Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Снимка: Радио ВИДИН

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет. Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и канализация, а променливата компонента е количеството консумирана вода. 

Видинчани не смятат, че е справедливо да плащат за вода, която не са изразходили.

"Не е справедливо. Да си останат нещата както досега. И без това хората нямат пари и всичко се вдига нагоре... Изнудване на българския народ. Чудят се откъде да взимат пари от тоя беден народ.... Ама те знаят ли кво значи Северозападна България. Абсолютно дране на пари... То аз тука плащам, ама на село какво да плащам като ходим у пет месеца един път?! Това са глупости... Не е справедливо, според мен."

Новият законопроект за ВиК предвижда да се задължат и хората, които не харчат вода да заплащат за тази услуга. Цената ще бъде от два компонента. Фиксираната компонента, за достъп до услугата водоснабдяване и канализация, ще се заплаща от всеки потребител, независимо от това колко вода е консумирал и дали е консумирал вода.

"Прави се по следната причина. На първо място, ясно е, че се прави, за да се генерират повече средства във ВиК операторите. Това е генерално, това е несъмнено. В същото време, обаче, има и така да се каже друго логическо обяснение. Говорим за тази част от клиентите, за тази част от населението в България, което притежава повече от един имот. Т.е. има вила и на морето, в планината, някъде другаде има имот, който той не ползва целогодишно. Обаче, тогава, когато отиде в този си друг имот, той иска, когато си отвори чешмата да има вода... Тези, които са по-имотни, да кажем по-заможни, имат повече имоти, през цялата година да заплащат фиксирания компонент, при това толкова пъти, на колкото имоти те получават услугата водоснабдяване и канализация. Ако един клиент има три имота, той през годината ще плаща фиксиран компонент съответно три пъти по дванайсет- трийсет и шест. Този, който има един имот ще плаща дванайсет пъти", обясни Петър Калинков- професор по водоснабдяване и канализация, заместник председател на Българска асоциация по водите.

Според проф. Петър Калинков това, че ще има фиксиран и променлив компонент няма да доведе по промяна на цената на водата:

"Цената на водата ще се формира по същия начин, така е заложено и в проекта, както се формира и досега- по определени компоненти, които участват."

Цената на водата се предлага и обосновава от съответния ВиК оператор, на база на разходите, които този оператор прави, за да работи дружеството. Секторът е регулиран, а това означава, че той се съобразява с компонента "социална поносимост" на цената на водата, която се определя от държавата. По новия закон е предвидено създаването на комисия, която ще отговаря само за ВиК сектора.

Да се регламентира справедливо начинът на разпределение на разхода за вода "общо потребление"- този проблем стои от години. Още през 2018 година бяха предвидени промени в нова наредба. В началото на тази година търсихме решение на проблема "общо потребление", за който сигнализираха граждани. Потърсихме позицията на МРРБ, тъй като от КЕВР посочват, че част от жалбите, които постъпват към регулатора се препращат на компетентният орган - Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). И досега от ведомството нямаме отговор на въпроса как може да се реши проблемът за гражданите в сгради етажна собственост, касаещ т.нар. "общо потребление".

Ще има ли справедливо разпределяне на общо потребление питам Петър Калинков- професор по водоснабдяване и канализация, заместник председател на Българска асоциация по водите.

"Това е нормална практика", заяви проф. Петър Калинков и обясни, че общият водомер отчита по-точно количеството вода, което влиза в сградата. Нормално е да има разлика между показанията на общия водомер и сбора от показанията на индивидуалните водомери:

"Значи индивидуалният водомер и по-неточен... Този, който не отваря, на него му се начислява по база изразходено 4 кубика на месец на потребител. В зависимост колко члена са по 4 кубика толкова се получават и му начисляват. И го търсят да си плати водата."

Проблемът е второстепенен, коментира Богомил Николов - директор на Асоциация "Активни потребители":

"За момента в контекста на този законопроект това е второстепенен проект, защото законът въвежда много по-голяма реформа, а именно въвеждането на регионални цени, областни цени. Т.е., ако досега всяко дружество, което оперира на някаква територия има една цена и в съседната община има друга цена, ако този закон влезе в сила, тогава ще има еднакви цени за цели области. Като имайте предвид, че има много области, които са с такъв разнообразен релеф и характер. Някои от общините имат водоснабдяване от подземни помпи, което е най-скъпата вода, защото се изразходва много електроенергия, за да се изпомпва, а пък други ползват много по-евтина вода, която идва от близкия язовир да кажем по гравитачен способ."

