Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пълна забрана на мобилните телефони в училище - плюсове и минуси

Снимка: ЕПА/БГНЕС

За пълна забрана на мобилните телефони и всички електронни устройства в училище се заговори отново в последните дни. Идеята е на просветното министерство, а целта - да се намали екранното време на учениците и последствията, които има то върху децата, като нарастваща зависимост и пристрастяване, разсеяност и намалена концентрация, социална изолация, тревожност.

Натанаиле Гуарнери е десетокласник във видинското училище "Цар Симеон Велики". Ползва ежедневно електронни устройства, предимно за слушане на музика и търсене на информация. За целта разполага с 2 часа на ден - лимит, определен от неговите родители. Смята, че въвеждането на пълна забрана за ползване на телефоните в училище ще конфронтира учители и ученици. 

"Това предложение ми се струва доста крайно. Разбирам каква е целта на всичко това, но пълната забрана няма да доведе до нищо добро. Аз познавам моите съученици, имам и приятели, които са ученици, и ще се получи една война между учителите и учениците, защото учениците ще се опитат да си донесат телефоните на училище, а учителите ще трябва да ги проверят. Няма да работи, в крайна сметка ще се получат много конфликти...

В училище използвам телефона предимно за търсачка, за да търся информация, когато нещо не знам. Аз съм любопитен човек и обичам, когато уча за нещо, да добия повече информация от тази, която ми предоставят учителят или учебникът. Случвало ми се е да търся помощта на изкуствения интелект, ChatGPT се е случвало да ползвам, защото има вградена търсачка и може да ми предостави много информация за кратко време. Аз съм го използвал за едни домашни работи, когато трябваше да пиша по история. Но в крайна сметка аз си пиша домашното, ChatGPT само ми дава информация."
 
Натанаиле признава, че няма да е доволен, ако достъпът до електронни устройства в училище бъде ограничен. От друга страна, смята, че това няма да затрудни учебния процес, защото учениците ще могат да получат помощ от учителите и учебниците по съответния предмет.

"Коментирах това нещо, говорих с едни мои съученици, те бяха тотално против: "Не е възможно, няма как, защо трябва да сме без телефони и без това трябва да ги оставим в кутия. В нашето училище по време на часовете трябва да ги оставим в кутия в класната стая. Но те казват: "Поне в междучасията да имаме телефони, за да можем да си пишем с родителите или приятели." 

Десетокласникът смята мярката с кутията за телефони, въведена в училище "Цар Симеон Велики", за най-доброто решение. По този начин, ако учителят прецени, телефоните могат да бъдат ползвани в учебния процес, а ако не ги изиска, те трябва да останат в кутията.  

Снимка: Радио Видин
Валентина Бурдашка е преподавател по български език и литература и майка на седмокласничка. Като учител споделя мнението, че електронните устройства имат място в учебния процес, а дали да се наложи пълна забрана върху употребата им е въпрос, който смята, че може да намери решение след широка дискусия.
 
"Бихме могли да ги използваме съвсем спокойно в учебния процес, когато се налага, тоест не да ги отричаме тотално, а да се опитаме да ги вкараме в употреба. Когато бяхме в онлайн обучение се наложи да направим тестове в електронен вариант. В тях има известен плюс, защото резултатът се получава много бързо, пестим хартия.. Имаме такъв опит, но пак всичко трябва да е с мярка, защото, от друга страна, ако използваме само електронни устройства, знаем, че писането на ръка е важно за развитието на невронни връзки, така че по-скоро би трябвало да ограничим използването, но не тотално да ги забраним...Използването на мобилен телефон в час изключително много разсейва ученика, ако не е по предназначение. Наблюдавам го, да. Пречи и на общуването, бие звънецът и всички забиват поглед в телефона. Това, което мен ме притеснява, е, ако се приеме такъв закон, как ще се приложи на практика." 

Валентина Бурдашка сподели своето виждане по темата и като майка на момиче в 7-и клас. 

