Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трябва ли да се плаща винетна такса за 1 км и други парадокси

Снимка: Радио Видин

Разстоянието между Павликени и Бяла черква разстоянието е 1000 крачки – то може да бъде изминато безплатно, ако се ползва общинската пешеходна алея и платено – с автомобил или с автобус по третокласния републикански път. Пред тази дилема всекидневно са над 2000 жители на Бяла черква и с. Росица.

Местните определят ситуацията като парадоксална и не приемат да бъдат делени на хора от провинцията и столичани, а премиерът да нарежда на шефа на АПИ къде да има и къде да няма винетки, разказва в репортажа си кореспондентът на БНР във Велико Търново Здравка Маслянкова.

„Не може в София Северна – Южна тангента, гледаме по новините, много повече километри, а тук за един километър – винетка“, казват местни жители.

Пред БНР Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ), заяви, че знае за ситуацията в община Павликени още от началото на миналата година и това един от общо 5 такива случая.

В предаването „Преди всички“ тя отбеляза, че ситуацията има дълга предистория – още от 3 януари м.г., когато стана ясно, че ще трябва да се плащат винетни такси за подобни участъци, които свързват градовете с крайградските зони или с близки населени места.

„Още тогава НСОРБ имахме среща с премиера и постигнахме съгласие да предложим на общините, които желаят да стопанисват за своя сметка подобни участъци и да ги придобият в собственост, да заявят това свое желание. Общините, които заявиха това желание, са Павликени, Белица, Челопеч, Рила, Варна и Шумен. Павликени вече получи официален отказ, а за останалите пет процедурите продължават“, посочи Силвия Георгиева.  

Опитваме се да преминем през тежките и тромави процедури пътищата, които са публично-държавна собственост, да станат публично-общинска собственост, каза още тя.

Според нея има съвсем нова теза в публичното пространство за друга възможност, че „общините може сключват споразумение с АПИ и да ѝ плащат за поддръжка“: „Очакваме допълнителна информация от Пътната агенция и от регионалното министерство каква е тази възможност и как да се възползваме от нея“.

От своя страна Петър Мутафчиев, бивш транспортен министър и настоящ председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ), заяви в предаването, че най-напред трябва да се зададе въпроса: „Кой създаде този батак?“.

„Това е българското правителство, тъй като то е собственик на публичната държавна собственост, т.е. на пътищата в България. Мисля, че този казус може да бъде решен със съответно решение на българското правителство“, каза Мутафчиев.

Според него налице са парадокси: „Прицепите пътуват по втори, трети и четвърти клас пътна мрежа и няма да плащат никаква такса. Същевременно ние искаме винетна такса, за да се отиде примерно от населеното място до гробището, което е извън територията на това населено място. Това са парадокси“.  

Още по темата можете да чуете в звуковите файлове.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20