Когато преди две години капитан Тодор Тодоров обясняваше за бъдещото си обучение F-16, в неговите думи имаше надежда, че чакането за обновяване на авиопарка на българските ВВС вече е приключило, а неговото поколение ще има най-сетне възможност да използва модерна техника. Две години след първоначалното заминаване за обучението на F-16 капитан Тодоров не е загубил надеждата, въпреки очакваното забавяне на машините.
Надеждата идва не само от това, че България продължава да изпраща през последните месеци нови пилоти за обучение. Но и заради това, че колегата му капитан Александър Велинов стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16. Това действа мотивиращо, казва капитан Тодоров.
"Ще продължаваме занапред за летим заедно в Щатите. Мотивира ме. Всички искаме да вървим по този път. Трябва повече млади мотивирани българи да работят във Военновъздушните сили. Аз съм оптимист и се надявам тази промяна да се случи."
Двете години забавяне в подготовката на пилотите и доставката на самолетите станаха повод за критики. Основно между политиците, че страната ни е дала два милиарда за самолети на хартия, а за забавянето би убило българската военна авиация. Капитан Тодоров смята, че това не влияе на пилотите.
"Ние си имаме мисия, която ясно осъзнаваме – да осигуряваме въздушния суверенитет на България. Всички гледаме в една и съща посока."
С новите самолети ще дойдат и повечето часове във въздуха, нальотът ще се вдигне, допълва оптимистично той.
"Докато новият самолет дойде, със сигурност трябва да поддържаме МиГ-29", категоричен е Тодоров. По думите му трябва да има застъпване в използването на двата вида изтребители.
За двете години обучение предстоят нови предизвикателства. Капитан Тодоров все още не е се качвал на Ф-16. Лети на учебен реактивен самолет, но вече може да направи разлика в практиките на летене в България и САЩ.
"Там се лети много интензивно, летим всеки ден, различни видове подготовки."
Освен на висшия пилотаж, капитан Тодоров в момента се обучава и на друго – да бъде родител на първото си дете.
"Със сигурност най-трудното е да правиш и двете наведнъж. Висшият пилотаж не е толкова труден. Родителството е свързано с доста предизвикателства."
Цветелин Пъловски и Мартин Сотиров са две от новите попълнения в обучението за F-16. И двамата казват, че да летят за българските ВВС е чест и така осъществяват мечтата си. За Сотиров не е от значение на какво летят.
"Като пилоти за нас е от значение да има на какво да летим. Промяната на платформата за летене е доста трудна."
Мартин Сотиров сега е в американската военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Лети на тренировъчен самолет и очаква предстоящото обучение да е доста трудно. Уверен е, че ще се справи, като колегата си Александър Велинов, който стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16.
"Надъхващо е, като видиш някой, който вече го е завършил. Ето, става, сега е наш ред."
Мартин обяснява, че залогът е не само да покаже, че може, а и това, че е част от поколението български пилоти, които имат реалната възможност да служат, използвайки изцяло новата платформа.
"Българските ВВС много години са чакали това поколение изтребител. Ние сме късметлии – ще сме от първите, които ще летят на тях."
Критиката към армията не е приятна, хората са изгубили доверието в нея, признава Мартин Сотиров. Той е убеден, че самолети са ни необходими.
Цветелин Пъловски също е колега на Мартин Сотиров във Военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Целта на Цветелин е да стане успешен пилот, а това обучение е шанс да се докаже.
"Говорим си за шанса, че най-накрая ще има нов самолет и ще можем да изпълняваме нашите задължения по по-безопасен и ефективен начин. Това е много изискваща професия. Уважавана професия е, но определено не е предпочитана."
Ще има глад за пилоти, особено за F-16, прогнозира Цветелин.
"Искам да съм успешен пилот. Това ми беше мечтата. Гледам да поддържам желанието, което ме е водило досега. Добрите времена предстоят."
"На първо място ни трябват самолети, на които да можем да летим. Трябват ни хора, които могат да обслужват техниката. Трябват и пари", обобщава Мартин Сотиров.
В момента няма достатъчно пилоти, но би трябвало да има прилив на нови пилоти през следващите години, казва още той.
Тодор, Цветелин и Мартин са част от новото поколение български пилоти на ВВС. Празника на българската армия някои от тях ще посрещнат на хиляди километри от родината. Затова от физическата дистанция отвъд океана, а и от дистанцията на опита си до момента пожелават "на цяла България – да бъдат живи и здрави и в тези трудни времена да се държим един за друг и да сме по-сплотени от всякога".
"Идеята се зароди още във Факултета по журналистика. Тази тема със селата открай време ми е доста интересна. Исках да направя поредица за българските села ." Така обясни своята страст по околоселските пътешествия журналистът Десислав Лафчиев в интервю за БНР. " Без никакъв сценарий да тръгнеш към случайно село , без да знаеш какво ще..
"Аз като калоферец имам много причини да се гордея освен със славното историческо минало на града, но и с настоящето на града", каза за БНР Наньо Чолпанов от Народно читалище "Христо Ботев" - Калофер. Със стихове на Ботев и Яворов започна разговорът с Чолпанов, за който Калофер и България са раят на Земята . "Тук имаме уникална природа -..
Европейското първенство по футбол и "Копа Америка" белязаха лятото на 2024 г., но истинската любов към царя на спортовете не се побира в календара и статистиката от големите първенства . Същността ѝ личи в селския и аматьорски "ритнитоп" , както са се изразявали в зората на играта по нашите земи, но и в очаквани и неочаквани..
Тел Авив е един от най-бързо развиващите се градове в света. Уличка в Източната част на града, която досега носеше само номер, вече е наречена на основателя на Еврейския исторически институт в София, сега част от Института по Балканистика при БАН, Ашер Хананел. Той е бил и главен равин на България по време на Втората световна война. В своето слово..
19-та световна среща на българските медии, организирана от БТА, отведе журналистите в украинското българско село Камчик. Как живеят хората там и как пазят в сърцата си вече близо 200 години България? Валентина Кашчи - единствената учителка по български език във Всеукраинския център за българска култура Отзвук от 19-та Световна среща на..
Гергана Василева е маратонец множествена склероза и с кауза в помощ на себе си и на другите. От 15 години Гергана Василева живее с диагнозата множествена склероза, но болестта не й пречи да бъде маратонец, колоездач, съпруга, майка и журналист. Нито за миг тя не се отказва да живее пълноценно. Предстоят й 6 маратона, на 6 континента заедно с Румен..
Милена Кирниколова е известен инструктор по карате в Плевен. Нейните възпитаници непрекъснато печелят престижни отличия. Тя е гост в "Горещо сърце" по "Хоризонт". Истинска гордост са победите на световното първенство по карате в японската столица Токио. Самата Кирниколова завоюва бронз при ветераните в родината на този спорт. Тя е изключителен..
Екстремно високите температури ще продължат до четвъртък. Това предупреждение отправи климатологът Симеон Матев, главен асистент в..
Партии, създадени не само от отцепници, но и от финансови центрове – Ковачки, Божков и т.н., те не съществуват дълго и не могат да бъдат фактор в..
Разговорът с ПП-ДБ за бъдещите ни взаимоотношения в Столична община предстои , заяви пред БНР председателят на групата общински съветници от..