Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Версайският балет гостува в Тел Авив с „Пепеляшка”


Приказката на Шарл Перо „Пепеляшка“ за бедното, невзрачно девойче, което успява да постигне недостижимото, може да бъде разказана по 100 начина, а френският хореограф Тиери Маланден разказва 101-вия вариант. Става въпрос за малка прислужница, без специално балетно образование, която чува своите зли мащеха и сестри да говорят за кастинг в престижна балетна трупа. Те имат опит и в танца, и в актьорството. До този момент са се представяли за инвалиди и са просили пари с много интересна танцова импровизация или може би съчетание по художествена гимнастика с патерици, вместо с друг уред. Много бързо намират начин да се преоблекат като танцьорки и дори да отидат на репетиция в трупата, за да си съставят представа за изискванията към бъдещите кандидатки за попълването й. В същото време Пепеляшка, която дотогава е лъскала обувки, може да се упражнява само с баща си, който явно също е бил танцьор, но отдавана вече не е на сцената. Самият кастинг е по време на бал, организиран от хореографа. Останалите кандидатки на славата са просто кукли-манекени на колелца, танцът на които бе едно от големите постижения на Тиери Маланден. На бала Пепеляшка танцува с актьора, който изпълнява ролята на принца или хореографа и той „октрива“ невероятния й потенциал. Но единствена тя не е на палци, а с обикновени балетни пантофки. Още веднъж се подчертава, че единствено тя не е професионална балерина. Въпреки това, прекрасно върти пируети до момента, когато пантофката се развързва и се търкулва на сцената, а тя засрамена избягва. Веднага след изчезването й, своите услуги предлагат сестрите, които правят дори фуетета, но хореографът тръгва по света да търси Пепеляшка. Среща танцьорки на испански или на източни танци, но винаги щом хареса една от тях, се оказва че е някоя от сестрите на Пепеляшка. Най-накрая я открива и повтарят нейния танц, вече без грешка.

Едно от постиженията на постановката бе семплата, но въздействаща сценография на Елен Запазки. На белите стени бяха окачени 260 черни обувки с ток, а в различните сцени под светлината на прожекторите фонът се сменяше от розово и светло синьо до тъмно зелено. Трупата от 20 балетисти и балерини - виртуози както в класическия танц, така и в съвременния, защото хореографът умело ги бе преплел, доказа, че няма невъзможни неща и всеки играеше по няколко роли. Изключение правеха мащехата и сестрите, а всяко тяхно появяване на сцената оставяше публиката без дъх. Тези три дамски роли бяха поверени на мъже, а те еднакво добре владееха както женската палцова техника и въртяха фуетета, а така също правеха виртуозно мъжки скокове. Невероятно бе и актьорското им изпълнение. Въпреки че разчитаха отчасти на бурлеската, фойерверк от интересни, комични хрумвания ги правеха най-значимото постижение на спектакъла.

Миюки Канеи, която танцува Пепеляшка, сподели, че собствената й съдба е като на нейната героиня. Родена е в обикновено семейство в Япония. В него липсват традиции в танца, но майка й забелязва таланта на момиченцето си рано и го записва да учи балет. За щастие, учителят й е завършил хореографско училище в Русия и изпраща ученичката си в Санкт Петербург. След завършването на училището Миюки отива да специализира съвременен балет в Лион - Франция, където случайно я вижда Тиери Маланден и я кани в своята трупа на Версайския балет. Поверява й да танцува роля, която Сергей Прокофиев е написал специално за великата Галина Уланова. Всъщност хореографията на Тери Маланден няма нищо общо с оригиналния балетен текст, който се изпълнява в Русия, но е не по-малко очарователна!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Иван Газдов с юбилейна изложба "Глобални графики"

Изложбата на проф. Иван Газдов "Глобални графики" ще бъде открита утре от 18 ч. в галерия "Академия". Изложбата е юбилейна и е по случай 80-годишнината на автора.   Пред БНР и предаването "Хоризонт до обед" проф. Иван Газдов разказа за нея: "Реших да бъде по-изчистена. Това са 3 стени. В едната е авторският плакат - тази моя идея за плакат,..

публикувано на 04.11.25 в 12:55

Изложба "АлтерЕго" в галерия "Багрена" в Чикаго

В галерия "Багрена" към българския културен център "Българика" край Чикаго бе открита съвместна художествена изложба на Даниела Зекина и Петър Бояджиев. Даниела Зекина и Петър Бояджиев, български емигранти от Канада, са озаглавили изложбата си "АлтерЕго" или Другото Аз. Художниците, които живеят и работят в Монреал повече от 30 години,..

публикувано на 02.11.25 в 13:38
Милен Митев, Константин Илиевски и Марио Ангелов с наградите

Наградите "Кристална лира" бяха връчени за 28-и път

В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..

публикувано на 02.11.25 в 00:37

Спомен за проф. Христо Бръмбаров

На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..

публикувано на 31.10.25 в 16:12
Джордже Денис

Банатски българин претворява фолклорни песни в симфонична сюита

На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика".  Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..

публикувано на 31.10.25 в 14:26
Сградата на Софийската опера и балет

Мюзикълът "Звукът на музиката" на сцената на Софийската опера и балет

Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет.  "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..

публикувано на 31.10.25 в 11:24

Проф. Минчо Минчев започва есенен майсторски клас в София

След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..

публикувано на 30.10.25 в 17:40