Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пилзенската опера гостува на фестивала „Барток плюс” в Мишколц

5
Снимка: Bartók plusz operafesztivál

Всяка година оперният фестивал „Барток плюс” в Мишколц представя оперна компания от средна Европа. Тази година Пилзенският театър „Йозеф Каетан Тил” гостува със своята постановка на операта „Ирис“ от Маскани. Беше ми много интересно в навечерието на спектакъла да се срещна с Томаш Ондржей Пилар - директор на трупата и режисьор на спектакъла, и през неговия разказ да се „пренесем” в Театъра в Пилзен.

„Нашият театър съчетава драма, балет, опера и мюзикъл. Нашата опера е репертоарна и насочена към представяне на творби, които не се изпълняват често на сцената. Специализирани сме в поставянето на барокови и съвременни творби. Всеки втори сезон осъществяваме световна премиера. Също така изпълняваме опери, написани от знаменити композитори, но неизпълнявани често, като „Ирис” на Маскани. Пилзенският Josef Kajetán Tyl театър е държавна компания, която се финансира от общината. Сигурно вашите слушатели познават пилзенската бира. Нашият красив град също е културно средище и нашата опера е третата по големина в Чехия.”

Вие сте работили в различни оперни театри в Чехия.
„Аз съм главен артистичен директор на операта в Пилзен от 5 години. Работил в повечето чешки оперни театри, но Пилзен е много добра опитност за мен, защото можем да правим както наистина мащабни оперни продукции като „Ирис” на Маскани, така и камерни барокови творби. Как избираме нашия репертоар? За мен винаги е важно нашите продукции да бъдат разбираеми за публиката. Искам моите зрители да се чувстват добре в оперния театър, да изпитват наслада от изкуството, спектакълът да ги развълнува. Затова избирам главно репертоар, който носи послания на публиката – истински и дълбоки. Да, вярно е, че това е по-трудно по отношение на съвременната опера. Но, както казах, всеки втори сезон ние правим световна премиера. Най-напред избираме темата, литературната основа, либретото, а след това каним чешки композитор. Защото мисля, че е много важно да запазим оперното изкуство живо и да го представим на публиката, на младата публика. Имаме наистина голяма младежка аудитория в Пилзен и се стремим да бъдем наистина много комуникативна компания. Честно казано, аз съм доста консервативен човек. Не харесвам режи-театъра и най-много обичам синтеза между поезия и театър. Не мога да кажа, че имам визия за по отношение на стила на музиката в съвременната опера. За мен критерият е истината, която е скрита в музиката. Поставяли сме и оперни творби, които не са били много мелодични, а по-скоро като звуков пейзаж, но идеята и постановката бяха толкова силни, че някак си всичко сработи заедно.”

Вие сте режисьорът на постановката, която Пилзенският театър представя на фестивала Барток плюс в Мишколц. Какви са посланията, които искате да предадете чрез операта „Ирис” на Маскани?
„Операта „Ирис” е дълбока, красива, човешка история. Темата, която ни връща към древна Япония, е актуална и до днес в нашата европейска култура. Първото и най-важно послание е, че във всеки момент от живота си можеш да избереш вярата. Може да си напълно отчаян, да се чувстваш изоставен, но винаги можеш да избереш Пътя на вярата. Това означава: „Нещо ще се промени в моя живот, аз се моля и вярвам, че ще се промени!” Главната героиня Ирис – млада, красива девойка, притежава наистина много силна вяра и много трагична съдба. В края на творбата тя е напълно изоставена, отчаяна, умираща. Но изведнъж нещо се случва и всичко напълно се променя. Защото в нашия свят винаги съществува светлината на любовта. Операта започва с красивия хор – химн на изгряващото слънце. Този хор има много красиви стихове, много близки до библейския текст. „Аз съм Слънцето, което не те съди. Слънцето само ти дава светлина и сила. Аз съм вечността, целостта и любовта. Това е светлината.” И аз напълно вярвам в това послание и затова избрахме да поставим „Ирис” на Маскани. В края на операта тя се възнася към Слънцето и то приема душата й. И музиката е толкова силна и завладяваща – звучи огромен симфоничен оркестър, пълен хор и орган! Като в храма на живота, като в църква, което е много дълбоко и вълнуващо!”


Но дали младите хора биха повярвали в това послание? В днешно време сме толкова обезверени. Всъщност Вие сте един млад човек! Но дали тематиката на „Ирис“ би развълнувала другите млади хора?
„Честно казано, аз вярвам, че всички хора са създадени добри. Всяко човешко същество е създадено да действа позитивно, с обич и с добро. Мисля, че това не зависи от възрастта. Като говорим за най-младата публика, точно сега подготвяме световна премиера на операта „Броучци“, написана по знаменита чешка детска книга. Тя разказва за живота на малките бръмбарчета, които летят из гората. Това е много хубава продукция за цялото семейство. Ние играем на три сцени в театъра, като едната от тях е специално отделена за децата. Правим детски програми 2-3 пъти седмично – половината за опери, специално създадени за деца, другата половина – класически опери, адаптирани за деца в камерен формат. По този начин изграждаме нашата бъдеща публика. Освен световната премиера ни предстои класическа постановка на „Кармен“ на Бизе, „Коронацията на Попея“ на Монтеверди и „Лоенгрин“ на Вагнер“ разказа Томаш Ондржей Пилар - директор на Пилзенският театър Йозеф Каетан Тил и режисьор на продукцията на операта „Ирис“ на Маскани, представена на фестивала „Барток плюс” в Мишколц. Той е слънчев човек и срещата с него беше много вдъхновяваща за мен.

