„Поради много причини - някои от тях са в системата, в традициите на системата, други са извън системата – изобщо по отношение на психично-здравната култура. Дори фактът, че нямаме закон за психолозите и психотерапевтите… всичко това прави училищния психолог една много самотна фигура, да е обречен на това неговият директор да цени, да е любопитен, да се интересува, да уважава една различна професионална дисциплина и един различен професионален поглед“, коментира Маринова. Тя подчерта, че психолозите се приравняват с учителите, което размива тяхната роля и олекотява тяхното мнение, когато се ангажират с проблемно поведение на едно дете.
Има класически индикатори за тормоз
Агресия, тормоз, насилие в училище – това са различни неща и е много важно да имаме чувствителност и информираност за отношенията в училище и как можем да разграничаваме едно от друго тези неща. Има определени индикатори за тормоз. Норвежки изследовател повече от 40 години се занимава с темата и е дал поне три такива индикатора – неравнопоставеност, продължителност, злонамереност. Тормозът е продължителен във времето и се случва между две деца, които не са равнопоставени, поясни Анет Маринова.
„Агресията е присъща на човека, без да си в контакт с личната си агресия, няма как да влезеш в контакт със социалната връзка. Трябва да има някаква доза, в която да можеш да се заявиш, да можеш да се изразяваш, ако щеш, да се бунтуваш. Агресията е нещо, с което ние си имаме работа непрекъснато. Културата и обществото са създали инструментите как да можем да овладяваме някаква част от природата си.“
Кибер тормозът оставя сериозни следи
В модерния свят като отделна посока се откроява кибер тормозът. Въпреки повечето проучвания, в които децата заявяват като най-силно усетено физическото насилие, има данни, че тъкмо кибер тормозът причинява най-големи страдания, обиди и унижения, защото по думите на психолога „има следи, има свидетели, това се случва на една виртуална сцена“.
Формите на тормоз обикновено остават скрити за учителите, подчерта Анет Маринова. „Има един естонски филм – „Класът“, със свободен достъп, може да бъде намерен по интернет, който показва механизма на подобни отношения буквално под носа на учителите, които не могат да усетят това ниво на злост, на намерения да причиниш вреда и да унижиш, което се разиграва особено между юноши.“
Стигматизиране на насилниците
Маринова обърна внимание върху стигматизирането на насилниците и отбеляза, че се маргинализират ученици, които получават етикет. „Насилник, жертва, наблюдател – работи се с този модел: триъгълника, което обаче подкрепя подобни поведения, отколкото да разрешава проблема.“
Училищният психолог е на мнение, че ценността на добрите отношения трябва да бъде втъкана в училищния живот и учители, и ученици, и родители да могат да говорат за тази ценност, а не да изпълняват просто процедура или арголитъм по механизма за тормоз.
Анет Маринова е участвала в проекта на УНИЦЕФ „Училище без насилие“. Тя е психолог в образованието, клиничен социален работник и психоаналитичен терапевт. Координирала е работна група за Наредбата за приобщаващото образование към МОН. Преподава в магистърска програма по „Психология на развитието“ в Нов български университет. Докторант е в Института за изследване на населението и човека към БАН.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано – какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Полицията в Благоевград обяви за издирване 39-годишна жена от село Аврамово, община Якоруда, и 7-годишния и син. Двамата са в неизвестност от 10..
Тревожното е, че ученици в прогимназиална възраст използват вейпове. Това заяви пред БНР Асен Александров, директор на 51-во училище в София,..
Повече от 2 месеца институциите у нас – АПИ, националното ТОЛ-управление, МРРБ и МС, мълчат за осъдително за България решение на Съда на Европейския..