Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Педагози в Израел използват животни за обучение на деца със специални потребности

Белгийска овчарка, която оказва помощ при терапията и обучението на деца със специални потребности
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ново направление в педагогическите институти в Израел е „обучение чрез животни“. До скоро се е смятало, че чрез тях е можело да се води само терапия. Камела Тичер е една от първите специалистки в еврейската държава по тази педагогическа дисциплина.

Учениците ѝ са деца със специални потребности, за които е трудно да се социализират. Педагогиката с помощта на животни е нова дисциплина дори за Израел. Ето как тя е открила за себе си този клон на педагогиката.

"По принцип съм учителка по природознание в началното училище. В израелските училища всяка седма година за учителите е „свободна“. Те получават заплатите си без да трябва да преподават. Учителките решават, с какво да се занимават през нея. Лично аз преди 14 години избрах да уча нещо ново, което не се е преподавало в институтите, когато аз съм завършвала. Предложиха ми „работа с животни“. До тогава тази дисциплина се е изучавала от социални работници и психолози, но в направление „терапия чрез животни“. Нашето беше по-различно. Бяхме първият випуск от учители. Имаше доста теоретични, научни трудове от цял свят, в това направление. Така, че четяхме теорията на английски (още не беше преведена на иврит). А що се отнася до практиката - експериментирахме, учехме се от грешките си, но напредвахме. Сега това е легитимна дисциплина в педагогическите висши учебни заведения. Докато при терапията чрез животни целта е просто досег на детето до животното. При допира с мекото кожухче или с перата на животното или птицата се задействат различни хормони и ензими, които правят човека щастлив и весел", допълни в предаването "Закуска на тревата".


Кармела Тичер е първият випуск от новата педагогическа дисциплина. Освен, че се е наложило да прочетат научни трудове на хора от цял свят, които са се опитвали да възпитават деца в неравностойно положение чрез животни, са разчитали и на експеримента.

"При обучението чрез животни, целите са  усвояване на навици за общуване, грижи на децата за животните, въздействие върху самите животни. Сега при нас има бакалавърска степен по тази учебна дисциплина, пишат се и дисертации. Ние започнахме почти от нулата. След завършването на нулевата ми учебна година, се върнах на работа. Експериментаторската ми дейност продължеше под ръководството на научни работници и под егидата на Министерството на просветата. Работех в интернат за деца с тежък аутизъм и с деца със специални образователни потребности. Учениците ми се затрудняваха да изпълняват всекидневни движения, хигиенни или други навици. Например, идвах с красиво пухкаво зайче при едно от момчетата. От името на зайчето му съобщавах, че животинката ще си играе с него, само ако отиде да се изкъпе. Момчето се страхуваше от водата, но в името на съприкосновение със зайчето беше готово да приеме душ. Не винаги беше толкова лесно да разберем от какво болното дете се нуждае. Имаше едно момиченце, което не искаше да се докосне до животните. Надаваше вик и бягаше от тях. Но един ден донесох неотровна змия. Момичето този път я взе в ръка и започна да я милва. Стана ми ясно, че тя не обича да се докосва до козина и пера. Кожата на змията е гладка и детето я държа в ръцете си през цялото занятие. От този момент носех други животни за останалите деца и змия или костенурка за нея.

По думите ѝ психолозите и социалните работници са си поставили за цел децата да изпиват положителни емоции.

"Моят експеримент бе чрез животните да ги научим (особена децата аутисти), как да разпознават чувствата и емоциите на другите. Започнахме с кученца. Обяснихме им, че когато те размахват опашка, значи се радват. Но им показахме, че този признак не е универсален. Ако котенце размахва опашка, то е предупреждение да не го докосваш. После показахме, че ако животните са недоволни или се страхуват, търсят къде да се скрият. В случая се криеха под столовете. И така, малко по малко, изучавайки езика на жестовете на животните се прехвърлихме и на гримасите и израженията на хората. За някои от децата бе цяло откритие, че усмивката е израз на радост, а плаченето - на скръб. Обучението във всички тези елементи става бавно".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 13-ото издание на фестивала

С ухание на хляб и вкусни питки в град Стражица

Днес и утре в град Стражица ще ухае на хляб и вкусни питки. Деца и възрастни от близо и далече ще се потопят във времената на Каралийчевата приказка "Житената питка" , на която е кръстен стражишкия есенен фестивал, който е посветен на хляба и веселието.  Разровила баба огнището скришом, извадила питката и я потулила някъде. Ваню и Кунето..

публикувано на 18.10.25 в 09:00

Конкурсът "Хижа на годината" става все по-популярен, в кампания 2025 са гласували над 40 000

Над 40 000 души са гласували в тазгодишния конкурс "Хижа на годината". Гласуването е преминало в 8 категории. За първи път в тазгодишната кампания е имало категория "Хижар за пример" . Конкурсът се организира от медията за екстремни занимания "360 градуса" и Българския туристически съюз. "За трета поредна година организираме конкурса. За..

публикувано на 17.10.25 в 10:59

С бутане на старо детско легло доброволци поискаха по-добро детско здравеопазване

Национална програма за подобряване на условията в педиатричните отделения в областните болници у нас поискаха от фондация "За доброто“. Доброволци от организацията проведоха символична акция с бутане на старо детско легло по столичните улици, за да покажат състоянието на детското здравеопазване.  От педиатрията до Министерството: едно детско легло..

публикувано на 16.10.25 в 15:37
Спаска Тарантова

Спаска Тарантова: Библиотечните специалисти имат да се справят с много предизвикателства

Започва 10-тият Национален форум "Библиотеките днес: проактивни, достъпни, устойчиви". Десето издание на форума за библиотечни специалисти "Ние умело успяваме да съчетаем това разбиране да следваме световните тенденции в развитието на библиотеките и едновременно с това да ги прилагаме по най-добрия начин в България , така че ние сме..

публикувано на 16.10.25 в 14:35

Ръст на специализантите по обща медицина в МУ - Пловдив

В Пловдив откриват 101-вата среща на Европейската мрежа за проучвания на общата медицинска практика (EGPRN). Форумът ще продължи до 19 октомври и в него ще се включат делегати от 33 държави. Европейската мрежа популяризира научните изследвания в общата медицина, в помощ на личните лекари. Акцент на срещата ще бъде поставен върху следващото..

публикувано на 16.10.25 в 10:36
Проф. Христо Пимпирев

Проф. Христо Пимпирев: Смятаме с тази експедиция да надскочим летвата от предишната

"Смятаме с тази експедиция да надскочим летвата от предишната 33-та експедиция , защото имаме много амбициозни проекти, даже експедицията тръгва по-рано". Това заяви пред БНР проф. Христо Пимпирев , председател на Българския антарктически институт и ръководител на българските антарктически експедиции: "Първата група от 9 души българи ,..

публикувано на 16.10.25 в 10:30

Патриарх Даниил отслужи заупокойна литургия по повод 80 години от рождението на патриарх Неофит

В столичната митрополитска катедрала "Св. Неделя" беше отслужена заупокойна Света литургия по повод 80 години от рождението на покойния патриарх Неофит. В негова чест в сградата на Богословския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" е открита аула, носеща  неговото име.  Аула в Богословския факултет ще носи името на патриарх..

публикувано на 15.10.25 в 16:23