Пианист в различни формации и композитор на театрална и на филмова музика. Между тези две паралелни вселени върви ежедневието на Христо Намлиев, гост в „Нощен Хоризонт“.
„Много често тези два свята не се засичат, но на мен ми е много забавно да прескачам от единия в другия“, признава той.
Христо Намлиев е автор на музиката към редица игрални и документални филми и към много куклени и драматични спектакли. През 90-те години е пианист и композитор в рок групата „Херманс Улф Бенд“, с която имат издадени шест албума. Като композитор, аранжор и студиен музикант Христо е свързан със създаването на над 150 продукции в различни музикални жанрове. Носител е на театралните награди „Икар“ и „Аскеер“. И тази година има номинация за „войника“ на Театъра на Българската армия - за музиката към „Луда трева“ на Театър „Сфумато“, за „Нос“ на Театър „199“ и за „Телефонът на мъртвеца“ – Театрално-музикален продуцентски център – Варна. Наградите ще бъдат връчени на 24-ти май. В Деня на детето 1-ви юни по БНТ 1 ще бъде премиерата на сериала „Островът на сините птици“, където той е автор на музиката.
„Просто така се случи“
„Когато „Херманс Улф Бенд“ приключи съществуването си, полека-лека тръгнах към киното и към театъра. Интензивното започна преди 10 години - да се занимавам сериозно с тази работа - като една топка, която става по-голяма и все по-голяма. Винаги съм се занимавал с музика. Свиря на пиано от 5-годишен“, връща лентата назад Христо Намлиев:
„Като по-малък исках да стана рок звезда, след това си пишех разни неща, почнах да свиря в групи, срещнахме се с Димитър Филипов – Духи и започнахме с „Херманс Улф Бенд“. Да се занимавам с музика не е някакво осмислено желание, а е нещо, което си дойде само“.
Първите композиции за киното Христо пише през 2004 година за филма на Георги Дюлгеров „Хубава си, мила моя“, а за кукления театър за първи път „перката се завърта“ през същата година с „Карлсон, който живее на покрива“ на Веселка Кунчева, с която работи и до днес. Равносметката от тогава – близо 40 филма – игрални и документални, и над 100 театрални пиеси.
„Просто така се случи“, отговаря Христо Намлиев на въпроса – как започна работата в киното и в театъра.
И всеки път е различно, защото работата с всеки режисьор е различна – някои го оставят сам да решава изцяло каква ще бъде звуковата картина; други го насочват към концепцията, а трети искат от него конкретни неща:
„Режисьорите дават рамки, в които трябва да се събера, което е интересно, докато при групата е доста различно. Ограниченията са креативни – трябва да се побереш в рамки, дори да ти се иска да се разлееш. Лесно правя мелодии. В киното и театъра мястото, където можеш да се „разлееш“, е на финалните надписи и по време на аплодисментите, когато обаче никой не слуша. Не е желателно да илюстрираш действието, макар че зависи от жанра. Илюстрира се, например, когато е комедия“.
Христо Намлиев е писал музика и за румънски филм. В северната ни съседка дори има номинации за награди. Скоро по родните екрани излиза и една от тези ленти „Историята на един летен любовник“ на режисьора Пол Негоеску.
Впечатление + вълнение + въображение
„Най-важното е да имаш свобода на съзнанието. Не просто да не мислиш за битовизми, а мисълта да не се спъва във всякакви злободневни теми. Когато се прави изкуство, е важно то да бъде отвъд, да не се блъска насам-натам в дребни проблемчета. Когато правя някаква музика, съм напълно извън и това ми доставя голямо удоволствие“.
Христо Намлиев признава, че през годините отношението му към музиката не се е променило:
„Винаги съм усещал музиката по един и същи начин, въпреки че никога не съм формулирал ясна философия и концепция. Нещата, които са ми харесвали на 10-годишна възраст, продължават да ми харесват и днес“.
Музиката в световен мащаб е „прекалено загладена“
Бунтарството, това е, което липсва на Христо в съвременната музика:
„Това, което чувам от световната сцена, ми звучи прекалено загладено. Последното избухване на ирационалния бунт беше през 90-те години с грънджа. После нещата станаха по причинно-следствени. Може би на мен така ми се струва... Не знам дали това се дължи на този водопад от музика, който е на един клик разстояние – буквално всичко, което си помислиш, или на това, че този бизнес олекна заради интернет“.
Христо Намлиев се опитва да е в час със световните тенденции, прослушвайки композиции на свои колеги, без това да му влияе по някакъв начин, защото:
„Когато правя музика, никога не се съобразявам с някакъв модел“.
Затова той не се предпазва и от идеята един ден да работи по мюзикъл.
В плановете му е и създаването на сайт на „Херманс Улф Бенд“, на който да бъде качена музика на групата. Признава, че с момчетата от бандата често си говорят да направят концерт, въпреки че „нищо не е същото без Духи“ (фронтменът Димитър Филипов – Духи почина през 2002 година – бел. ред.).
„Ако в момента се включим и засвирим, няма да направим нито една грешка“.
Интервюто с Христо Намлиев можете да чуете в звуковия файл.
В Софийската опера и балет утре - 29.11, предстои премиерата на спектакъла "Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилея. Постановката се посвещава на две оперни прими – Александрина Милчева и Райна Кабаиванска. Режисьор на спектакъла е Юлия Кръстева , която сподели пред БНР, че посланието, отправено чрез творбата е за вечността и силата на..
Българската композиторка Юлия Ценова беше почетена с два камерни концерта в Швейцария на 22 и 23 ноември - в градовете Сион и Ню Шател. И двете събития бяха изцяло с музика на авторката, която напусна този свят през 2010 г. Юлия Ценова беше ярка личност - пианист, композитор, професор в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в..
Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са на 26, 27 и 29 ноември в различни културни пространства в София: залата на Националната музикална..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
В Плевен откриват Празника на пчелните продукти. Пчелари от областта ще предложат в специалните шатри пред зала "Катя Попова" мед, пчелни продукти,..
" Ако приемем, че съдебната система е един камион с ябълки, в него има едно буре гнили ябълки - хора, податливи на корупция, които се ползват от..
В посолството на България в Лондон професор Бетани Хюз представи откъси от новата си серия по BBC - Wonders of Bulgaria – "Съкровищата на България"...