Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Румен Драганов: От кризата спечели туризмът с човешко лице

Оцеляват семейните хотели и къщите за гости, устойчив ще е туризмът в малките общности

Румен Драганов
Снимка: БГНЕС

„От туристическия сезон не са доволни туроператорите, не са доволни онези, които питахме – защо ги строите тези грамади по морето, защо изливате целия този бетон." Това коментира в предаването "Преди всички" Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. 

„Аз съм 40 години в туризма и не си отговарям на въпроса за тези мастодонти. Настроиха, настроиха, настроиха огромни жилищни комплекси. За какво, след като туризмът е човешки туризъм?

„Не успяха големите хотелски комплекси, които изкуствено стояха и като постройки, за които говорехме, че има презастрояване, които разчитаха на нискобюджетни туристи и работеха с външен персонал от Украйна и Молдова“, допълни той.

Кризата идва като по учебник и е вид тест за устойчивост, смята Драганов, който нарече туристическия сезон необикновен. „В учебника това пише – подобрявайте местната икономика, създавайте работни места. Вижте какво е в Швейцария, в Австрия, в Италия – как работят тези градчета? Те да не би да пуснаха някой с куфарите с пари да им настрои небостъргачи?

„Може ли при едно такова силно залюляване на системата, каквото беше създадено с Covid-19, да оцелее системата? Това, което наблюдавахме през това лято – къщите за гости, малките семейни хотели, частните квартири, тези, които главно бяха стъпили на българския пазар и на съседните пазари, оцеляха“, подчерта Румен Драганов.

Не можем да кажем, че туризмът претърпя катастрофа или се случи нещо, което застраши основите на туризма, заяви Драганов. След като българите се оказаха основни посетители на морските ни курорти през това лято, Драганов открои проблема с паркирането. 

„И се оказа, че точно тези морски комплекси не са изчислени за толкова автомобили, разчитайки на чартърни туристи, които идват със самолети. Има проблем с паркирането. Това трябва да мислят общините оттук нататък.“

Снимка: БНР

Местните общности трябва да имат организация за създаване на работни места и когато има такова залюляване на системата, да няма стотици уволнени, а кметът на общината да се чуди каква алтернативна заетост да измисли за населението, изтъкна експертът и очерта успешните модели за развитие на туризма.

„Толкова спокойно човек може да се разхожда в Несебър, в Созопол, отколкото с това многомилионно натоварване, което правят нискобюджетните туристи, които стоят в някакви китайски стени, построени върху дюни, парите се превеждат в офшорни компании, работят украинци и молдовци. За какво сме го построили всичкото това? За кого работи тази система? Докато едно градче като Поморие – прекрасно градче, пълно, по шевовете се пука от българи и хората си работят добре, и ресторантите са пълни и всеки, който има туристически бизнес, е доволен.“

Град Елена е прекрасен пример какво означава да правиш туризъм като стратегия, концепция, политика и община, посочи още Румен Драганов.

Есента трябва да се засилят културните програми, защото в този сезон е силен културният туризъм. „И от тази гледна точка е важно да позиционираме всеки един град“, смята Драганов, който отбеляза, че морските градове са „силно увредени от мисленето, че там има море и като няма море, туризмът свършва“. През зимата ще има силен уикенд туризъм, зимата не е ски, категоричен е той.

Къща за гости в село Кладоруб  Снимка: БНРСпоред Драганов все по-голямо значение хората ще отдават на т.нар. втори дом - възстановени селски имоти.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите.  В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи..

публикувано на 18.06.25 в 11:13
Богомил Николов и Григор Сарийски

Богомил Николов и Григор Сарийски: Еврозоната - черно и бяло или черно на бяло?

" Осем държави минаха вече пътя на влизането в еврозоната , като се започне от Словения през 2007 - 2008 г., след първата вълна на присъединяване, с известни нюанси на съмнение и недоверие, на страх, като най-близо до нашата картина бяха трите прибалтийски републики - Литва, Латвия и Естония. Най-ниска подкрепа за еврото тогава беше в Естония - 37..

публикувано на 18.06.25 в 09:16

Неприятен вкус и мирис на водата в части на София, от "Софийска вода" го обясниха с фитопланктона

Продължават сигналите за неприятен мирис и вкус на водата в някои части на София.  След покана от "Хоризонт" към РЗИ-София беше получен писмен отговор, в който се посочва, че в периода 30 май - 13 юни в Инспекцията са постъпили 13 сигнала, касаещи влошеното качество на питейната вода по показатели вкус и мирис при потребители с адреси в райони..

публикувано на 17.06.25 в 11:25
Кадър от видео, заснето във фермата с клетъчно отглеждане в габровското село Крамолин.

Жестокост и яйца, събирани в нехигиенична среда, са установени във ферма в Габровско

Жестоко отношение към кокошките, както и яйца, събирани в нехигиенична среда, установи в българска ферма международно разследване по темата. Разследването е най-мащабното, правено досега, и обхваща 37 държави, сред които и България. Брутални са условията за кокошките при производството на яйца с т.нар. клетъчно отглеждане, което се отбелязва на..

публикувано на 17.06.25 в 10:38

"Професия Човек" - новата кампания на Фондация "За Нашите Деца"

Фондация "За Нашите Деца" стартира кампанията "Професия Човек" - за хората, които правят възможно детството. Мариана Соколова от фондацията обясни пред БНР кои са тези хора и защо има нужда от специална кампания за тях: " Кампанията насочва вниманието към едни от най-важните, но често пренебрегвани професионалисти, а именно хората, работещи..

публикувано на 16.06.25 в 09:45
Цветанка Минчева

Банки: Безплатно внасяне на суми в лева по сметките за определен период от време

Част от търговските банки обявиха определен период от време за безплатно внасяне на левови суми по сметките . По този начин се дава възможност на всички, които имат много кеш, да го внесат безплатно и от 1 януари догодина парите по сметката да бъдат превалутирани безплатно по фиксирания курс. Как ще се случи това? " Ще постъпят по сметките..

публикувано на 16.06.25 в 06:55

Цифровото евро е обект на кампании за дезинформация, установява доклад по темата

Цифровото еврото е обект на широка кампания за дезинформация, като фалшиви твърдения се разпространяват както в постове в социалните мрежи, така и от политиците в Европа. Това установява доклад по темата на радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс" , от която е част и БНР. Много хора бъркат цифровото евро с криптовалута или подозират, че..

публикувано на 15.06.25 в 11:45