"Аз съм от хората, които доста късно купиха телефон на детето, особено в начален етап не съм й позволявала да ползва мобилен телефон, защото тогава трябва да се развиват други качества. Сега не знам, на седмокласинка е много трудно да му се отнеме телефонът, когато вече е в ръцете му. Но за децата до 5-и клас съм съгласна, че телефоните не трябва да присъстват в училище, в учебния процес...Моето дете смята, че няма как,  нещо ужасно е да й бъде отнет телефонът. Той се е превърнал във важна част от същността, от общуването... Защото може да се използва не само да си говорят, ами да речем детето ми обича да пее и си пуска музика, на която пее. Така че телефонът има много функции. Умереността е нещо много важно във всяко отношение. Аз разбирам каква е идеята на всичко това, защото има прекаляване, има деца, които нищо друго не правят, освен да се занимават с телефоните си. Но тук е ролята и на родителите, на училището и на извънкласните дейности, на заниманията с изкуство. Трябва да предложим на децата някакви интересни занимания, които те да предпочетат пред това да се занимават с телефона си. А когато нищо не им предлагаме, резултатът е такъв."
 
От своя страна психолози припомниха, че всяка забрана е налагане на принудителни граници. Когато има принуда, има и съпротивление. Според тях алтернативата е убеждаването, а осъзнатите граници и правила се превръщат в избор на детето. Но дискусията тепърва започва, а решението предстои. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Без телефони в училище: ОУ "Иван Вазов" във Видин дава пример

Пълна забрана на мобилните телефони в училище  е предложена от Министерството на образованието и науката. Основната цел на тази мярка е да се намали времето, което учениците прекарват пред екраните, и да се ограничат негативните последици от него като нарастваща зависимост, разсеяност, намалена концентрация, социална изолация и повишена тревожност ...

публикувано на 31.03.25 в 14:00
Паметникът на Жул Паскин във Видин

Навършват се 140 години от рождението на великия художник Жул Паскин

На 31 март се навършват 140 години от рождението на Юлиус Мордекай Пинкас или известен повече с псевдоним като  Жул Паскин - един от най-значимите художници на началото на 20-ти век. Роден във Видин през 1885 година, в семейството на еврейски търговци, Паскин оставя незабравима следа в света на изкуствата със своето експресивно и социално ангажирано..

публикувано на 31.03.25 в 11:00

В "Музикална зона“: Maywood – дуетът на нежността

  Днес ще си направим едно музикално пътешествие със сестрите Али и Едит де Врис, по-известни като Maywood!  До 1976 двете имат кариера като солистки, пеят и в различни групи, а после решават да се обединят в дует, първоначално под името "LadyPop's", което през 1978 променят на "Maywood". То идва от съчетанието на техните сценични..

публикувано на 31.03.25 в 09:00

"Неделник" от 30 март 2025 година

Приятно слушане. Темите: През седмицата редица институции и много врачани почетоха 80-я рожден ден на един от ярките музикални дейци във Враца и региона - маестро Томислав Аспарухов . Неговият значим принос за културния живот във Врачанско е в развитието на хоровото изкуство. Ще разберем как във видинското село..

публикувано на 30.03.25 в 14:07

Бодро да се изкачваме по духовните стълби

Неделята, в която се намираме днес е Четвърта на Великия пост , посветена на един отец на Църквата, който както тогава през своя земен живот, така и днес подклажда силата на вярата, надеждата и любовта в сърцата на хората в Христа Иисуса нашия Господ, а именно -  свети Йоан Лествичник . "Духовната стълба на свети Иоан именно е способна..

публикувано на 30.03.25 в 08:00

Солта- вдъхновение за портретите на Денис Алиев

Има един млад човек от Северозапада, за когото солта е не просто подправка в кулинарията, а нещо много повече - изразно средство в портретното изкуство, което създава. Денис Алиев е художник, но вместо с четка и бои, рисува с готварска сол.  Талантливият творец е роден в Долни Дъбник, но живее и работи в София. Преди 10-ина години случайно..

публикувано на 28.03.25 в 17:03

Платформата "При Родното" пренася автентичността на българските села в съвременния свят

Преди няколко години, фотографът и журналист Антонина Лозанова от Видин, с която сме ви срещали многократно, заедно с актьора Ивайло Петков, създават уникално и вдъхновяващо риалити предаване в YouTube, наречено „При рода на село“. Проектът им бе насочен към млади хора, които искат да се запознаят с българските традиции и обичаи, като..

публикувано на 28.03.25 в 16:00