Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Към музиката трябва да се отнасяме като към език даден ни от Бога, който е по-силен от словото, сподели Бояджиев

Румен Бояджиев-син: Не искам компютрите да се явяват посредник между мен, Музиката и Бога

Важното е музиката да е красива, да е истинска и да разказва за неща, които хората искат да чуят в нашия объркан свят, каза още композиторът

3
Румен Бояджиев - син
Снимка: Мая Данчева

"Моето детство всъщност е преминало в БНР. Дядо ми по бащина линия - Борислав Бояджиев е бил един от първите говорители на БНР и майка ми също много години е прекарала тук в радиото, тя беше музикален редактор, имаше собствено предаване - " Песни на седмицата" и затова аз тук се чувствам много уютно.

Атмосферата на студиата, микрофоните, всичко помня и БНР си остава завинаги много близко до мен", това каза в предаването "Нощен Хоризонт" композиторът и музикант Румен Бояджиев - син.
Избрани негови произведения прозвучаха в предаването тази нощ.

Той е едно от известните и утвърдени имена в музикалния ни свят. Нека да припомним част от неговата биография:

Румен Бояджиев-син е израснал в семейство на музиканти. Следва и стъпките на легендата от ФСБ Румен Бояджиев, негов баща и на своята майка музикалният редактор Даниела Кузманова.

Снимката е илюстративна

Ударните инструменти овладява още в Музикалното училище, а пианото, дирижирането, композицията и оркестрацията в Музикалната академия.

Създава музика за документални, анимационни и игрални филми. Пише песни за известни наши поп изпълнители.

Носител е на много награди, определят го като един от най-талантливите ни млади композитори.

Барабанист е и на ФСБ, свири на барабани в оркестъра на Държавния музикален театър, където много от детските постановки се играят с негова авторска музика.

Румен Бояджиев - син

"Аз пиша предимно нощем и това с годините ми създаде проблем. Защото с годините безсънието не се отразява много добре... Но пък иначе този режим ми е от години, защото не ми достига времето за всичко.

Работя поне до 4 сутринта, защото няма кой да ми я свърши тази работа. И всичко пиша на ръка, не използвам електронни средства. Не използвам нотен софтуеър. Нищо, че той навлезе много рязко, но това не е за моето поколение, нито за мен.

Аз пиша на ръка партитурата, да бъде много прегледна, да бъде лесно използваема и разчетяема, лесно да се борави с нея. Моите ноти се преписват на компютърни програми, но моите кописти имат нужда да пиша красиво, за да се набира по-лесно, да се редактира, да се поправят грешки.

Работата на ръка не изисква посредници. Имам предвид, че сме само аз, музиката и хартията и молива. Докато с компютрите, които навлизат все по-навътре в нас и ние ставаме все по-зависими от тях, и в един момент те се превръщат в посредник - между мен -  Музиката и Бога.

Това са неща, които аз не искам да допускам.

Има неща, които не искам да стават бързо и лесно, има такива , които трябва да стават трудно и човек да се бори за тях, само тогава продукта е по-истински и по-стойностен", поясни още композиторът.
Pixabay
"Най-важното обаче си остава каква е музиката - дали тя е написана с молив или на компютър, това е от второстепенно значение все пак. Важното е музиката да е красива, да е истинска и искрена, и да разказва за неща, които хората искат да чуят в нашия объркан свят", сподели още Бояджиев-син.

За себе си композиторът казва, че ако може да се върне назад във времето би отишъл в Томаскирхе да слуша Бах, без дори да го заговаря. Тихо би последвал и Бетовен в мрачните му разходки, би попитал Чайковски как се измисля такава въздействаща музика.

"Аз не съм срещу комерсиалната музика и шоу бизнеса, която навлезе така яростно последните 25 години, защото търговците се обърнаха към нея. Аз съм против начина, по който това става.

Няма как мениджърът, търговецът, и всякакъв друг,  да бъде по-важен от твореца, от създателя. Нямам и любов към т.нар. PR, защото хората, които упражняват тази професия, често прескачат границите и забравят къде се намират и проявяват някаква собственост към нещо, което изобщо не им принадлежи. Те са просто там, за да го разпространяват, но не и да го притежават", каза още Румен Бояджиев-син.

"Аз смятам, че отношението към музикалното изкуство да се промени генерално. Музиката от хиляди години служи не само за забавление и удоволствие, а служи за много други неща. Тя не може да бъде средство за храносмилане, за удостояване на его...

Ние към музиката трябва да се отнасяме само като към език даден ни от Бога, който е по-силен от словото. Чрез който може да разрешат проблеми, извън словото...", разказа още младият композитор.

Бояджиев-син каза също, че е заблуда, че в Западните общества и държави, където се цени музиката и културата, е по-лесно да се развиваш и утвърдиш. Защото последните години Симфоничните оркестри се затварят все повече и повече към млади и нови композитори.

"Стават непристъпни институти. Между тях и композитора стоят гора от мениджъри, от хора, които определят и ти трябва да си им симпатичен, да си им дал подкуп, да си лицемерничал с тях, за да получиш някакво внимание веднъж годишно, което е изключително унизително за западните ни колеги, които са на много високо ниво.

Като искам да насоча внимание към САЩ, Русия, Прибалтика и Франция, където композиторските школи се развиват на много добре. Но много трудно композиторите успяват да достигнат до Симфоничните оркестри.

А Симфоничните оркестри са най-съвършеното изразно средство за музиката изобщо...Едно от върховите постижения на човешката цивилизация, като квантовата физика, напредъка на медицината и научните открития, които ни пазят в това измерение...

За мен е грях, да бъде толкова трудно да достигнеш до Симфоничните оркестри...

А публиката е тази, Нейно Величество Публиката е тази, която ще реши дали едно произведение или творец трябва да продължат да съществуват.

Изкуството е, за да осъществяваш преди всичко връзката си с Бог, за мен музиката е в служба на Бог", сподели още Румен Бояджиев - син.


Още по темата слушайте в интервюто на Мая Данчева с Румен Бояджиев - син в "Нощен Хоризонт".

По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Ангел Петърчев е удостоен с престижната награда

Проф. Петърчев: Две вериги се активират при влюбване - за възнаграждение и за удоволствие

Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано –  какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..

публикувано на 18.02.25 в 16:46

Калина Канева: Човек не трябва да се озлобява. Важното е да виждаш доброто

Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..

публикувано на 16.02.25 в 05:34

Ангел Милчев е един от малкото останали тъкачи в Северозапада

В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката.  И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан.  Ангел Милчев е един от малкото..

обновено на 16.02.25 в 05:12
Александър Симеонов

Учителят музикант Александър Симеонов: Децата ме научиха на търпение, а те много ме обичат!

Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..

публикувано на 09.02.25 в 06:00
Зорница Иларионова

Зорница Иларионова: Да носиш удоволствие на публиката - това е моето вдъхновение

Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..

публикувано на 03.02.25 в 10:48
Слава Рачева

Слава Рачева: Гледайте си децата, обичайте ги, обръщайте им повече внимание

Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...

публикувано на 02.02.25 в 07:08