Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Катя Кабанова“ от програмата на OperaVision

Предлаганият в програмата на OperaVision спектакъл на операта „Катя Кабанова“ на Леош Яначек - продукция на театър „Сан Карло“ Неапол, привлече вниманието ми. Това е един от шедьоврите на славянското оперно творчество, но у нас е малко познат. Операта е играна само в Пловдив в началото на 70-те години на отминалия век, всъщност тогава успях да я видя и чуя за първи път и бях много впечатлена.

“Катя Кабанова“  е силно драматична опера, много въздействаща и композирана със съвременни изразни средства. За основа на либретото  на Винсенс Червинка е послужила добре познатата у нас пиеса на Островски “Буря“. Яначек толкова се вдъхновява от сюжета, че написва опера буквално на един дъх - за една година. Вдъхновява го образа на  главната героиня Катя. “В нея има нещо много трогателно, по славянски меко, дълбочина на чувствата“ пише Яначек. „Ах, ако можех да намеря необходимата изразителност, толкова дълбочина!“ И още - в героинята си той вижда любимата си Камила Стьослова  и в същото писмо отбелязва: “Моята Катя израства в нея, в пани Камила! Творбата ще бъде едно от най нежните ми произведения!“ Премиерата на операта „Катя Кабанова“ е на 23 ноември 1921 г. в народния театър в Бърно и веднага поема триумфалния си път по сцените на света.

Постановката на театър „Сан Карло“ Неапол е много въздействаща, дори и с мрачните тонове на единствения декор, който представлява голяма кутия от дъски. Това е затвореният свят на Катя. Тя е нежна и поетична душа, затворена в един ужасен свят на грубост, алчност  и лицемерие. Деспотичната й свекърва - вдовицата Кабанова, я тормози непрекъснато, съпругът й Тихон е слабохарактерен и напълно под нейно влияние. Смазана от обноските в дома, Катя се влюбва в Борис и изневярата с него още повече я потиска. В разгара на разигралата се буря тя признава пред всички вината си и се самоубива - хвърля се в  реката. Единствената реакция на свекърва й е да изкаже благодарност на хората, които са дошли в къщата й, и ги отпраща -напълно безчувствено.

Музиката, която е композирал Яначек, е мрачна, емоционална в оркестъра, с речитативни партии за певците. Естествено и в Неапол операта се пее на чешки език и предполагам, че това е причината всички участници в спектакъла да са славяни, да разбират какво пеят, защото целият смисъл на творбата е в текста.

Партията на Катя се изпълнява от сопрана Павла Викопалова, започнала  кариерата си в Пилзен, после в Бърно, а сега е солистка на Пражката опера, гостува из цяла Европа като изпълнителка на оперите на Яначек, носителка е на редица награди за тези си участия. Ясен глас, лиричен, добра актриса, тя успя да изгради правдоподобен образ на своята героиня. Много интересно бе участието на знаменитата чешка певица сопранът Габриела Бенячкова, много известна в оперния сват през 90 те години, когато пя на най-големите оперни сцени. Оттегли се от певческата кариера през 2008, но сега, както  виждаме, се изявява като контраалт в партията на Кабанова или както Островски я нарича, Кабаниха. Всъщност ролята  предлага повече артистична изява и в това Бенячкова се справя блестящо. В ролята на Борис  е много известния украински тенор Миша Дидик, познат и у нас с участията си в  записите на опери в различни театри, излъчвани по музикалната  телевизия “Класика“. Красив глас, стабилна вокална техника, артистичност - с това ще запомним неговия Борис. Още двама украинци участват в  спектакъла - Сергей Ковнич /бас/ като Дикой и Лена Белкина /мецосопран/, солистка на Виенската държавна опера, в ролята на  Варвара. Успешни бяха проявите и на словака Лудовит Лудха /тенор/ като Тихон  и италианеца Паоло Антонети като Кудряш. Диригент на спектакъла на театър Сан Карло на „Катя Кабанова“ бе словакът Юрай Валкуха - в момента музикален директор на театъра. Постановката бе на известния немски режисьор Вили Декер, художник Волфганг Гусман. Въобще, това бе един спектакъл на високо ниво. Единственото, за което се извиняват от театъра, е, че видеозаписът е направен с една камера и това донякъде  лишава зрителите от възможността да се вникне в детайлите на сцената.

Можете да гледате спектакъла тук до 19 юни.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София Арт Институт организира Хорова академия за деца и възрастни

София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти.  Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..

публикувано на 27.11.25 в 19:49

Шуменци почитат диригента Станислав Ушев с барелеф

На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев.  Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..

публикувано на 27.11.25 в 19:12
Андре Букурещлиев (1925-1997)

Тридневен фестивал отбелязва вековния юбилей на Андре Букурещлиев

На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..

публикувано на 27.11.25 в 17:28

Музикалният театър кани на "Кабаре"

Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..

публикувано на 27.11.25 в 12:39
От днес в Големия салон на сатиричния театър

Калин Сърменов: "Примадони" носи чиста форма на забавление, усмивка и любов

Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов.  "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..

публикувано на 27.11.25 в 10:45
Пенка Коева и Алексей Милковски в „Тоска“

Спомени за баса Алексей Милковски

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България.  Роден е в..

публикувано на 26.11.25 в 15:37

Духовна музика от България и света в концерта на Смесения хор на БНР

В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова.  Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..

публикувано на 26.11.25 в 15:08