Защо още от премиерата си на 16-и септември 1998 г. в Париж френският мюзикъл “Парижката Света Богородица“ пълни залите с публика? Защо още през първата година продукцията поставя рекорд за продажба на билети и така влиза в Книгата за рекорди на Гинес? Защо вече повече от 25 г. гастролира с огромен успех по цял свят? Защото е страхотно съчетание на резониращ в душата на всеки сюжет, великолепна запомняща се музика и изключително атрактивен спектакъл.
Френско-канадският поет и автор на текстове на поп песни Люк Пламондон създава либретото по едноименния роман на Виктор Юго, издаден през 1831 г. В предговора писателят припомня надписа, който е видял “в тъмен ъгъл на една от кулите на катедралата, гравиран с главни гръцки букви “АНАНКЕ“ /богинята на съдбата/. Виктор Юго избира да го преведе “фаталност“ и това го вдъхновява да напише романа. А в него, като в древногръцка драма, има всичко, което завладява и съзнанието, и несъзнаваното – събирателен образ на жената – доброто момиче и опасната омагьосваща изкусителка, събирателен образ на мъжа – поетът, героят, бащата и чудовището. Има любов и отхвърляне, власт и ранимост, благородство и подлост. Всеки в публиката ще се развълнува, ще се припознае в някого или нещо от героите.
Музиката, написана от италианско-френският певец и композитор Рикардо Кочанте, е най-доброто съчетание на традицията на френския шансон и италианската песен. Освен емблематичната “Belle“, обявена за най-добрата френска песен на ХХ век, още няколко са истински хитове, които с дни продължават да звучат в главата ти. Изпълнителите в продукцията, която гастролира още от 1999 г. по света в оригиналния вариант и от 2016 г. в негова възстановка, са изключително добри. Сред тях, както вече отбелязах, е Даниел Лавоа от оригиналния състав от 1998 г. и тези български зрители, които са го гледали или предстои да го гледат, са истински щастливци. В спектакъла, на който аз присъствах, беше другият изпълнител в ролята на абат Фроло – Лоран Морен, който също е много добър, но все пак разочарова с това, че не е Даниел Лавоа.
В ролята на младата изключително красива циганка, която танцува пред катедралата – Есмералда, беше албанската певица Елхайда Дани. Тя пее от 4-годишна, печели “Star Academy“ в Албания през 2009, а през 2013 става “Гласът на Италия“, като член на отбора на Рикардо Кочанте. Разбирате, че е подготвена по най-добрия начин за ролята на Есмералда, която изпълнява завладяващо! Италианският певец Джанмарко Шиарети също е незабравим в ролята на Гренгоар. Музикално-театралната му кариера започва на 18-годишна възраст в друг мюзикъл на Рикардо Кочанте – “Жулиета и Ромео“. След това играе главната роля в “Тарзан“ на Фил Колинс в Хамбург и Щутгарт, Че в “Евита“ на А. Л. Уебър в Лондон и Торино. Участва в “Уестсайдска история“ на Бърнстейн в Роял Албърт Хол паралелно с турнетата с “Парижката Света Богородица“ в ролята на капитана от Кралската гвардия Феб. Като Гренгоар беше много убедителен и много близо до легендарния изпълнител в оригиналния състав Бруно Пелетие, а с внушителната си физика мисля, че е и най-подходящият Феб. Много, много ми хареса и канадският певец Филип Трембле в ролята на Квазимодо – завладяващ глас и артистична игра.
Най-силно, незабравимо впечатление прави виртуозната хореография на знаменития швейцарски балетист, фигурист и хореограф Мартино Мюлер и великолепното й изпълнение от 16 балетисти и акробати. Ако не сте гледали записа от 1998 г. в youtube, вижте го и ще придобиете представа, но имайте предвид, че сега и на живо ансамбловите сцени са още по-зашеметяващи. Мисля, че всеки, който се интересува от съвременен танц, трябва да гледа “Парижката Света Богородица“! Ако някой е скептичен, само ще отбележа, че Мартино Мюлер прави хореографии за балета на Карлсруе, Лионската опера, Берлинската опера, Хърватския национален балет, Щутгартския балет, балетните трупи на театрите в Гьотеборг, Базел, Берн, Люцерн и Израелската опера. За “Парижката Света Богородица“ е удостоен с Канадската театрална награда за най-добра хореография за мюзикъл.
И още нещо допринесе за великолепното преживяване в зала 1 на НДК. На финалните поклони на сцената излезе самият композитор Рикардо Кочанте. След като представи и благодари на колегите си от постановъчния и артистичния екип, той каза: “В трудните, лоши времена, в които живеем, бих искал да отправя към вас дълбоко послание на надежда, приятелство и любов!“ Рикардо Кочанте сподели с българската публика, че приема своята творба “Парижката Света Богородица“ не като мюзикъл, а като опера и запя от сцената. След това и Джанмарко Шиарети запя отново емблематичната първа песен и това е моментът, в който на всички турнета запява цялата зала.
Звездата на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова написа в социалната мрежа facebook: “Прекрасен спектакъл! Много зрелищен и докосващ!“
В отговор на въпроса “Хареса ли Ви спектакълът“ зрителка възкликна: “Много, много, много! Беше прекрасно! Цял ден получавам изненади. Не знаех, че Рикардо Кочанте ще говори - просто беше уникално! После най-голямата изненада беше, че примата е албанка. Аз също съм албанка и си казвам: “Господ ме обича, защото най-добрата ми приятелка ми подари това изключително удоволствие!“
“Много зареждащо и приятно! Пренесохме се в света на Виктор Юго с този спектакъл. За мен номер 1 в изпълнението беше Квазимодо – и ролята, и изпълнението! Публиката беше много подкрепяща артистите, много въодушевени бяха всички. Много хубав спектакъл! Заслужава си човек да отдели време и средства да го посети“ сподели зрителката, която спечели билети в томболата на предаването “Каста дива“.
“Всички пеят прекрасно! Като сравнявам със записа на спектакъла от 1998 г., който знам наизуст, не мога да кажа, че има нещо, което не е така, както съм свикнала и ми е любимо да гледам и да слушам… Много съм доволна! Както казах на осемте приятелки, заедно с които бяхме на спектакъла, бих останала и за следващото представление. Дори, ако можех, бих гледала всички останали представления от това гостуване! Толкова е зареждащо, толкова е вълнуващо! Разбира се, на финала винаги се разплаквам… Такова изживяване! Колкото и да го гледам в youtube, на живо просто е съвсем различно“ каза пред микрофона на предаването “Каста дива“ зрителка, която е един от най-запалените фенове на мюзикъла “Парижката Света Богородица“.
В звуковите файлове чуйте целите изказвания на зрителките.
Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..
В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..
На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..
В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..
Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца. Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..
Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..
Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..
Българската политическа позиция и на дипломацията ни няма да се промени и ще остане подкрепата за Украйна. Като се дискутира изпращането на войски и..
" Не съм чул някъде да се коментира официално предложението на бившия министър на екологията за язовира от Горни Дъбник, което може да се окаже по-бързо..
" Трайното покачване на потребителските цени не е само български проблем. Това е един международен, глобален феномен , който се очаква да продължи в..