Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Етикетите с двойни цени: Когато цифрите объркват

| Анализ
Снимка: Радио ВИДИН



Въвеждането на еврото у нас върви с редица предизвикателства, които засягат не само бизнеса, но и ежедневието на всеки потребител. Един от най-видимите и същевременно най-объркващите са етикетите с двойни цени. Оказва се, че този преходен период дава възможност на недобросъвестни търговци да се възползват от липсата на яснота. На места вече виждаме етикети с по две, дори три или четири различни стойности. Шрифтът на валутите често е прекалено малък, позиционирането на цените - неясно, а крайният ефект - подвеждащ.

По закон двойното обозначаване на цените става задължително от момента на официалното въвеждане на еврото. Но още от сега търговците могат да го прилагат доброволно, с едно важно условие: цената да бъде представена по начин, който не въвежда потребителя в заблуждение. От 8 август, при намаления, търговците ще са длъжни да посочват три стойности: старата цена, новата цена след отстъпката и т.нар. референтна цена - тази, която е била валидна поне 30 дни преди намалението. Всичко това - едновременно в лева и в евро.

Според експертите обаче, колкото повече числа вижда потребителят на етикета, толкова по-лесно може да бъде объркан. Добавянето на нови редове със стойности само усложнява избора, а лошо представената информация създава илюзия за отстъпка, каквато реално няма. По този въпрос разговаряхме с Габриела Руменова, създател на платформата "Ние, потребителите":

"Различният размер на шрифта, посочването на стойности в двете валути, съобщенията за намаления – всичко това води до претоварване на визуалния образ на етикета. Хората все още не са свикнали с толкова много информация на ограничено пространство. Много търговци, особено големите вериги, които предлагат хранителни стоки, имат и собствени програми за лоялни клиенти, които също предвиждат различни цени. Така информацията става прекалено много и хората започват да се объркват. Не само броят и размерът на символите ги объркват, но и различните цветове на етикетите. Например, когато има цена в лева и в евро, само защото етикетът е червен, потребителите остават с впечатлението, че става въпрос за намаление. Прекалената подробност на етикетите – малък шрифт за валутата, наличието на три или четири цени при намаления – води до още по-голямо объркване и недоверие от страна на потребителите. Свърхрегулацията усложнява нещата както за търговците, които трябва да спазват всички разпоредби, така и за потребителите, които не са професионалисти. Дори да има ясни правила в закона, потребителите няма как да ги познават и прилагат като търговците.

Важно е да се следва духът на закона – цената трябва да е обявена ясно, четливо, стойностите в двете валути да са една до друга и информацията да не въвежда в заблуждение. Когато една стойност е изписана с много по-дребен шрифт от другата, това може да се счита за хипотеза за заблуда на потребителя – и не трябва да се допуска."


По думите на Габриела Руменова информационната кампания относно двойното обозначаване на цените е доста усложнена. 


"Още от момента, в който се заговори за въвеждането на еврото и се поискат конвергентните доклади, започнаха да се появяват много и често противоречиви мнения. Част от информацията, която достигна до хората, беше изкривена, особено при сравнения с други държави. Но трябва да се отчита, че всяка страна има различни микро- и макроикономически предпоставки, така че не можем просто да копираме чужд модел. Пазарът у нас е по-малък, конкуренцията – не толкова голяма, и това обяснява част от ценовите аномалии. Пример за това е измръзването на дърветата тази пролет и последвалият недостиг на български череши – съответно и високите им цени. Хората се фокусират върху такива ежедневни явления и забравят, че трябва да познават и прилагат базова информация при пазаруване."


Наша проверка показа, че в малките вериги магазини не всички етикети съдържат цени както в лева, така и в евро. В по-големите търговски обекти това вече е факт за всички продукти, но там понякога се наблюдава обратен ред - цената в лева не е изписана на първо място, както изисква наредбата. Попитахме в анкета видинчани объркват ли се с новите цени. 



