем за Ботево. 9:30 часа го изпуснах, сега в 13:00 часа, ако ме вземе. Нарядко са линиите, да се субсидират, то няма и пътници, няма и хора... Пътувам за Грамада. Перфектна ни е услугата, като се има предвид, че много населени места нямат никакъв превоз, а това си е наша фирма, частна, на Грамада... То е жизнено важно да се запази автобусният превоз. Първо няма лекари по малките населени места, да не говорим за аптеки. На тия хора трябва да им се помогне..."

Повече може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..

публикувано на 06.10.25 в 14:22

Комисията за защита на потребителите организира приемна за еврото в Лом

Комисията за защита на потребителите организира през следващата седмица отворена приемна в Лом. Експертите от комисията ще отговорят на всички въпроси, свързани с въвеждането на единната европейска валута в България от 1 януари 2026 г.  Правата на гражданите, тяхната защита, както и задълженията на търговците в периодите на двойно..

публикувано на 04.10.25 в 17:05

Село Водна - където времето сякаш е спряло

Този петък екипът ни гостува на село Водна . Селото се намира в община Грамада, Област Видин. Въпреки, че не се намира далеч от града, Водна е едно от обезлюдяващите села в областта. Към момента постоянно пребиваващите са по-малко от 40 души - основни възрастни хора. Яворка Накова е кметски наместник на село Водна и на село Бояново, където пък..

публикувано на 03.10.25 в 11:00

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55