Когато преди две години капитан Тодор Тодоров обясняваше за бъдещото си обучение F-16, в неговите думи имаше надежда, че чакането за обновяване на авиопарка на българските ВВС вече е приключило, а неговото поколение ще има най-сетне възможност да използва модерна техника. Две години след първоначалното заминаване за обучението на F-16 капитан Тодоров не е загубил надеждата, въпреки очакваното забавяне на машините.
Надеждата идва не само от това, че България продължава да изпраща през последните месеци нови пилоти за обучение. Но и заради това, че колегата му капитан Александър Велинов стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16. Това действа мотивиращо, казва капитан Тодоров.
"Ще продължаваме занапред за летим заедно в Щатите. Мотивира ме. Всички искаме да вървим по този път. Трябва повече млади мотивирани българи да работят във Военновъздушните сили. Аз съм оптимист и се надявам тази промяна да се случи."
Двете години забавяне в подготовката на пилотите и доставката на самолетите станаха повод за критики. Основно между политиците, че страната ни е дала два милиарда за самолети на хартия, а за забавянето би убило българската военна авиация. Капитан Тодоров смята, че това не влияе на пилотите.

"Ние си имаме мисия, която ясно осъзнаваме – да осигуряваме въздушния суверенитет на България. Всички гледаме в една и съща посока."
С новите самолети ще дойдат и повечето часове във въздуха, нальотът ще се вдигне, допълва оптимистично той.
"Докато новият самолет дойде, със сигурност трябва да поддържаме МиГ-29", категоричен е Тодоров. По думите му трябва да има застъпване в използването на двата вида изтребители.
За двете години обучение предстоят нови предизвикателства. Капитан Тодоров все още не е се качвал на Ф-16. Лети на учебен реактивен самолет, но вече може да направи разлика в практиките на летене в България и САЩ.
"Там се лети много интензивно, летим всеки ден, различни видове подготовки."
Освен на висшия пилотаж, капитан Тодоров в момента се обучава и на друго – да бъде родител на първото си дете.
"Със сигурност най-трудното е да правиш и двете наведнъж. Висшият пилотаж не е толкова труден. Родителството е свързано с доста предизвикателства."

Цветелин Пъловски и Мартин Сотиров са две от новите попълнения в обучението за F-16. И двамата казват, че да летят за българските ВВС е чест и така осъществяват мечтата си. За Сотиров не е от значение на какво летят.
"Като пилоти за нас е от значение да има на какво да летим. Промяната на платформата за летене е доста трудна."
Мартин Сотиров сега е в американската военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Лети на тренировъчен самолет и очаква предстоящото обучение да е доста трудно. Уверен е, че ще се справи, като колегата си Александър Велинов, който стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16.
"Надъхващо е, като видиш някой, който вече го е завършил. Ето, става, сега е наш ред."
Мартин обяснява, че залогът е не само да покаже, че може, а и това, че е част от поколението български пилоти, които имат реалната възможност да служат, използвайки изцяло новата платформа.
"Българските ВВС много години са чакали това поколение изтребител. Ние сме късметлии – ще сме от първите, които ще летят на тях."
Критиката към армията не е приятна, хората са изгубили доверието в нея, признава Мартин Сотиров. Той е убеден, че самолети са ни необходими.

Цветелин Пъловски също е колега на Мартин Сотиров във Военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Целта на Цветелин е да стане успешен пилот, а това обучение е шанс да се докаже.
"Говорим си за шанса, че най-накрая ще има нов самолет и ще можем да изпълняваме нашите задължения по по-безопасен и ефективен начин. Това е много изискваща професия. Уважавана професия е, но определено не е предпочитана."
Ще има глад за пилоти, особено за F-16, прогнозира Цветелин.
"Искам да съм успешен пилот. Това ми беше мечтата. Гледам да поддържам желанието, което ме е водило досега. Добрите времена предстоят."
"На първо място ни трябват самолети, на които да можем да летим. Трябват ни хора, които могат да обслужват техниката. Трябват и пари", обобщава Мартин Сотиров.
В момента няма достатъчно пилоти, но би трябвало да има прилив на нови пилоти през следващите години, казва още той.
Тодор, Цветелин и Мартин са част от новото поколение български пилоти на ВВС. Празника на българската армия някои от тях ще посрещнат на хиляди километри от родината. Затова от физическата дистанция отвъд океана, а и от дистанцията на опита си до момента пожелават "на цяла България – да бъдат живи и здрави и в тези трудни времена да се държим един за друг и да сме по-сплотени от всякога".

Мирчихан Мехмед или Мери, както всички я наричат е от Русе, но от 15 живее в Белгия. В страната на шоколада, младата жена открила възможността да осъществи своите кулинарни таланти и да превърне това, което й доставя радост, в удоволствие за другите - да прави десерти, торти и други сладки изкушения . "Как тръгна всичко? Аз торти и..
Тази събота в 19.30 часа ще започне грандиозният спектакъл по откриването на Големия египетски музей. Церемонията за официалното откриване ще събере 250 артисти, като сред изпълнителите са 160 египетски певци, музиканти и танцьори, а останалите са от 79 различни националности, и ще се предава на живо в платформата TikТок. На церемонията,..
С фестивали, концерти и международна научна конференция Велико Търново отбелязва 840 години от въстанието на болярите Петър и Асен и възобновяването на българската държава. Светлинен спектакъл по повод честванията на 840-ата годишнина от въстанието на болярите Петър и Асен Велико Търново се върна 840 години в историята, за да..
В Художествената галерия „Проф. Теофан Сокеров“ в Ловеч е открита изложба с творби на изтъкнатия български художник Никола Танев (1890–1962). Експозицията включва 27 произведения – акварели, туш и пастели, създадени през 1947–1948 година, които документират строителството на железопътната линия Ловеч - Троян. Освен високата си художествена стойност,..
Остров Крит не е просто дестинация – той е преживяване, съчетаващо цялата палитра на гръцкия туризъм. Тук се срещат суперлуксозни хотели и круизни кораби, диви къмпинги и семейни пътувания. Мнозина българи вече са го посетили, но Феня и Искра Декало го откриха за себе си за седмица. В малките села животът тече бавно. В кръчмата „При Спирос“ чужденци..
По-рано тази година майсторката на традиционни ястия от Харманли Марияна Емилова привлече вниманието на цяла България, като собственоръчно приготви баница с впечатляващата дължина от 1160 метра по време на фестивала "На Хармана" в родния си град. Събитието предизвика широк медиен интерес не само заради рекордния размер на кулинарното творение, но и..
Дългогодишният управител на резиденция "Евксиноград" Стефан Капитанов издаде книга за нея – "Евксиноград – непремълчани истории". Капитанов е управлявал резиденцията в периода 1999–2011 г., когато е била във възход. Стефан Капитанов - от волейбола до Евксиноград В интервю за БНР бившият управител изказва огорчението си, че по..
След т.нар. промени от 1989 г. България остана в ръцете на хората, които са я управлявали и преди това. Това мнение изказа пред БНР историкът и..
Данък "дивидент" ще се увеличи от 5% на 10% , за да се спре сивата икономика. Имаме такава нагласа в Съвета за съвместно управление (ССУ). Това каза..