Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Депутатите приеха промени в Закона за туризма

След прегласуване на първо четене бяха приети и промени в Закона за туризма. С тях се уреждат реда и критериите за обявяване на един курорт за национален. Това ще става с решение на МС по предложение на министъра на туризма, като заявление до него трябва да подават общините, на чиято територия или част от нея са курортите. "За" гласуваха 83-ма народни..

публикувано на 18.09.24 в 15:52

НАП провери над 4000 търговски обекта по Черноморието

Над 4 000 търговски обекта по Черноморието се проверили от Националната агенция по приходите от края на юли до средата на септември. Служителите на приходната агенция са съставили над 1 000 акта предимно на заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки по морето. В преобладаващия брой от нарушенията е..

публикувано на 18.09.24 в 13:45

Очаква се МС да одобри компенсация на разходите на бизнеса за ток

Очаква се служебният кабинет да одобри промени в програмата за компенсиране на разходите на бизнеса за ток до края на годината.  В дневния ред на правителственото заседание е и обсъждане на промени в закона за държавния бюджет за тази година. Програмата за компенсации на ток за бизнеса до края на годината беше одобрена от правителството в края на юли..

публикувано на 18.09.24 в 07:33

Слаб летен сезон отчитат таксиметровите шофьори в Бургас

Нерегламентираният превоз е един от факторите за слабия сезон при таксиметровите шофьори в Бургас, отчита Снежана Никова. Тя е председател на Браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори в България за морския град.  Тя посочи, че в момента се работи на дъмпингови цени, които са наказуеми: „Ако някой иска да ни осъди, ще..

публикувано на 17.09.24 в 12:20

Официално стартира ремонтът на пътя между Царево и Лозенец (СНИМКИ И ВИДЕО)

Първа копка за старта на ремонта на пътя между Царево и Лозенец се състоя днес. Възстановителните дейности ще включват цялостна подмяна на асфалтовата настилка и изграждане на вело- и пешеходни алеи . Това ще наложи временна организация на движението и поетапни затваряния на пътя в участъка между Гробищния парк на Царево и Оазис. Отец..

обновено на 12.09.24 в 16:21

Обучение за земеделски производители от Бургас, Ямбол и Сливен на 18 септември

Министерство на земеделието и храните ще проведе обучение за земеделски производители в страната за изискванията по интервенциите от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 г., свързани с плащане на площ и животни. Срещите се организират от Звеното за управление на Националната ОСП мрежа. По време на..

публикувано на 12.09.24 в 11:49

Успешен морски сезон. Остават въпросителни за наемането на чужденци от трети страни

Близо 2 милиона лева трябва да бъдат осигурени, за да се увеличи капацитетът на консулските ни служби в трети страни извън ЕС, от които България чака работници в сферата на туризма. Това заяви  бившият служебен министър на туризма, а сега секретар в президентството Илин Димитров. По думите му, отсега трябва да е ясно, че за облекчаването на..

публикувано на 12.09.24 в 11:14