Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Корабът край Камен бряг оголи всички недъзи на морското ни спасяване

Снимка: Румен Сарандев

„От първия ден за нас, като хора, които прекарваме живота си в морето, беше ясно, че операцията ще бъде неуспешна.“ Това каза пред БНР Емил Милев, председател на УС на риболовно сдружение „Черноморски изгрев” за спасителната операция, свързана със заседналия край Камен бряг кораб „Vera Su“.

„Не е възможно 24 часа преди „да духне“ времето да се изпраща плаващ кран и влекач на място. Беше обречена на неуспех. Всичко беше прах в очите на обществото. Това трябваше да започне седмица по-рано“, заяви той в предаването „Преди всички“.

Никой не ни е потърсил, декларира още Милев. Той смята, че разполагайки с 53 кораба, са могли да участват в претоварването и да помогнат с каквото могат.

Снимка: Мая Щърбанова

„Никаква организация. 20 години, 30 години никаква спасителна дейност няма в България. Няма център за спасяване. Нямаме техника – няма кораби, няма хеликоптери“, подчертава Емил Милев и определя ситуацията като безхаберие.

„Морето е стихия – повдига носа, блъска го два пъти в скалите и корабът е разбит. Моето мнение е – в момента трябва да има влекач, огромен влекач, каквито има в Румъния и в Турция. Корабът да бъде на буксир, постоянно под напрежение. В момента, в който морето го повдигне кораба и бъде „отлепен“ от камъка, да бъде издърпан. Нищо друго не може да се направи.“

В България няма такава фирма, с такава техника, каза преди отстраняването си кап. Живко Петров, който оглавяваше „Морска администрация“. По думите му е била потърсена от Румъния помощ за разтоварване на кораба, но всички баржи били заети.

Няма възможност държавата да поддържа абсолютно всичко за такъв тип аварии“, отчита Петров.

Страната ни е член по Международната конвенция за търсене и спасяване по море, уточни пред БНР доц. д-р Диана Маринова, Катедра „Международно право и право на ЕС“, Юридически факултет на УНСС, преподавател по международно морско право.

Тази и други конвенции, по които България е страна, не съдържат достатъчно уредба именно в областта на засядането на кораби.

Този казус доказва, че у нас липсва обща държавна морска стратегия и целенасочена държавна политика, смята доц. Маринова. По думите й въпросите се решават казус по казус.

Диана Маринова каза още, че сме заплашени от санкции, ако си получи замърсяване в района на резерват Яйлата от товара на заседналия кораб. 

Двете гледни точки чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Оценка "дисциплина"? Дискусията продължава

Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" повдигна отново темата за т.нар. оценка "дисциплина" и въвеждането на по-сериозни санкции, касаещи поведението на учениците. Юлиян Петров, КТ "Подкрепа": Оценката за възпитание не е наказание Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия..

публикувано на 22.01.25 в 11:25

През 2024-та пловдивчани прекарали в колите си 107 часа, софиянци - 104

"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване ", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура. По думите му, "Пловдив след ковид привлече много..

публикувано на 22.01.25 в 10:53
Доналд Тръмп

Доналд Тръмп през американската литературна призма

Как победата на Тръмп на президентските избори в САЩ ще размести културно-социалните пластове отвъд Океана и как ще изглежда обещаната от него „Златна епоха“ за Америка? В деня, в който Доналд Тръмп повторно ще встъпи в длъжност като американски президент, от Автономията за слушане ви предлагаме анализ на  стъпките на завиващата..

публикувано на 20.01.25 в 15:46
Гроздан Караджов

Гроздан Караджов: Няма да се толерира нарушаване на процедурните правила, свързани с жп транспорта

Трима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени заради трагичния инцидент край Локорско, при който загинаха двама работници. Това стана ясно след среща на новия министър на транспорта Гроздан Караджов с ръководствата на "Холдинг БДЖ", Националната компания "Железопътна инфраструктура" и..

публикувано на 20.01.25 в 14:03
Проф. Даниела Авджиева-Тзавелла

Проф. Даниела Авджиева: Педиатричните пътеки са ниско финансирани при "пътечната медицина"

Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници, потвърди за тежката ситуация проф. Даниела Авджиева,  преподавател в катедра "Педиатрия" на Медицинския университет в София, в интервю пред БНР. "Проблемът е, че липсват педиатри и в..

публикувано на 20.01.25 в 12:00
Боян Захариев

Проучване сред избирателите: Кои от конкурентите са най-приемливи?

Българското политическо пространство в момента има  4 измерения, което е много сложно за партийно-политическа система . Това заяви пред БНР Боян Захариев от "Отворено общество", автор на анализ за българското партийно-политическо пространство и симпатиите на избирателите, базиран върху данни на "Алфа рисърч". В много демокрации по света..

публикувано на 20.01.25 в 10:12
Програма

Деца от Велико Търново ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта

Децата от между 6 и 11 години от великотърновските детски градини и училища през тази учебна година ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта , за да бъдат полезни на своите близки и незабавно да потърсят лекарска помощ. Образователната програмата се казва "Бързи герои 112" и се подкрепя от община Велико Търново, младежите..

публикувано на 19.01.25 в 06:30