"Първият път, когато видях, се обърках - мислех, че това са българските цени, а после видях, че е в евро… Но се оправих бързо. В Лидл се бяха объркали в началото, обратно ги бяха сложили, но после виждам, че правилно са ги написали - в лева, и еврото е после…Има ги, да, повече в големите вериги магазини - пише си ясно… Не знам как да ги изчислявам, ще се доверявам.“



Важно е да знаете, че дори сега - преди да е настъпила официално промяната - можете да подавате сигнали при подвеждаща информация на етикетите. Контролните органи имат срок от един месец да реагират, но колкото по-точен е сигналът, толкова по-ефективна ще е проверката. Когато следим за правата си, ние не просто пазим личния си интерес, но даваме знак, че очакваме коректност и честност. А при въвеждането на нова валута, това е повече от необходимо.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Да бъдем милостиви с надежда за вечния живот

Днес е Пета неделя след Неделя подир Въздвижение "Аврам пък рече: чедо, спомни си, че ти получи вече доброто си приживе, а Лазар – злото;  сега пък той тук се утешава, а ти се мъчиш."  /Лук.16:25/ Разказът на Господ Иисус Христос за богаташа и бедния Лазар има непреходна стойност. Ако миналото време преведем в сегашно и единственото число..

публикувано на 02.11.25 в 08:00

Търсите изход? Това е смехът.

Когато се казваш Грозьо Грозев и всички ти викат Грозния – колкото заради името, толкова и поради факта, че наистина не си измил зорите, – имаш два избора: да пораснеш смачкан до обезличаване комплексиран човечец, или да обърнеш негативите в позитиви по най-нахалния, но безотказно работещ начин – чрез хумор и демонстративен индивидуализъм,..

публикувано на 31.10.25 в 17:05

"Едно" на 31 октомври 2025 година

В "Едно" представяме събитията, които от екипа на фондация "Подкрепа за реализация" организираха през месеца.  В Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни към фондацията отбелязаха Международния ден на готвача с кулинарно състезание. П роведоха и отборно спортно състезание по дартс. Използваха едни от топлите и слънчеви дни на..

публикувано на 31.10.25 в 16:49

Когато радостта се шие с любов – историята на Илиана Кънчева

Днес в рубриката "Професия-хоби" ще ви запознаем с Илиана Кънчева. Илиана от дете обича да шие и някак си съдбата цял живот я води към това да стане шивач. От десет години тя вече има и собствено ателие в град Видин и описва своята професия като удоволствие. Обича да шие народни носии и официални рокли, а най-голямата награда за труда и е..

публикувано на 31.10.25 в 16:10

Маска и тиква или буквар- кое да изберем?

Всяка година в края на октомври се изправяме пред вечната "битка" - тикви срещу буквари! От едната страна е Хелоуин, с костюми, маски и лакомства. От другата - Денят на народните будители, когато свеждаме глава пред делото на духовниците, книжовниците и възрожденците, които са събудили българския дух и го държат жив вече векове!  В последните..

публикувано на 31.10.25 в 16:00

Където е Хера, има усмивки!

Кучетата - най-добрите приятели на човека!  Знаете ли, че те са били опитомени още преди трийсет и три хиляди години? Представяте ли си! Толкова време рамо до рамо с нас, хората - и през всичките тези хилядолетия, ние заедно сме се променяли, ставали сме си все по-близки, почти като семейство. И днес, няма спор - кучето е не просто домашен..

публикувано на 31.10.25 в 15:05

Започва акция "Зима"

Традиционната акция "Зима" стартира от утре, 1 ноември. Тя ще продължи през целия месец, по време на който ще се осъществява засилен контрол и ще се провеждат специализирани операции с цел подобряване на обстановката по безопасност на движение и намаляване на пътнотранспортния травматизъм.  Акция "Зима" отново ще премине на 3 етапа с 3..

публикувано на 31.10.25 в 12:37