Това сподели в предаването "Хоризонт до обед" румънският художник Влад Нанка. На 26 април в галерията на Института за съвременно изкуство ще бъде открита неговата изложба "Карта на света, както той го вижда".
"Карта на света, както той го вижда" е размишление върху въпроса на кого принадлежи бъдещето и фантазията за него. Традиционно мъжете държат юздите на бъдещето и прогреса, независимо дали става дума за политика, околна среда, наука или дори научна фантастика. Но във време, когато повече от всякога бъдещето изглежда несигурно и мрачно, неизменно въображението започва да търси убежище в утопични представи за възможно ново начало.
Нанка започва този експеримент през 2015 година с откриването на Kepler-452b - екзопланета, която учените наричат Земя 2.0 заради подходящите условия за живот там. Тогава възниква и въпросът какво би станало, ако хората един ден я колонизират. Дали ще пренесем съществуването си заедно с всички грешки, или ще започнем на чисто? Разсъждавайки върху възможното ново начало, художникът си представя едно фантастично бъдеще, което този път ще бъде водено от жените.
Нанка се връща назад към 20-и век и трескавото време на революции - социални, политически, научни и архитектурни. За изложбата той се вдъхновява от модернизма в архитектурата, градската среда на София от времето на социализма, както и от съветската астронавтика и обсесията от научния прогрес, оставили своите следи под формата на стенописи и мозайки из цяла Източна Европа. Той търси жените - били те метафорични, или реални исторически личности, които да се превърнат в образи на новото възможно бъдеще.
"Карта на света, както той го вижда" е втората изложба от Суперпозиции 2 / Заплитане 2022, едногодишната изложбена програма на Института за съвременно изкуство - София. Програмата съдържа шест изложби, всяка резултат от сътрудничеството между художник и куратор, както и цикъл от образователни събития и дискусии. Те обследват "заплитанията" на съвременното изкуство с политиката, науката и технологиите, популярната култура, полът и социалните движения, екологията и миграциите.
Влад Нанка е роден през 1979 година. Завършва Фотография и Кино в Националния университет за изкуство, Букурещ. Ранното му творчество предлага визионерски поглед в изкуството и задвижва съзряването на младата арт сцена в Букурещ. Някои от ранните му работи използват политически и културни символи, внушават носталгия и изследват метафоричното напрежение между публично и домашно пространство, всичко това на фона на най-новата история на Румъния и Източна Европа, както и агресивния капитализъм от началото на 21 век. Градският пейзаж на Букурещ е фон за поетичните и политически жестове на художника.
Новите творби на Нанка разкриват възвръщане на идеята за пространство (от архитектура и публично пространство, до космоса) през упорито-идиосинкретичния хумор и игривата семиотика на образа, които формират "съзвездие" от субективност, скулптура и инсталация.
Въпросът как водещите наративи на дизайна и архитектурата от 20-и век се пренасят в обикновените вещи, в утилитарните вариации на идеологиите, формите и функциите на модернизма, е възлова тема в художествената практика на Влад Нанка, както и новата история на архитектурата и нейните пост-модерни вариации в Западна и Източна Европа.
Интервюто с Влад Нанка можете да чуете в звуковия файл.В Плевен на 15 септември в залите на ХГ „Илия Бешков” се открива втората обща изложба на Сдружение "Фото Художници". Със свои работи в нея участват 14 фотографи - редовни и асоциирани членове от страната и чужбина. „В кадър“ са нарекли изложбата си авторите. Фотографът изрязва от обкръжаващия го свят нещо, което е интересно по..
Празниците на изкуствата "Аполония" са в разгара си и както винаги в Созопол се усеща концентрация на артистизъм, талант и почитателски интерес. Класическите концерти не правят изключение и всяка вечер Археологическият музей се изпълва с хора, жадни за срещи с музиката и елитните изпълнители - преобладаващо български имена. Класическата..
С бурни аплодисменти лондончани показаха високата си оценка за дебюта на българската диригентка Деляна Лазарова на най-големия и престижен европейски музикален фестивал - Би Би Си Промс. Концертът в Роял Албърт Хол на 10 септември беше част от ежегодните участия на Шотландския симфоничен оркестър на Би Би Си. С него, по особено тържествен и специален..
Народният театър "Иван Вазов" представи новия си сезон. Той започва със заявката за "театър на три континента". Официално започва в събота, 13 септември, с 62-рото представление на "Великденско вино" с участието на Владо Пенев. Дни по-късно предстоят три премиери. Едната ще е следващият вторник и за първите пет поредни представления..
С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
" Този свят е потенциално мирен. Няма безнадеждна идейна агресия и ние свикваме на това ново общество, то си има своите конфликти. То е много..
Какво още трябва да се случи, за да спре всичко това, попита Бушра Халиди относно събитията в Газа. Тази седмица Израел нанесе безпрецедентен..