Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Педагози в Израел използват животни за обучение на деца със специални потребности

Белгийска овчарка, която оказва помощ при терапията и обучението на деца със специални потребности
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ново направление в педагогическите институти в Израел е „обучение чрез животни“. До скоро се е смятало, че чрез тях е можело да се води само терапия. Камела Тичер е една от първите специалистки в еврейската държава по тази педагогическа дисциплина.

Учениците ѝ са деца със специални потребности, за които е трудно да се социализират. Педагогиката с помощта на животни е нова дисциплина дори за Израел. Ето как тя е открила за себе си този клон на педагогиката.

"По принцип съм учителка по природознание в началното училище. В израелските училища всяка седма година за учителите е „свободна“. Те получават заплатите си без да трябва да преподават. Учителките решават, с какво да се занимават през нея. Лично аз преди 14 години избрах да уча нещо ново, което не се е преподавало в институтите, когато аз съм завършвала. Предложиха ми „работа с животни“. До тогава тази дисциплина се е изучавала от социални работници и психолози, но в направление „терапия чрез животни“. Нашето беше по-различно. Бяхме първият випуск от учители. Имаше доста теоретични, научни трудове от цял свят, в това направление. Така, че четяхме теорията на английски (още не беше преведена на иврит). А що се отнася до практиката - експериментирахме, учехме се от грешките си, но напредвахме. Сега това е легитимна дисциплина в педагогическите висши учебни заведения. Докато при терапията чрез животни целта е просто досег на детето до животното. При допира с мекото кожухче или с перата на животното или птицата се задействат различни хормони и ензими, които правят човека щастлив и весел", допълни в предаването "Закуска на тревата".


Кармела Тичер е първият випуск от новата педагогическа дисциплина. Освен, че се е наложило да прочетат научни трудове на хора от цял свят, които са се опитвали да възпитават деца в неравностойно положение чрез животни, са разчитали и на експеримента.

"При обучението чрез животни, целите са  усвояване на навици за общуване, грижи на децата за животните, въздействие върху самите животни. Сега при нас има бакалавърска степен по тази учебна дисциплина, пишат се и дисертации. Ние започнахме почти от нулата. След завършването на нулевата ми учебна година, се върнах на работа. Експериментаторската ми дейност продължеше под ръководството на научни работници и под егидата на Министерството на просветата. Работех в интернат за деца с тежък аутизъм и с деца със специални образователни потребности. Учениците ми се затрудняваха да изпълняват всекидневни движения, хигиенни или други навици. Например, идвах с красиво пухкаво зайче при едно от момчетата. От името на зайчето му съобщавах, че животинката ще си играе с него, само ако отиде да се изкъпе. Момчето се страхуваше от водата, но в името на съприкосновение със зайчето беше готово да приеме душ. Не винаги беше толкова лесно да разберем от какво болното дете се нуждае. Имаше едно момиченце, което не искаше да се докосне до животните. Надаваше вик и бягаше от тях. Но един ден донесох неотровна змия. Момичето този път я взе в ръка и започна да я милва. Стана ми ясно, че тя не обича да се докосва до козина и пера. Кожата на змията е гладка и детето я държа в ръцете си през цялото занятие. От този момент носех други животни за останалите деца и змия или костенурка за нея.

По думите ѝ психолозите и социалните работници са си поставили за цел децата да изпиват положителни емоции.

"Моят експеримент бе чрез животните да ги научим (особена децата аутисти), как да разпознават чувствата и емоциите на другите. Започнахме с кученца. Обяснихме им, че когато те размахват опашка, значи се радват. Но им показахме, че този признак не е универсален. Ако котенце размахва опашка, то е предупреждение да не го докосваш. После показахме, че ако животните са недоволни или се страхуват, търсят къде да се скрият. В случая се криеха под столовете. И така, малко по малко, изучавайки езика на жестовете на животните се прехвърлихме и на гримасите и израженията на хората. За някои от децата бе цяло откритие, че усмивката е израз на радост, а плаченето - на скръб. Обучението във всички тези елементи става бавно".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българите в Чикаго отпразнуваха 24 май

Училището “Патиланско царство” в Мъртъл Бийч, щата Южна Каролина, тържествено отбелязва 24 май и краят на учебната година. Децата участваха в празничен концерт, куклен театър и имаха още много приятни преживявания заедно с родителите си. Беше отпразнуван празникът на буквите в неделното училище, създадено само преди 6 години, все още само..

публикувано на 25.05.25 в 07:20

Нова техника получава отделението по Нуклеарна медицина в Комплексния онкологичен център в Русе

Напредъкът на технологиите дава възможност за развитие на медицината, а оттам и огромна полза за хората. Всъщност става дума за човешки живот и това е безценният принос на съвременната техника и лекарски знания.  Как ще се развива отделението по Нуклеарна медицина в Комплексния онкологичен център на Русе разказва кореспондентката ни Ася Пенчева в..

публикувано на 25.05.25 в 06:11

Над 4 милиона българи ще могат да се тестват в домашни условия за два вида онкологични заболявания

Над 4 милиона българи ще могат да се тестват у дома за два вида онкологични заболявания през следващите шест години. Здравното министерство обяви, че подготвя модерен скрининг за рак на маточната шийка и на дебелото черво, а целта е максимален брой хора да се прегледат, без да чакат на опашка пред лекарски кабинет. Очаква се първите тестове да..

публикувано на 25.05.25 в 05:50

Диана Гласнова от Хърватия: Най-голяма полза от еврото имат големите фирми, хората търсят промоциите

Най-голяма полза от влизането на Хърватия в еврозоната имат големите фирми, които имат внос и износ . За тях беше много положителна крачка, защото се избягват много технически проблеми при вноса и износа.  Това коментира пред БНР журналистът Диана Гласнова - българка, която от години живее в Хърватия, също е и кореспондент на БТА. За..

публикувано на 21.05.25 в 14:14
Бела Бенова

Бела Бенова - фотограф и пътешественик по морските фарове на Европа

Бела Бенова е фотограф и  пътешественик по морските фарове на Европа.  Автор на книгата "По пътя на пулсиращата светлина". Няколко изложби по темата. "Връщаме лентата" точно 18 години назад, когато Бела поема на първото си пътешествие, следвайки пулсиращата светлина на българските черноморски фарове, а светлината бързо я повежда към съседна..

публикувано на 20.05.25 в 13:37
Доц. Михаела Мишева - УНСС

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти. Стажантска програма "Езиков приятел" е насочена към студенти, които желаят да допринесат за социалната интеграция и успешното развитие на деца мигранти в България. Инициативата се реализира в рамките на проекта Language Buddy. Програмата търси мотивирани и..

публикувано на 18.05.25 в 11:04

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..

публикувано на 16.05.25 в 11:47