"В основата на всяко посещение в дома на представител на една или друга етническа или религиозна група е лична изповед, която е характерна и за общността, към която разказващата принадлежи. 82% от, тези които канят по домовете си са жени. За разлика от заведенията за бързо хранене, където целта е бързо да се наядеш, за да пристигне следващия клиент, тук измерител не е това дали си си омел чинията, а дали дълго си се застоял в този дом, защото обитателите му са те заинтересували.
До преди трийсет години, когато рядко водих групи туристи при бедуините, този който приемаше гостите и разказваше за традициите беше мъж, а жените готвеха и поднасяха храната. Ръкоплясканията приемаха мъжете. Сега мястото на жената се измени и те искат да са в светлината на прожекторите. Най-често са учителки или екскурзоводки по професия и искат да запознаят гостите си с традициите на групата към която принадлежат, посредством личната си история. По такъв начин те се опитват да разрушат неверни представи и стереотипи, които битуват", разказа за "Закуска на тревата" Тали Ацмон. И още:
"Например Насрин е бедуинка от севера на страната, а Джамила от юга. Те решават да водят гости една на друга, за да могат дори странични хора да разберат, колко са различни традициите , културата и храната им, защото принадлежат към различни бедуински племена. Рухама е религиозна еврейка и за нея е важно атеистите, сред гостите й, да не си мислят, че всички религиозни са паразити. Тя разказва, че е медицинска сестра, има дванайсет деца и е доброволка в „телефон на доверието“ . Елит е етиопка, адвокатка. Винаги преди това хората са странили от нея заради цвета на кожата й или заради безумни истории, които са разказвали колко са диви и необразовани хората с тъмен цвят на кожата.. След поредната от домашните срещи се разделят с прегръдки и целувки. Колкото и да е странно, но това е повлияло положително и на реализацията й като юрист".
Домашният туризъм е вид алтернативна почивка. Фокусът му е запознаване с бита и ценностите на хората живеещи в даден дом или апартамент. Вярно е, че това е и бизнес инициатива .
"Има случаи, когато посланието трябва да бъде леко трансформирано, за да може да е приемливо и за домакините и за гостите. Например арабка християнка разказваше за живота на семейството си ,( както тя се изразява), след израелското нашествие (създаването на държавата Израел), тогава към нея се приближи израелка и казва. "Не съм съгласна, да ни наричате нашественици. Пристигнахме след решение на ООН за създаване на две държави. Това, че тогава и вие не създавате държава е историческа грешка, за която и до ден днешен невинни евреи и араби заплащат с живота си. При атентат загинаха мъжът ми и синът ми, а аз бях тежко ранена".
Домакинята се замисли и каза "Оттук нататък, ще казвам: след войната от 1948 г.". Етиопска еврейка правеща дегустации на своята кухня, Забеляза, че тя е непривична за израелските туристи. Започва да приготвя храна, която е по-малко кисела от оригиналната. Евреите от Европа се делят на две големи групи, говорещи немски- ашкенази и говорещи испански- сефаради. Между тях отношенията на винаги са били блестящи.
За това разказва жена, расла в „смесен брак“, между представители на тези две групи. Когато един жених, довел бъдещата си булка при баща си, той се отсякъл, че тази сватба може да се състои само през трупа му. И удържал обещанието си: няколко дни преди сватбата умрял. Затова домакинята не познава дядо си от бащина страна. Арабка-мюсюлманка има два разказа за пред гостите си: единият е за пред чуждестранни туристи. Тогава тя им разказва, колко е трудно да си жена от национално и религиозно малцинство.( вероятно очаква по- сериозни бакшиши). Когато гостите и са евреи-разказва за добрите връзки и взаимопомощта между съседки арабки и еврейки.
Причината за тези разнопосочни посланията, е чисто икономическа. Този вид туризъм е частен, зад него не стои някаква обществена или държавна институция. А жените искат да печелят от него", сподели още през "Хоризонт" Тали Ацмон.
