Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След 6-годишна строителна сага отвориха Мездра - Ботевград

Снимка: Община Враца

След няколко отлагания и 6 години строителство, днес бе пуснато движението по пътя Мездра - Ботевград. Този участък на път I-1 е модернизиран и разширен с по две ленти в посока. При реализацията на проекта са изградени нови обходи на селата Лютидол, Типченица, Новачене и Скравена.
По този начин движението вече преминава извън населените места, което ще повиши безопасността както на жителите, така и на пътуващите. На обхода на с. Лютидол са построени и два тунела. Но как се стигна до реализацията на този изключително важен за цяла Северозападна България, пък и за целия трафик от Турция и Гърция към Западна Европа, проект?

В резултат на масовите протести в Северозапада на 7 март 2018 година тогавашното правителство с премиер Бойко Борисов прие решение за изграждането на модерна пътна инфраструктура от Видин до София. Първоначалните обещания на управляващите бяха 33-километровият участък между Мездра и Ботевград да бъде готов до края на 2020 година.

Тръжните процедури за изграждането му започнаха още през 2018 година. Първоначалният проект обаче предвиждаше пресичанията с републиканските и общински пътища да се извършва с 6 кръгови кръстовища. Тази идея по-късно бе определена като неправилна и се наложи ново проектиране, което забави строителството с близо година.

Първоначалната стойност на участъка беше определена на около 300 млн. лева, но скоро след това цената се покачи със 100 млн., а през следващите години се наложи от държавния бюджет да бъдат отпускани още средства, като по последни данни цената на 33-километровия участък е надвишила половин милиард лева. Начало на строителството на новия път бе дадено през октомври 2019 година.

От Пътната агенция тогава уверяваха, че двата лота на отсечката ще бъдат готови през 2023 година. След това обаче дойде ковид пандемията, започна и политическата криза у нас, в резултат на което строителните дейности започнаха да буксуват, а крайният срок да се отлага във времето. Първата готова отсечка - 7,5 километровият обход на селата Скравена и Новачене, бе открита и пусната в експлоатация през април 2023 година от тогавашния регионален министър Иван Шишков.

Само около месец след това обаче участъкът между Мездра и Ботевград беше затворен за движение, за да се довършват безопасно строителните дейности. Бяха въведени обходни маршрути за тежкотоварния и лекия трафик, които създадоха хаос и редица рискове за участниците в движението. Очакваше се транспортните неволи в Северозапада да продължат само няколко месеца - до края на 2023 година. Непредвидени обстоятелства обаче непрекъснато удължаваха срока на ограничението за движение. По това време регионалният тогава министър Андрей Цеков уверяваше, че участъкът ще е напълно готов до края на 2024 година:

"Още 2020 година за участъка между Мездра и Ботевград е взето решение да бъде извършено цялостно препроектиране на пътните възли. Първоначално е било решено да бъдат с кръгови кръстовища, което не е удачно за един скоростен път. Това налага да се изготвят нови подробни устройствени планове, да се извършат отчуждения, да се преработи изцяло инвестиционният проект. Истината е, че този инфраструктурен проект в един момент стана жертва на едно безвремие, започнало още по времето на ковид кризата и преминало през няколко политически кризи. Реалното строителство по всички участъци започна едва в последната година. Реално постижим срок е 2024 година."

 След това имахме нов регионален министър - Виолета Коритарова. Тя също уверяваше, че движението ще бъде възстановено до края на 2024 година:

"Знаем, че със затварянето на участъка за строителни дейности се създават неудобства, но сме поставени пред ситуация да разчитаме само на съществуващата към момента инфраструктура в Северозападна България. Надявам се този път наистина сроковете да бъдат спазени. Имаме осигурено финансиране и съвместните ни усилия със строителя са до края на декември 2024 година пътят Мездра-Ботевград да бъде пуснат и повече никога да не бъде затварян, никога повече да не създаваме това неудобство за Северозапада."

Впоследствие обаче се появиха цели 7 свлачища по трасето, оказа се и че един от тунелите ще трябва да бъде удължен. Всичко това не само че значително оскъпи проекта, но и продължи забраната за преминаване на автомобили. 

"Не е дооценена геологията на региона и с измененията на решенията на пътните възли да бъдат на две нива ние провокирахме именно срутища и свлачища на земни маси и скали, което за съжаление е обективна предпоставка за забавяне изграждането на този участък. Правим регулярни срещи със строителите на обекта и надзора. Имам тяхното уверение, че наистина това е последното спиране и удължаване. Ангажиментът, който те поеха, е да бъдат приключени дейностите и да имаме пуснато трасе до април 2025 година", обясни тогава министър Коритарова.

Април месец обаче също се оказа непосилен за изпълнение срок, а заради отклонения тежкотоварен трафик катастрофите зачестиха. Една от тях - причинила смъртта на малката Сияна край Плевен, предизвика остра обществена реакция и спешна необходимост тежкотоварният трафик да се върне отново през Мездра-Ботевград. Междувременно имахме и нов регионален министър, този път в редовно правителство. Иван Иванов се ангажира с краен срок за пускане на движението - края на месец юни.

