Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Областният управител Владимир Крумов поиска достъп до системите за сателитно наблюдение на морето и предоставяне на данни за морската повърхност

Областният управител Владимир Крумов поиска достъп до системите за сателитно наблюдение на морето от Морска администрация и ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, както и ежедневно предоставяне на данни за морската повърхност. Искането е с цел прецизно проследяване на екологичната обстановка в региона. Аргументът на Крумов е, че по този начин ще се осигури още..

публикувано на 07.05.25 в 17:09

Георги Тръпков: Очакваме повече българи и по-малко чужденци това лято

Повече българи и по-малко чужденци очакват хотелиерите през новия туристически сезон по Южното Черноморие. Чуждите туристи ще са главно от страните от бившия соц лагер, коментира хотелиерът от Поморие Георги Тръпков. Неговата прогноза за лято 2025 г.: "Предварителните записвания са много сходни с миналогодишните. Тотално загубихме, според мен..

обновено на 06.05.25 в 11:47

Мазутни петна и на Каваци

БНР Бургас подаде сигнал до РИОСВ за мазута на плажа на Каваци.

обновено на 05.05.25 в 14:19

Забрана за строителство в Созопол и околните курорти влиза в сила от 15 май

Предстои спиране на извършването на строително монтажни дейности в Созопол и  ваканционно селище "Дюни", считано от 15 май до 1 октомври тази година. Това е посочено в заповед на кмета Тихомир Янакиев издадена на 30 април. В забраната са включени и вътрешни довършителни дейности.  В срок до 23 май трябва да се извърши ограждане и..

публикувано на 05.05.25 в 12:19

Водолази възстановиха буй над подводния параклис до остров "Св. Анастасия"

Обозначителният буй над подводния параклис до остров Света Анастасия, който изчезна неотдавна при неясни обстоятелства, вече е възстановен. Това съобщиха от Сдружение "Приятели на морето – Бургас".  Съоръжението, което помага на гмуркачите лесно да намират местоположението на обекта, беше монтирано от водолазите Павел Самарин и Наталия Полякова...

публикувано на 04.05.25 в 16:29

Нефтени петна изплуват по плажната ивица в Поморие

Трети ден част от плажната ивица на Поморие е залята с нефтени петна. От слънцето петната се разтопяват.  До момента не е известно да са предприети действия по проблема.  Регионалната екоинспекция в Бургас и Община Поморие са получили сигнали за замърсяването.  От екоинспекцията потвърдиха, че на 3 и 4 май на "зеления" телефон са получени три..

обновено на 04.05.25 в 15:13

Черноморец се наложи в морското дерби със Созопол

"Черноморец" се наложи с 3:1 в морското дерби със "Созопол".  Живко Петков даде аванс на „акулите“ в 10-ата минута на стадион „Арена Созопол“.   Димо Бакалов удвои аванса, но в началото на втората част получи червен картон.  Въпреки това, в 71-ата минута Станислав Маламов оформи класиката в резултата. Борислав Трендафилов от домакините се..

публикувано на 04.05.25 в 09:09