Веднага след пандемията, министерството на туризма излиза с кампания "Да пътешестваме, въпреки всичко". Тогава между другите екскурзии има и домашен туризъм в арабски селища.
"В Ум ал-Фахм ( град недалеч от Хайфа) има два вида маршрути: културен и кулинарен. Посетителите споделят, че са избрали да видят с очите си тези места: някои от любознателност, други - са пристигнали да преодолеят страха си от различния, непонятния, защото да пиеш кафе в дома на араби от това място ( често свързвано с безредици)си е непривично. Сто процента от туристите след като са разгледали целият дом на домакинята ,след като са опитали от почерпката, която им е поднесла, след като са чули разказа ѝ с посланието, което им е отправила, признават, че са преодолели страха си, че са възхитени от човека, който стои пред тях, че се опитват да надмогнат предразсъдъците, които са имали.
Тези посещения в домовете на непознатия много са допринесли за социалното здраве на обществото, изразено в засилване на активността - чието важно лекарство е „да опознаеш ближния си“. Най-ефективна стъпка в тази посока е домашния туризъм", каза в заключение Тали Ацмон.
Ако не беше толкова страшно, би било забавно да се види шествие, в което хората водеха към бомбоубежището не само децата си, но и домашните си любимци - кучета, котки, птички в кафези, хамстери или други животни в клетки. Понякога в скривалището се струпваха повечко животинки и започнаха конфликти между тях. Медиите дълго обсъждаха участта на..
Миналия месец в Тетевен се състоя традиционната среща на ветерани алпинисти, организирана от тяхното сдружение "Мальовица" . Гости бяха Иван Вълчев, Методи Савов, Николай Петков и Кирил Досков, които през 1984 г., в рамките на българската експедиция, изкачват Еверест по Западния гребен. Подобни срещи има всяка година и са организирани от..
Най-младежкият филиал на Столичната библиотека в район "Студентски" отбелязва 10 години от създаването си с откриване на ново споделено пространство за четене, срещи и събития, литературни четения и финал на Третия шампионат по поезия на софийските училища „Млада метафора“. Един от основните приоритети на най –голямата публична библиотека в..
Във Варна беше създадено Координационен център "Зоопатрули", с цел противодействие на насилието над животните. В кварталите на града ще има представители на структурата, които ще следят да няма посегателства над бездомните животни, за които се грижат. Това разказа за "Хоризонт" Стефан Курдов. "Проведохме среща с ръководството на..
През седмицата в различни населени места във Врачанска епархия посрещат икона с чудотворните мощи на свети Никифор Прокажения . Камбаните на храм "св. Николай" във Враца огласиха пристигането на светинята в престолния за епархията град в понеделник сутринта. Във вторник иконата беше в Мездра, вчера в Бяла Слатина, днес ще бъде в Кнежа, в петък..
Дядо Момчил от село Ярловица, област Видин, е на 91 години. Той си спомня за времето, когато животът се е въртял около земите, а работата на полето е била с цел прехрана и оцеляване. Разказва как младежите, включително и той, са били карани да обикалят улиците и да агитират хората да се присъединяват към ТКЗС-тата. Баща му отказвал да влезе в..
На 13 април 2025 г. баба Калинче от от пазарджишкото село Варвара навърши 100... И влезе във второто си столетие. Калинка Александрова Янчева е родена на 13 април 1925 година. В "Нощен Хоризонт“ вече ви разказвахме за един газен фенер, за една стара икона, за любов, за живота през три епохи – демокрация, социализъм, Царство България, за..
Вносител или износител на електроенергия е България няма никакво значение. Това дали сме износител не трябва да е панацея, защото сме общ пазар и..
Не левовете са по-добрите пари, а еврото - по-лошите пари, които тласкат към инфлация, а това, че всяка фирма и предприятие се стреми към по-високи..
В Берковица наградиха победителите в ученическия конкурс "Аз съм българче". В къщата музей "Иван Вазов" е подредена уникална изложба с пощенски марки..