Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лента разказва за меценатската фамилия Блументал на фестивала за документални филми „Епок“ в Израел

Дали меценатството се предава с майчиното мляко? За семейството на пианистката Фелиция Блументал (звезда сред концертиращите пианисти между двете световни войни) това е така. На нейно име е наречен един от най-престижните израелски фестивали. Той, заедно с фестивала за филми за изкуството „Епок“, представиха филм за тази непозната, но много интересна фамилия.

Маркус Блументал, съпругът на Фелиция, през целия си живот се е опитвал да изкупи един неволен грях. През 1939 г., усещайки наближаването на фашизма в Европа, емигрира в Бразилия. В това време съпругата му Фелиция ражда своята дъщеричка Анат в Люксембург и се качва на параход за Бразилия. На пристанището обещава на сестра си и майка си, които живеят във Варшава, още щом стъпи на бразилска земя да им изпрати визи, за да емигрират. Не успява да изпълни обещанието си. Дори за новороденото момиченце без виза е било трудно да слезе на брега. На съпруга й, който в Европа е бил богат бизнесмен, в Бразилия се налага да работи каквото и да е, за да храни семейството си. В това време семейството на Фелиция е откарано в Освиенцим. Никой не остава жив. В края на войната Маркус Блументал успява да развие бизнес и в Бразилия и се замогва. Помага на избягали от Европа творци, устройва концерти, изложби. Скоро неговата „концертна дирекция“, ако може да се нарече така, става много популярна и не само начинаещи или пострадали от войната артисти, а и световни имена искат да организира концертите им в Латинска Америка. До края на живота си не забравя, че има неизпълнен дълг и се грижи за начинаещите, талантливи младежи. В същото време събира колекция от творби на световни художници и скулптури. Самият той е един от добрите експерти. По настояване на дъщеря си Анат подарява цялата си колекция на музея в Тел Авив. Сега този музей е сред 100-те най-посещавани музеи в света. Е, не е като Лувъра, който е на първо място, но за една държава, която се върна на картата на света едва преди седемдесетина години, това не е малко!

Анат поема щафетата от баща си. Оперна певица е. Пяла е и в Ла Скала, но изведнъж, през седемдесетте години на миналия век решава да дойде в Израел и да пее в новосформираната Израелска опера в Тел Авив. Вярно е, че си партнира с дебютиращия Пласидо Доминго и други творци, които по-късно получават световна слава, но жестът е голям. По-късно концертира из Европа заедно с майка си Фелиция Блументал. Още когато идва за пръв път в Израел решава, че в страната има две групи хора, на които трябва да се помогне: на дебютиращи творци или артисти, експериментатори в областта на музиката, а също и на израелската публика. Поради това, че са избрали да живеят в еврейската държава, те не са „с ръка на пулса“ на най-новите тенденции в музиката, нови жанрове и непознати инструменти. Всичко това трябва да им бъде показано, разказано, да го видят и почувстват. Така се ражда фестивалът „Фелиция Блументал“. В началото предлагат на Анат просто да има награда на името на майка й на конкурса „Артур Рубинщайн“. Отказва. Не й харесва идеята за конкурсното боричкане между млади творци. При това се знае, че наградите отиват не винаги при най-талантливите, а има политически, стратегически и други фактори, които също влияят. Предпочита да организира фестивал с право на концерт на всеки талантлив млад човек. Нещо повече, всеки който е одобрен да участва в концерт, освен хонорара получава костюми и папийонка, ако е младеж, или дълга рокля, ако е девойка, при това от колекциите на най-големите стилисти в света. Най-интересно е, че в първите години тези подаръци са предизвиквали възмущението на творците, които са смятали такова облекло за „буржоазен предразсъдък“. А и им е било трудно да се движат в такива непривични дрехи, та се наложило да направят и мини курс по етикеция. Вече не е необходимо да се подаряват дрехи, а в програмата се посочва дрескода, който е задължителен и за артистите, и за публиката. Това ни разказа във филма за Анат, която преди 2 години напусна този свят, сегашната директорка на фестивала Авигаил Аренайм.

На фестивала „Фелиция Блументал“ могат да се чуят най-интересните съвременни творби. Миналата година, например, гостува българският акордеонист Константин Щерев. Изпълни авангардна класическа музика, доста неочаквана за подготвени само с творбите на утвърдените класици слушатели. И тази година имаше много интересни творби. Специално място бе отделено на непознатата за израелската публика оратория „Песен на песните“, по библейския текст. Музиката бе от австрийския композитор Уолтър Арлем, който е на 92 г. и не успя да пристигне за премиерата. Избягал е от Европа в началото на Втората световна война. Но видяното и почувстваното се е отразило в цялото му творчество. А втората интересна творба е детска опера, създадена и играна в концлагера „Терезиенщат“, в която композиторът Виктор Улман с езоповски език разказва за страданията и надеждите на концлагеристите. В Израел това произведение бе изпълнено от куклена трупа, прочутата трупа на Херберт Ганшахер.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Литературни срещи 2025" - археология на паметта

Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..

публикувано на 25.04.25 в 09:57

Спомени за Георги Златев - Черкин

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин.  Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..

публикувано на 23.04.25 в 17:25

Пианистката Злата Чочиева - между класиката и джаза

 Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records . Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а..

публикувано на 23.04.25 в 16:39
Греди Асса

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги"

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги" в Столичната библиотека по случай Деня на книгата и авторското право. Откриването е днес от 18 часа. Куратор на експозицията е философът и публицист Тони Николов. " Ще видите една изложба, в която ще се почувствате като в гора, а гората винаги има тайни ", акцентира проф. Асса пред..

публикувано на 23.04.25 в 10:40

По стъпките на Христина Морфова

Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора започна интригуващ проект в специалната година, в която празнува своя юбилей. Той е озаглавен "По стъпките на Христина Морфова" и отведе 24 изявени ученици от училището в Прага, за концерт на 14 април в престижната и красива барокова Огледална зала на..

публикувано на 22.04.25 в 19:40

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 28-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - За първи път в България ще гостува оригиналната Бродуейска продукция на мюзикъла “Чикаго“ от Джон Кендър – с три спектакъла на 20-и и 21-и май в зала 1 на НДК. Как стана възможно трупата да включи и София в..

обновено на 22.04.25 в 18:52

Музикалният спектър на Георги Киров – D-ZastA

Младият продуцент и аудиоинженер Георги Киров – D-ZastA избира пътя на самопродуциращ се артист, за да създава музикални партньорства с някои от най-нашумелите български изпълнители.  Той започва своята професионална музикална кариера през 2011 г., когато записва първата си авторска песен - "ПОСЛАНИЕ (ЧАСТ 1)", а от тогава има издадени два..

публикувано на 22.04.25 в 13:40