Пианист в различни формации и композитор на театрална и на филмова музика. Между тези две паралелни вселени върви ежедневието на Христо Намлиев, гост в „Нощен Хоризонт“.
„Много често тези два свята не се засичат, но на мен ми е много забавно да прескачам от единия в другия“, признава той.
Христо Намлиев е автор на музиката към редица игрални и документални филми и към много куклени и драматични спектакли. През 90-те години е пианист и композитор в рок групата „Херманс Улф Бенд“, с която имат издадени шест албума. Като композитор, аранжор и студиен музикант Христо е свързан със създаването на над 150 продукции в различни музикални жанрове. Носител е на театралните награди „Икар“ и „Аскеер“. И тази година има номинация за „войника“ на Театъра на Българската армия - за музиката към „Луда трева“ на Театър „Сфумато“, за „Нос“ на Театър „199“ и за „Телефонът на мъртвеца“ – Театрално-музикален продуцентски център – Варна. Наградите ще бъдат връчени на 24-ти май. В Деня на детето 1-ви юни по БНТ 1 ще бъде премиерата на сериала „Островът на сините птици“, където той е автор на музиката.
„Просто така се случи“
„Когато „Херманс Улф Бенд“ приключи съществуването си, полека-лека тръгнах към киното и към театъра. Интензивното започна преди 10 години - да се занимавам сериозно с тази работа - като една топка, която става по-голяма и все по-голяма. Винаги съм се занимавал с музика. Свиря на пиано от 5-годишен“, връща лентата назад Христо Намлиев:
„Като по-малък исках да стана рок звезда, след това си пишех разни неща, почнах да свиря в групи, срещнахме се с Димитър Филипов – Духи и започнахме с „Херманс Улф Бенд“. Да се занимавам с музика не е някакво осмислено желание, а е нещо, което си дойде само“.
Първите композиции за киното Христо пише през 2004 година за филма на Георги Дюлгеров „Хубава си, мила моя“, а за кукления театър за първи път „перката се завърта“ през същата година с „Карлсон, който живее на покрива“ на Веселка Кунчева, с която работи и до днес. Равносметката от тогава – близо 40 филма – игрални и документални, и над 100 театрални пиеси.
„Просто така се случи“, отговаря Христо Намлиев на въпроса – как започна работата в киното и в театъра.
И всеки път е различно, защото работата с всеки режисьор е различна – някои го оставят сам да решава изцяло каква ще бъде звуковата картина; други го насочват към концепцията, а трети искат от него конкретни неща:
„Режисьорите дават рамки, в които трябва да се събера, което е интересно, докато при групата е доста различно. Ограниченията са креативни – трябва да се побереш в рамки, дори да ти се иска да се разлееш. Лесно правя мелодии. В киното и театъра мястото, където можеш да се „разлееш“, е на финалните надписи и по време на аплодисментите, когато обаче никой не слуша. Не е желателно да илюстрираш действието, макар че зависи от жанра. Илюстрира се, например, когато е комедия“.
Христо Намлиев е писал музика и за румънски филм. В северната ни съседка дори има номинации за награди. Скоро по родните екрани излиза и една от тези ленти „Историята на един летен любовник“ на режисьора Пол Негоеску.
Впечатление + вълнение + въображение
„Най-важното е да имаш свобода на съзнанието. Не просто да не мислиш за битовизми, а мисълта да не се спъва във всякакви злободневни теми. Когато се прави изкуство, е важно то да бъде отвъд, да не се блъска насам-натам в дребни проблемчета. Когато правя някаква музика, съм напълно извън и това ми доставя голямо удоволствие“.
Христо Намлиев признава, че през годините отношението му към музиката не се е променило:
„Винаги съм усещал музиката по един и същи начин, въпреки че никога не съм формулирал ясна философия и концепция. Нещата, които са ми харесвали на 10-годишна възраст, продължават да ми харесват и днес“.
Музиката в световен мащаб е „прекалено загладена“
Бунтарството, това е, което липсва на Христо в съвременната музика:
„Това, което чувам от световната сцена, ми звучи прекалено загладено. Последното избухване на ирационалния бунт беше през 90-те години с грънджа. После нещата станаха по причинно-следствени. Може би на мен така ми се струва... Не знам дали това се дължи на този водопад от музика, който е на един клик разстояние – буквално всичко, което си помислиш, или на това, че този бизнес олекна заради интернет“.
Христо Намлиев се опитва да е в час със световните тенденции, прослушвайки композиции на свои колеги, без това да му влияе по някакъв начин, защото:
„Когато правя музика, никога не се съобразявам с някакъв модел“.
Затова той не се предпазва и от идеята един ден да работи по мюзикъл.
В плановете му е и създаването на сайт на „Херманс Улф Бенд“, на който да бъде качена музика на групата. Признава, че с момчетата от бандата често си говорят да направят концерт, въпреки че „нищо не е същото без Духи“ (фронтменът Димитър Филипов – Духи почина през 2002 година – бел. ред.).
„Ако в момента се включим и засвирим, няма да направим нито една грешка“.
Интервюто с Христо Намлиев можете да чуете в звуковия файл.
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война в редиците на българската армия. Награден е с кавалерския кръст на ордена на "Св. Александър" от..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
Българският филм "Сватба" беше представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата от ГЕРБ - ЕНП Андрей Ковачев. Продуцент и режисьор на лентата е Магдалена Ралчева, а сценарист Юрий Дачев "Сватба" е българска драма от 2024 г., базирана на едноименния разказ на Николай Хайтов. Българската премиера на филма бе на 8..
Какво кара едно дете да загуби вярата, че животът има смисъл? Какво остава, когато мълчи семейството, обществото? Какво става, когато не познаваме Бог? Темата е тежка, но важна, защото става въпрос за самоубийството сред младите, агресията и липсата на страх от Бога и закона в обществото ни. Разговорът е на кореспондента ни в Силистра..
Цигуларката Лия Петрова пропътува от Мадрид до Токио и после до Монпелие за няколко дни в края на април. Нейните ангажименти стават не просто повече, те са и все по-престижни, а на 6 юни в зала "България" тя ще солира на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Екхард Вичик в Първия цигулков концерт от Сергей Прокофиев. С голяма радост научаваме, че..
Гост в "Магията на театъра" е театралният режисьор Крис Шарков . "В тази криза на истината в съвременното общество, именно истината е това, което търсим най-много в театъра през последните години" - думи на режисьора Крис Шарков. Крис Шарков е един от талантливите режисьори у нас, който впечатлява с решенията си на сцената, с овладяването на..
Стоян Караиванов е първият български бандонеонист, започнал с успех активна професионална кариера по българските и световните сцени. Той е носител на множество престижни награди, една от които е статуетката "Музикант на годината 2022" като победител в анкетата сред слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт". Отзвук от "Музикант на..
Към 19 часа ще излезем с официално решение за прекратяване на блокадата на градския транспорт в София. Нека първо минат комисиите на СОС,..
Ограничено е правото на децата на образование и правото на възрастните на достъп до работното място , пише в позиция Съюзът на ръководителите в..
Когато България се присъедини към еврозоната и имаме монети с българска национална страна, на тази от 2 евро, от която ще ни гледа светлият образ на..