Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на Република България с мнозинството държави от Европейския съюз и е от стратегическо значение както за националната ни сигурност, така и за икономическото ни развитие. Безкрайното и неоснователно отлагане на строителството на този коридор освен до човешки жертви, води и до допълнително влошаване състоянието както на демографията, така и на икономиката на Северозапада. Това се казва в Декларация от Община Видин, подкрепена единодушно от местния Общински съвет. Тя е адресирана до премиера, министрите на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на вътрешните работи, както и до народните представители от видинския многомандатен избирателен район. Поводът за написването й е тежката катастрофа край Видин на 15 февруари, която отне живота вече на 5 души, а други петима бяха приети за болнично лечение. С декларацията местните власти настояват пред централните за спешно финализиране и приключване на строежа на автомагистралата Видин-Монтана и на скоростния път Монтана-Ботевград. 



В момента строителството и модернизацията на международен път Е-79 от Видин до Ботевград е почти спряло по неясни причини. 2027 година е последният обявен пусков срок за дълго чаканата магистрала, но дори тогава тя ще бъде готова без участъка Монтана-Враца, се казва още в Декларацията. Авторите ѝ напомнят, че строителството на най-големия инфраструктурен проект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха основни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще бъде приоритетен за държавата, ще се строи с бързи темпове и жителите на региона ще имат нов, широк и скоростен път до 2021 година. Днес, седем години след това обещание, реалностите са съвсем различни. В експлоатация е само 13-километровата отсечка Макреш-Бела от новия път. На различен етап от строителство е по-малко от половината от близо 200-километровото трасе, а крайният срок за завършването на целия път непрекъснато се удължава в неопределено бъдеще. 



Радио Видин изпрати официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" какво се случва със строителството на новия път Видин-Ботевград, на какво се дължи забавянето на проекта, има ли проблеми с финансирането и кога се очаква да бъде завършен най-важният за Северозапада инфраструктурен проект. Отговор засега нямаме. 

Междувременно народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол и входира въпрос към регионалния министър Иван Иванов какъв е напредъкът и какво предстои през 2025 година по строителството на магистралния път Видин-Ботевград. Във въпроса се посочва, че след назначаването на кабинета на Росен Желязков работата по трасето изцяло е спряла и докато на пътя за ГКПП Калотина има стотици работещи строителни машини, то на "строящата се" отсечка Видин-Макреш няма нито една и видимо не се работи. 



Агенция "Пътна инфраструктура" работи усилено за осигуряването на по-добра свързаност и достъпност на републиканската пътна мрежа в Северозападния регион и за реализирането на проекта Видин-Ботевград, твърдят от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в отговора си и обясняват на какъв етап са строителните дейности:

Първият участък Видин-пътен възел "Макреш" е 33 километра и е изпълнен на 52%. През тази година в участъка от 3-и до 10-и километър на трасето предстои процедура по промяна на одобрения технически проект и изменение на разрешението за строеж поради искане на Община Видин за изграждане на локални платна, пътно осветление и надлез. Предстои изменение на разрешението за строеж за укрепване на свлачище при 18-и километър, осигуряване устойчивост на откоса при 19-и километър, укрепителна стена от 20-и до 21-и километър, осветление на пътен възел "Дунавци" и пътен възел "Кула", както и в зоните за почивка. В останалата част от обекта продължават строително-монтажните дейности. 

От пътен възел "Макреш" до Монтана трасето е разделено на пет участъка. Първият е близо 14 километра - до пътен възел "Бела". Той е единственият въведен в експлоатация. Напредъкът на следващия 11-километров участък до Ружинци е 31%. Предстои подписване на Акт образец 11 и възобновяване на строителните работи. Участък 3 Ружинци - Белотинци, с дължина 15,4 километра, преминава изцяло по протежението на съществуващия път E-79, без да го пресича и без да навлиза в регулациите на населените места. За Участък 4, пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра, и участък 5, пътен възел "Винище" - обход на град Монтана, с дължина 13,7 километра на 5 декември миналата година е подписан протокол за откриване на строителна площадка, с което започва изпълнението на строително-монтажните работи. 

За най-изостаналия участък от новия път - между Монтана и Враца, както и за модернизацията на обходния път на Враца и участъка Враца-Мездра, регионалното министерство не съобщава за напредък. 

За Лот 2 на участъка Мездра-Ботевград са изпълнени 7,5 километра, за които има подписан Акт 15. Строителните дейности са изпълнени на 86%. Завършени са пътните възли "Мездра" и "Дърманци", както и новостроящото трасе при обхода на село Лютидол. Изпълнено е обезопасяване и укрепване на две свлачища и на два нестабилни скални откоси, като едното от свлачищата е част от пътна връзка на пътен възел "Ребърково". 

Лот 1 от пътя Мездра-Ботевград е 20 километра. Дейностите са изпълнени на 81%. По договор крайният срок за завършване на строително-монтажните работи е 10 октомври тази година. По време на строителството на обекта са възникнали 6 свлачища. Предстои процедура по възлагане, изготвяне и одобрение на проекти за укрепване на нововъзникналите свлачища.

Прогнозната стойност на средствата, заложени в проекта на бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура за 2025 година за финансиране на цялото направление на пътя Видин-Ботевград е около 117 млн. лева, съобщават още от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.



Преди дни министърът на регионалното развитие Иван Иванов събра на среща в министерството представители на ръководствата на АПИ и на фирмите, ангажирани със строителството на пътя Мездра - Ботевград. „Безбройни са оплакванията от граждани, кметове, народни представители и превозвачи. Търпението на всички е изчерпано. Това е приоритетен път и настоявам работата по него да се активизира, за да има значителен напредък и ясен план“, е заявил Иванов. Представителите на пътностроителните фирми са обяснили, че има над 2 години забавяне поради административни и политически причини, а допълнително затруднение е и сложната геология на трасето. 

Тази седмица министър Иванов ще инспектира на място напредъка на участъка.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50

Приключили са ремонтите в училищата в община Ружинци

Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..

публикувано на 15.09.25 в 10:35
Трайка Трайкова- началник на РУО-Монтана

Над 11 хиляди са учениците в област Монтана

Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Лорета Колева, началник на РУО-Враца

РУО-Враца: Най-много ученици има в община Враца, най-малко – в Хайредин

Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..

публикувано на 15.09.25 в 10:05