Като малка обичах да чета вълшебни приказки, Древногръцката митология и либретата от „Книга за операта”. Това беше моят вълшебен свят. До това лято не бях гледала „Ирис“ на Маскани, но либретото дълбоко ме вълнува. Влязох с много големи очаквания в залата на театъра – че спектакълът дълбоко ще ме трогне и завладее. А знаете колко важна е предварителната нагласа! Признавам, когато гледах към сцената, виждах несъответствието между това, което би нарисувало въображението ми, и всичко реално, като се започне от много плътната певица в ролята на невинната крехка девойка, през сценографията, хореографията, осветлението и т.н. А когато си затварях очите, започвах да чувам всички недостатъци в музикалното изпълнение. Все пак, много съм благодарна на фестивала, на Томаш Ондржей Пилар и на Пилзенския театър, че имах възможността да гледам за първи път на сцена операта Ирис на Маскани и да се запаля да търся още изпълнения на тази непопулярна опера, а защо не да я гледам и на наша сцена?!

 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Ви Кийланд

Американската писателка Ви Кийланд и нейното "Лятно предложение" пред БНР

Американската писателка Ви Кийланд е позната в България с романтичните си истории, често развиващи се именно през лятото. "Проектът", „Неочаквано“, "Неуместно" са само част от заглавията на Ви, продали милиони копия по света и направили я номер 1 в класациите за бестселъри .  "Лятно предложение" е най-новата ѝ книга,  излязла на..

публикувано на 26.08.24 в 10:36
Автопортрет на Винсент ван Гог

Експозиция "Инфинити" бе открита в Израел

Тази година в Израел са модерни видео - пърформансите. В тях оживяват картините на Ван Гог или Фрида Кало и дори посетителя може да се поразходи из тях. В стара мелница в Яфо „разцъфнат“ полски цветя прожектирани върху неравните стени и витите стълбища. Но най-необичайна е изложбата на преживяванията, свързана с космоса. А порталът към това..

публикувано на 25.08.24 в 07:07
Люка Дьобарг

Люка Дьобарг: Важно е талантът да бъде оценен като нещо специално

Люка Дьобарг е френски пианист, когото все повече меломани по света оценяват като особено интересен интерпретатор. Достигнал е Христовата възраст от 33 години, преминавайки през какви ли не житейски премеждия, търсейки и откривайки пътя си в изкуството – и не без усилия, но с много устрем и преборване на собствените си демони.  Запознахме се..

публикувано на 23.08.24 в 15:09
Георги Тутев

Спомени за композитора Георги Тутев

На 23 август се навършват 100 г. от рождението на изтъкнатия български композитор Георги Тутев, един от създателите на Дружеството за нова музика в България - движение, довело на българската сцена музикалния авангард, организатор на международния фестивал “Музика нова“ в София.  Творби на Тутев са изпълнявани на много от фестивалите за съвремена..

публикувано на 23.08.24 в 13:20

Станислава Айви: Литературните адаптации са сред най-желаните филмови истории

Днес изтича срокът за кандидатстване за първия форум на литературните адаптации за голям екран в рамките на фестивала "Синелибри". 10 проекта ще имат своя шанс да се представят пред продуценти. Това обясни в интервю за БНР Станислава Айви от екипа на "Синелибри". "Нашият фестивал е уникален – профилът ни е в адаптациите. Това прави..

публикувано на 23.08.24 в 10:56
Иван Стайков и Венета Нейнска

Покана за танц към публиката в Шабла, Варна, Созопол и Бургас

Пианистката Венета Нейнска и цигуларят Иван Стайков тръгнаха на турне в четири крайморски града. В рамките на една седмица те ще представят пред публиката програма, наречена "Покана за танц", а началото беше поставено в град Шабла на 20 август. Венета Нейнска е създател и директор на Sofia Art Institute, който организира проекта "Концерт с история"...

обновено на 22.08.24 в 20:00
Роза Николова

Роза Николова и "Смъртта на времето": Когато търсим изход в лабиринтите на времето

" Светлината е уязвима, мракът я заобикаля, но все пак тя е по-силна ...така е и с душите на хората. А какво е понятието "копнеж" за мен - това е някакво място, за което аз не знам къде е и какво е, то е копнеж по завръщане, ти знаеш, че някога си бил, но си забравил пътя до там , припознаваш го на разни места, връща се в сънищата ти, сподели за..

публикувано на 20.08.24 в 11:02