Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не искаме да видим истината в очите, затова отново се набляга на санкции и контрол

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Ще продължим бавно да се топим като нация

Красимир Георгиев
Снимка: Яна Боянова
Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата. 


На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата. 


Реализацията на набелязаните дейности започна вече, а целта е 20% по-малко загинали и ранени при катастрофи. 


Властта обяви, че няма да се пестят средства за обезопасяването на пътищата. 


Къде обаче блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото? Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?


Темата дискутираме с Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България.

Радио ВИДИН: С Вас през 6 месеца, след всяка трагична катастрофа, за съжаление, говорим едно и също. Вчера правителството обяви 37 мерки. Приветствам ги, обаче, можем ли наистина да тръгнем напред?

"Не искам да съм песимист, но няма как да бъда оптимист. Аз разбирам желанието на премиера, защото за мен той е човек, който разбира от транспорт. Разбирам неговото желание. Разбирам неговата съпричастност. Боя се, че ще се набележат тези мерки, ще дойде следващото правителство, ще хвърли вината на това и пак ще продължаваме в същия ритъм, по същия начин - бавно, но плавно да се топим като нация. Тук аз имам малко резерви относно вчерашното съвещание (бел. авт. срещата се състоя във вторник), дано не съм прав. Мисля, че на вчерашното съвещание присъстваше повече мъката, отколкото експертизата. С уважение към хората, които са натрупали тази мъка, които ги е наказал животът с тази мъка, но трябва да стане ясно, че лозето не иска молитва, а иска мотика. Не знам, дано да ме разберат вашите слушатели... Надявам се да има някакъв ефект. Искрено го желая".

Радио ВИДИН: Някои от тези мерки, ако трябва да сме честни, не са особено нови. За тях се говори в последните години през 5-6 месеца. Все още нищо не е направено.

"Не само че не са нови, точно така, както го казвате: не са нови, не смятам, че са най-съществените. Отново наблягаме на скоростта, отново наблягаме на санкциите, отново не искаме да видим истината в очите. Истината е такава, че тези множество административни структури, които си пречат взаимно и се създадоха, трябва просто да бъдат елиминирани. Трябва да има един централизиран орган, който да се занимава с безопасността на движението, включая и пътното строителството. Не знам дали знаете, но над 11 са институциите, които имат отношение към безопасността на движението. Представяте ли си един проект, който тръгне да се съгласува през половината от тези институции, като сложите на всяка институции по 3-4 месеца срок за отговор, а те закъснеят с 1-2... След колко години ще има нещо налице, при това - на хартия? Даже преди да е започнало строителството... Това трябва да бъде премахнато. Трябва да се осмислят тези изкуствено и на никому ненужно завишени структури, съгласувания и т.н. Просто всичко е направено така, че да не се случва нищо".

Радио ВИДИН: Аз все още не чувам при нас да се говори за некачественото обучение, за практиката с купуването на изпити. Системата допуска тези хора на пътя...

"Вие видяхте, че вчера изобщо не беше обърнато внимание на този въпрос. Това е една от причините да бъда песимистично настроен, защото има една система, която съществува откакто съществува автомобилът, винаги ще съществува, това е системата, която се нарича "човек-път-автомобил". Който пренебрегне тази система, слага черни забрадки на хората. Вчера Вие не знам дали знаете, но нямаше една дума за обучението. Една дума нямаше. Нямаше една дума за калпавия контрол по пътя. Дори ще ви кажа, с един ваш колега, когато отидохме на мястото на произшествието, там заварихме един патрул на КАТ, които така се бяха маскирали в храстите, че ние спряхме и едвам ги открихме. На кой върши работа това? Те трябва да бъдат на видно място, за да могат да се стряската шофьорите и да си казват "тук има 90, ще караме с 90". Те се крият, за да може шофьорите, които карат с над 90, да ги санкционират. Просто сгрешена е формулата на контрол, сгрешена е формулата на организация на движението. Вие го казахте, аз го потвърждавам: никой не мисли за това, че когато има един подготвен, много добре подготвен водач на пътя, всичките тези слабости, които с Вас ги изброихме, до известна степен, не напълно, но до известна степен биха могли да се компенсират от добрите качества, които е придобил водачът".

Радио ВИДИН: Не виждам как обещанието на Гроздан Караджов ще се реализира: 20% намаление на катастрофите и жертвите. Няма как да се случи.

