"Ние вече повече от десет години наблюдаваме една постепенна ерозия на финансовата независимост на общините. Докато собствените приходите на общините надхвърляха 40% средата на миналото десетилетие, те вече са под 25%. Всичко останало над тези 25% на практика е трансфер от държавата за една или друга дейност - да речем за здравеопазване, образование, но общините от една страна не могат много пряко да контролират начина, по който да изразходват тези пари и едновременно с това не могат да влияят много добре върху сумите, които ще получат от него. Това означава, че те имат все по-малка и по-малка способност да взимат собствено решение, да решават местни проблеми и да насочат средствата към това, което наистина е необходимо на техните местни общности."
Облагането се изчислява върху базова стойност на квадратен метър и набор от коефициенти за зона, инфраструктура, характеристики, етажност и износване на конкретния недвижим имот. Компонентите обаче не се индексират автоматично и практически не са обновявани от 2009 г., се посочва в анализа. В резултат пазарът на недвижими имоти се развива, цените растат, а данъчната основа и приходите на общините тъпчат на място. В София например разликата е от 3.5 до 4.5 пъти, а в Пловдив и Бургас – 3 до 3.5 пъти. Сходни жилища често плащат много различен данък, само защото са попаднали в остарели зони или в коефициенти, които вече не отразяват реалността на пазарната среда.
Докладът не е нещо ново и революционно, коментира Адриан Николов.
"Това, което те ни казват е, че краткосрочно бихме могли да ползваме ценовите индекси, с които националната статистика разполага. Тук не е необходимо някакво събиране на нови данни. Не е необходимо някакво аналитично усилие. Единственото, което трябва да направим, е с този коефициент да обновим основата на данъчната оценка, която се ползва днес като база за имотния данък. Средносрочно обаче те предлагат нещо доста по-интересно. Предлагат създаване на комплексна оценка и методология за изчисление на динамиката в цените имот по имот."
Реформата трябва да бъде управлявана внимателно, за да е социално приемлива и политически защитима, казват от Института за пазарна икономика.
Докладът на Световната банка представя изключително обективно настоящото състояние на данъчните оценки на имотите в България, коментира изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) Силвия Георгиева.
"Това, което ни казва докладът на Световната банка е, че има много голямо разминаване между данъчната оценка на един имот и неговата пазарна стойност. Експертите на банката посочват, че последната актуализация на данъчните оценки е била правена през 2009 година. Всъщност сдружението на общините през последните десет години всяка година представяме пред различните формати на правителствата актуална информация за състоянието на данъчните оценки и обръщаме внимание, че трябва да бъдат актуализирани, за да се доближат поне малко до пазарните нива. Това за жалост не се прави и все още не се е направило през последните повече от 15 години и това, което привлича вниманието на експертите на Световната банка е, че българската държава трябва да започне подобна процедура по актуализация, която, разбира се, не е еднократен акт, а е един продължителен процес и в техния доклад се предлагат конкретни стъпки по години как да се случи това."
Според Силвия Георгиева, актуализацията на данъчните оценки не е автоматично обвързана с повишение на данъците.
"Тя е законов инструмент, на база на който се определя данъкът върху имота. Решението какъв да бъде неговият размер се взема от съответния общински съвет и ако данъчните оценки бъдат актуализирани, но съответният общински съвет прецени, че в дадената община не е подходящ моментът да бъдат увеличени данъците на имотите, той ще вземе решение за намаляване на данъчната ставка. Така въпреки увеличението на данъчната оценка, данъкът на имота няма да бъде променен. Затова ние казваме, че е много важно данъчните оценки да бъдат актуализирани, а общинските съвети имат инструмент да балансират данъчната тежест така, че тя да бъде социално поносима и в крайна сметка да бъде събираема."
Ако общините получават част от преките данъци, като например данъка върху доходите на физическите лица, общините ще имат по-голям процент собствени приходи и ще могат самостоятелно да решават за какво да ги изразходват. Към момента общините нямат тази възможност, каза Силвия Георгиева. За предложението да отпадне отстъпката от 50% от данък сгради, ако жилището е основно, отбеляза:
"Това е само предложение. Към него няма разработен механизъм как точно ще се компенсират и колегите от банката предлагат това да бъде с ваучери. Разбира се това е една следваща стъпка на доста по-късен етап и ако се тръгне в тази посока, тя няма да бъде въведена, без да бъдат разработени компенсиращи механизми за гражданите."
Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..
Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...
На 22 септември отбелязваме Деня на независимостта на България. Обявен е за официален празник с решение на Народното събрание от 10 септември 1998 година. Независимостта на България е провъзгласена с Манифест на 22 септември 1908 година в църквата "Св. Четиридесет мъченици" в старопрестолния град Търново. Независимото Българско царство е признато от..
Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада. Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..
Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента. Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани. 59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..
Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..
Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза. "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..