"Усилията на моя екип е да се работи максимално бързо по всички спрени и забавени инфраструктурни проекти, които в момента създават изключително голяма тревога, напрежение сред гражданите и пътуващите."

В последния ден на юни обаче стана ясно, че пускането на отсечката между Мездра и Ботевград ще се забави с още няколко дни заради довършителни дейности. До днес - 3 юли, когато движението най-после бе пуснато. 

"Благодаря на Агенция "Пътна инфраструктура" и на строителите, че спазиха ангажимента си да се осигури проходимост на пътя между Ботевград и Мездра, за да може да има нормално движение, макар и със забавяне на места", каза регионалният министър Иван Иванов. Той провери проходимостта на пътя. По думите на министъра днес приключва проблемът за товарните автомобили заради обхода, който правеха от над 200 км.

Довършителните работи ще продължат още няколко месеца. Но вече почти по цялото трасе се преминава в двулентови платна с ограничение до 90 км/ч, с изключение на 6-километровата отсечка от с. Лютидол до с. Копяновец, в която ограничението ще бъде 40 км/ч. и ще се осъществява в едно двупосочно платно.

Това значително ще облекчи трафика в Северозапада, както и по направлението за Дунав мост 2. Тировете ще бъдат пренасочени от старопланинския проход Петрохан и обходните маршрути в съседните области към естественото трасе през магистрала "Хемус" и оттам към Ботевград, Мездра и Видин. Добра новина за Северозапада, но все пак остават още около 130 километра за довършване на цялото направление Видин-Ботевград.
По публикацията работи: Цветомир Цветанов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Празнична мода: Как да изглеждаме перфектно на сватби и кръщенета

Лятото и ранната есен са сезонът на сватбите и кръщенетата - време за празници, усмивки и красиви спомени. И, разбира се, модата е част от тази магия. От булката, през кумата и шаферките, до кръстниците - всеки има своята специална роля и визия.  При булките тази година тенденцията е към изчистени линии , но с ефектен детайл -..

публикувано на 25.08.25 в 16:30
Георги Павлов - Павлето

112 години от рождението на художника Павлето – спомен за живота и вдъхновението му

По повод 112 години от рождението на Георги Павлов - Павлето , си спомняме за човека и твореца, който превърна малката мансарда на улица "Раковска" в столицата в духовен дом за изкуството. Павлето е роден на 31 август 1913 година в Чипровци . Родителите му още от ранните му години разпознават таланта му и въпреки трудностите застават зад..

публикувано на 25.08.25 в 16:10

Жители на Видин настояват за спешни мерки срещу рушащи се сгради

Все повече жители на Видин изразяват тревога за състоянието на редица стари сгради , които се рушат и представляват реална опасност за минувачите. Само преди дни от една от тях, намираща се в самия център на града, паднаха стъкла . Сградата е дарение от един от големите видински дарители - Тома Лозанов, но от години стои в окаяно състояние ...

публикувано на 25.08.25 в 15:20

Как забраната на рискова съставка в гел лаковете ще се отрази на салоните

От 1 септември влиза в сила нова забрана на Европейския съюз, която сериозно ще засегне козметичната индустрия и най-вече - салоните за маникюр. Химическо вещество, използвано досега в почти всички гел лакове за нокти, вече ще бъде забранено за употреба на територията на ЕС. Засегнатото вещество най-често се използва за бързо втвърдяване на гел..

публикувано на 25.08.25 в 14:30

Националната награда „Йордан Радичков“ отново търси най-добрите разкази

10 автори участват в шестото издание на Националната литературна награда „Йордан Радичков“.  Според регламента в конкурса участват български автори, издали сборник с разкази през 2024 и 2025 година. Те ще бъдат оценени от жури с участието на писатели, представители на Община Берковица и Министерство на културата. Участващите в конкурса творци..

публикувано на 25.08.25 в 13:00

"Неделник" от 24 август 2025 година

„...Затичах се към вкъщи, вдишвайки за пореден път от мистичния въздух. Тук, покрай реката и божествената му сила, се случваха чудеса. Само трябва да повярваш малко по-силно в себе си, да затвориш очи и да вдишаш дълбоко. Да, реших да остана тук, за да градя бъдещето си, както и да откривам нови тайни места, за които ще знаем само аз и..

публикувано на 24.08.25 в 13:05

Да се отнасяме с благоговение и любов един към друг

В единадесета неделя след Петдесетница , Църквата насочва нашето внимание към един евангелски момент, към една притча, изречена от Господ Иисус Христос, която ни дава отговор какви да бъдем и как да се отнасяме към нашите приятели и ближни, и в това да бъдем подражатели на Христа. "Рабе лукави, аз ти простих целия оня дълг, защото ми се..

публикувано на 24.08.25 в 08:00