"Аз ще ги приветствам, ще ги засипя с похвали и адмирации, ако 5% намалеят катастрофите. Само 5%. Вчера бях във временната комисия, създадена в Парламента, по безопасност на движението по пътищата. Там им казвам едни неща, които са фрапиращи. Хората карат без книжки. Има младежи, които карат без книжки, по една или друга причина няма възможност да завърши 10 клас, но човекът може да чете, да пише, да смята, но не може да кара шофьорски курс, защото няма 10-и клас. Да, но младите хора искат да бъдат мобилни. Младите хора ги влечат автомобилите. Той се качва в автомобила без книжка и прави глупостта, случва се най-лошото. Питам ги да ми посочат една държава, само една в света, не в Европа, в която за шофьорски курс да се изисква образование. Мълчат. Никой не отговаря. Въведени са едни излишни изисквания от категория C за категория СЕ да има една година. На никому ненужни, никъде другаде няма такъв прецедент за такова изискване. Транспортният бизнес обаче изпитва нужда за шофьори. На 16-годишните законът дава право да карат за АМ и А1. В следващия момент те не могат да си вземат книжката, защото им трябва 10-и клас, а на 16 години не можеш да имаш 10-и клас. Разбирате ли, всичко е направено така, че да бъде блокирано, объркано и хората да бъдат смачквани. Това пък всичко като резултат принуждава хората да казват "майната му" на закона и всеки да прави каквото си иска. Това е системата. Тук е системен проблемът. Докато тази система не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност".

Радио ВИДИН: Именно... В крайна сметка никой не носи отговорност. Шофьорът вече е нарицателно за мръсна дума. Но строителите на пътищата, пускащи ги толкова калпави? Никой все още не си е понесъл отговорността, последици няма.

"Аз казах, че е най-лесно да се хвърля вината на шофьора и високата скорост. Видно е, че фирмите, които тук строят пътища, може би и те нямат вина, може би има други фактори, които ги принуждават да не слагат необходимото качество, но защо не направим един опит някоя друга отсечка да се строи като поканим фирма от Австрия, от Германия... Виждате какво е качеството на магистралата в Сърбия и какви са нашите магистрали. Ето тогава аз ще повярвам, че има желание нещата да се оправят".

Радио ВИДИН: Да си пожелаем, че тепърва експертизата ще навлиза в промените. Вчера, както казахте, не е имало толкова експертиза, но това е притеснително.

"За съжаление... Повече се набляга на удобните хора, които каним. Няма значение каква експертиза притежават. Някои си се самонаричат пътни експерти и ние казваме "това е пътен експерт". Търсим в какво се състои неговата експертиза, какво образование има, за да може да претендира за притежание на пътна експертиза, за експертиза по безопасност на движението по пътищата. Някак в България всеки е експерт и виждаме какво се случва".

Радио ВИДИН: Преди 2-3 години, не помня точната дата, в един разговор с Вас, тогава отбелязахте, че парите са по-силни от алтернативата да опазим човеците.

"Аз предвиждах този апокалипсис, който е в момента. От няколко години казвам, че просто ще дойде момент, в който ще има война по пътищата. Ето, дойде това време, точно така се случи. Когато 43-44 години си се занимавал с безопасност на движение, то големият опит ти позволява да правиш правилни прогнози. Аз също смятам, че едва ли нещо ще се случи. Ще позатихнат нещата, ще мине известен период, ще позабравят хората, те си имат други ангажименти и всичко ще приключи".

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53

Световният ден на здравето: Фокус върху репродуктивното здраве и въздействието на климата

На 7 април се отбелязва Световният ден на здравето. В България се чества професионалният празник на работещите в здравеопазването.  Празникът се отбелязва от 1948 г. по инициатива на Световната здравна организация, а в България е Ден на здравния работник от 1964 г. Всяка година на тази дата глобалната здравна инициатива приканва всички да се..

публикувано на 07.04.25 в 15:06

Говежда - село със златни хора и история

Говежда е село в община Георги Дамяново, на 31 км от областния град Монтана, високо в планината.  То се е разположило в долина на горното течение на река Огоста, която минава през него, изградени са два бетонни и два въжени моста. Името на селото възниква от факта, че тук са се отглеждали много животни, крави и овце. Но не е само..

публикувано на 04.04.25 в 12:00
Архимандрит Никанор

Архимандрит Никанор: Вероучението се превръща в час по политическа подготовка, ако не е истинско

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират  въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Съвременните деца имат потребност от православната религия

Близо 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище и вярват, че това ще допринесе за изграждането на морални ценности у учениците, сочат социологическите проучвания.  Представители на Светия синод и образователното министерство продължават да прецизират и детайлизират въвеждането на предмета "Религия“ като редовен в страната...

публикувано на 03.04.25 в 10:00