Овациите на публиката се сляха с молитвата на Соня Йончева, потопена докрай в скръбта на своята героиня Елизабет в последната ѝ солова ария в „Дон Карлос“. Нашата певица омая публиката от сцената на „Бастилията“ в Париж. Френската критика е щедра в похвалите: изданията „Атлантико“, „Монд“ „Рес музика“, „Концерт класик“, „Олирикс“, „Телерама“ са единни в оценките. Наричат Соня „повече от съвършена“, „царствена“, с „кадифен тембър“, „невероятна гъвкавост“ и „чувствено вибрато“, „стабилна във всички регистри и както винаги отлична в драматургичното изпълнение“. Не по-малко възторжени са отзивите за нейните партньори на сцената – Йонас Кауфман в ролята на уязвимия и душевно наранен Дон Карлос, Елина Гаранча, неподражаемо естествена и музикално безупречна в сложната роля на Еболи, Людовик Тезие, за първи път като Родриго, Илдар Абдразаков като Филип Втори и Дмитрий Белоселски, един безпощаден Велик инквизитор. Аплодисменти на всички култови арии и дуети, кастинг без грешка за тази постановка на операта от Верди – историческо събитие и голямо артистично изпитание!
Събитие, защото с нея беше открит сезонът в Парижката опера и отпразнуван рожденият ден на самата творба – 150 години от премиерата на „Дон Карлос“ на парижката сцена, за която е била предназначена. Само по себе си това произведение на Верди е събитие. За да го сътвори, композиторът е излязъл от обичайния си стил и със синтеза на италианска, френска и немска школа е постигнал монументална френска, образец на модната за онова време Голяма опера. Над четири часа, пет действия в оригиналната френскоезична версия, отстъпила по-късно на по-лекия и мелодраматичен италиански вариант. Постановката на Кристоф Варликовски е изградена с дълбок трагизъм. Действието, поставено в средата на ХХ в., ни държи някак между пластовете на времето, за да излъчи политическо послание за свобода на народите от гнета на империите, но всъщност и за личната свобода. Историята е разказана като мъчителен спомен, а душевните състояния на героите са илюстрирани от образи на екран, размиващи границата между минало и настояще. Такъв мизансцен изисква много усилия и драматургично майсторство от артистите, а и от хора, откроен като самостоятелен герой под много умелото диригентство на Филип Жордан.
Въпреки някои резерви към мизансцена новият „Дон Карлос“ в Париж е успешен завършек на един тригодишен амбициозен проект. Той донесе естетическа наслада на публиката и същевременно я въведе в самата история на произведението. Операта достигна до широка публика благодарение на прожекциите в киносалони и на телевизионния екран. Предстои още една поредица от представления с различен състав за основните роли.
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..
"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа. Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят. Автор на книгата, по която е създаден филмът, е британският писател Робърт Харис, а най-новата му книга е "Пропаст" . "..
"Без да се пипат данъци, няма как да се запълни дупката в бюджета. Няма как да се влезе в 3% дефицит, без да се наложат непопулярни мерки "...
Мария Тенева – директор на дирекция ''Сигурност'' в Столична община сподели за БНР: "В момента всички сили на пожарната, на полицията и 3 екипа..
Трябва да си мъж и то издръжлив мъж, условията в тези страни като Йемен не предполагат масирано присъствие на жени , сподели бившият и последен..