Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Започва обсъждане на нова процедура за информирано съгласие на пациентите

Снимка: БГНЕС

Работна група от специалисти по акушерство и гинекология и пациентски организации започват работа по изработването на нова процедура за информирано съгласие при медицински интервенции. Първата среща ще се състои на 3-ти февруари в офиса на Националната пациентска организация. Кръглата маса ще бъде посветена на пациентските права.

„Информираното съгласие реално е документ, който удостоверява, че пациентът разбира състоянието си и е съгласен да му бъдат извършени съответни процедури. Според законодателството и установените медицински практики всички имаме право на достъп до отворена информация, според която можем да решим дали да приемем предложеното ни лечение или не“, каза Мария Георгиева, председател на Фондация „Ендометриоза и репродуктивно здраве“.

Процесът по обмен на информация между лекар и пациент не се случва или се случва рядко

„Разпространена практика е информираното съгласие да се подписва набързо, непосредствено преди операция, без да е придружено с необходимите разяснения. Превод на медицинските термини дори на разбираем език и осъзнаване от страна на пациента на реалните последствия“, допълни Мария Георгиева.

В работната група участват специалисти по акушерство и гинекология, представители на Асоциацията на студентите медици в България, Националната пациентска организация, Българската асоциация за закрила на пациентите.

„Бихме се радвали на подкрепа от страна на изпълнителната и законодателната власт, разбира се, но все още очакваме потвърждение от няколко институции и организации, за да обявим пълния състав на работната група“, уточни  Георгиева.

При 80% от жените с ендометриоза има пропуски в процеса по информиран избор.

„Пропуските са предимно от характер на това, че липсва наистина ясна връзка между пациент и лекар, т.е. между пациент и лекар в процеса преди подписването на информираното съгласие, т.е. преди самата хирургична интервенция“.

„Информираното съгласие е процес и най-често допусканите практически грешки са хората да мислят, че това са едни хартии и документи, които трябва да се подпишат“, каза адвокат Мария Петрова, специалист по медицинско право, и допълни:

„Има случаи, в които изобщо не е необходимо да стигаме до хартията, но трябва да минем през процеса. И този процес на информирано съгласие е изключително важен, защото чрез него ние и в законов аспект можем да поставим пациента в центъра на грижата, можем да спазим неговите пациентски права и можем от друга страна да гарантираме на лекарите, че ще работят сигурно“.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Диана Гласнова от Хърватия: Най-голяма полза от еврото имат големите фирми, хората търсят промоциите

Най-голяма полза от влизането на Хърватия в еврозоната имат големите фирми, които имат внос и износ . За тях беше много положителна крачка, защото се избягват много технически проблеми при вноса и износа.  Това коментира пред БНР журналистът Диана Гласнова - българка, която от години живее в Хърватия, също е и кореспондент на БТА. За..

публикувано на 21.05.25 в 14:14
Бела Бенова

Бела Бенова - фотограф и пътешественик по морските фарове на Европа

Бела Бенова е фотограф и  пътешественик по морските фарове на Европа.  Автор на книгата "По пътя на пулсиращата светлина". Няколко изложби по темата. "Връщаме лентата" точно 18 години назад, когато Бела поема на първото си пътешествие, следвайки пулсиращата светлина на българските черноморски фарове, а светлината бързо я повежда към съседна..

публикувано на 20.05.25 в 13:37
Доц. Михаела Мишева - УНСС

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти. Стажантска програма "Езиков приятел" е насочена към студенти, които желаят да допринесат за социалната интеграция и успешното развитие на деца мигранти в България. Инициативата се реализира в рамките на проекта Language Buddy. Програмата търси мотивирани и..

публикувано на 18.05.25 в 11:04

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..

публикувано на 16.05.25 в 11:47

Три съседни страни крият изненадващи съкровища - Сърбия, Румъния и Гърция

Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..

публикувано на 14.05.25 в 06:00
 Кристиян Салай

Бавария е най-популярната дестинация за българските туристи в Германия

Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година?  За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..

публикувано на 13.05.25 в 14:32
Снимката е илюстративна

Защо понякога най-изкушаващата туристическа оферта може да се окаже и най-рисковата?

Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..

публикувано на 13.05.25 в 13:51