Фиксираната цена на водата Богомил Николов коментира така:

"Ако направите една анкета с потребителите мисля, че ще получите много ясен и категоричен отговор. Хората няма да приемат такова нещо. Най-малкото, защото, първо не го разбират. Няма да могат мотив да ви посочат, който са чули заради това нещо. И второ- не го смятат за справедливо."

Въпросът с жилищата, които не се обитават постоянно е решен отдавна от ВиК дружествата, които са дали възможност да се декларират данните, допълни Богомил Николов. 

При публикуването това лято, през юни месец, на Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията, становище изпраща Общински съвет- Берковица

Изпращат отрицателно становище по проекта по отношение на разпоредбите, които касаят задължителното обединяване на обособените територии и са категорично против присъединяването на ВиК-Берковица към асоциацията по ВиК на обособената територия. Още когато започнало окрупняването в асоциации на ВиК сектора Общинският съвет Общината и гражданите не били съгласни местното ВиК дружество да се включи в асоциацията по ВиК. Основните причини са няколко.

"Първото нещо, с този закон де факто става почти национализация в сектора. По този начин спокойно мога да кажа, че се наказват и Общините, които не са влезнали в асоциации и в същото време пък им се прехвърля вината, че заради тях не може другите Общини да ползват някакви уж осигурени средства за инвестиции, които като цифри звучат много големи, но като се хвърли в асоциациите само на членовете, се вижда, че сумите стават доста малки. Пък, ако трябва и по общински центрове и т.н. стават към нищожни. Едната от главните причини, които накара Общинския съвет, съвместно с ръководството, с кмета, с общинска администрация, еднакви са становищата, декларациите, това е, че в последствие, във включването на ВиК в асоциация цената ще се повиши минимум два пъти. Тя е единна цена за цялата асоциация. Няма значение, че примерно в дадено населено място водата е 100 процента гравитачна и че примерно в друго населено място минава през пречиствателна станция или са със само прехвърляща помпа. Втора от причините това е де факто някаква национализация. Това е общинска собственост. Законът предвижда, няма значение Общинският съвет съгласен ли е или не е, тази общинска собственост, това ВиК да се влива в асоциации без никакви обезщетения, компенсации", коментира становището на Общинския съвет-Берковица председателят Иван Иванов.

В Общините, в които има общински ВиК, самите Общини са заинтересовани в търсенето и изготвянето на проекти, както и осигуряването на средства със собствени приходи, да се извършват качествени ремонти, подмяна във ВиК системата. Иван Иванов посочи още, имало Общини, които искали да излязат от ВиК асоциациите, но не им било позволено.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Когато се изгуби една подкрепа, веднага се появява друга

Политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение между институциите и вътрешни противоречия в управляващото мнозинство 100 дни след встъпването в длъжност на управляващата Тройна коалиция.  Мандатът започна с думите, че не очаква толеранс, както и с обещания за законови промени.  Премиерът отчете свършеното до този..

публикувано на 01.05.25 в 10:00

Расте броят на българите с доходи под линията на бедност

Всеки пети българин живее под линията на бедност, сочи изследване на Националния статистически институт (НСИ). Делът на бедните у нас се е покачил и е 21,7% за 2024 г. спрямо 20,6% през 2023 г. 18,7% от хората у нас споделят, че нямат достатъчно финансова възможност да слагат месо или риба през два дни на трапезата си. Същият дял се затруднява..

публикувано на 30.04.25 в 10:45

Какви са приоритетите на Видин, Враца и Монтана тази година?

С рекордни проектобюджети се похвалиха местните власти на трите областни града в Северозапада . За какво приоритетно ще харчат през тази година общинските ръководства във Видин, Враца и Монтана?  Проектобюджетът на община Община Видин бе подложен на обществено обсъждане. Мотото на финансовата рамка тази година е "Инвестираме в бъдещето -..

публикувано на 29.04.25 в 11:25

Изкуственият интелект и предизвикателствата пред нас

Изкуственият интелект навлиза в живата ни, но какви са предизвикателствата, до които води- това тепърва предстои да разберем.  Българите го посрещат с повече тревога, отколкото с надежда, сочи проучване на социологическа агенция "Мяра" .  18,7% приемат изкуствения интелект с повече ентусиазъм, около 42% обаче виждат повече поводи за притеснение,..

публикувано на 28.04.25 в 12:23
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39