Месеците на отпуски юли и август, когато всички пътуват, пък са сред причините цените на билетите да са високи и при нужда за смяна на полет, да не се намират билети. В тази ситуация туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно.
Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор.
Мечтаете да пътувате и да видите Италия - затова намирате компания, избирате и плащате пакет за екскурзия, планирате и пускате отпуск, може дори да се налага да пътувате дълго до София, откъдето има полети. Само че може и да не осъществите мечтата си, както се случи с група туристи неотдавна, които трябваше да пътуват с нискотарифна авиокомпания.
"Казаха, че самолетът е дефектирал и не може да излети. След това 5 часа чакаме дали ще пратят друг самолет. Така и не пратиха и анулираха полета. Провалиха всичко - екскурзията ни, всичко".
"Представителите казаха, че това се случва всяка седмица. Сега търсят вариант - ако може, да тръгнем утре, който желае", оплакаха се потърпевши.
Отмяна на полети често се случват и по редовните линии. Туристи използват редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата остава в Мюнхен, разказва Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". Тя посочи, че полетът е бил отменен, а освен това не е имало възможност за прекачване на пътниците на следващ полет:
"Беше съобщено, че няма възможност за такова нещо в рамките на 48 часа и съответно пътниците трябва да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа".
Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен:
"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин клиентът рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка в зависимост каква активност ще прояви самият клиент. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет".
Самолетните билети за туристически пътувания се закупуват няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена, пояснява Павлина Илиева. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите.
Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.
"За мен по-притеснителното е, че идва септември, когато ще бъдат празниците и ще стартират уикендните програми. Това ще бъде по-натоварен период. Мен ме притеснява, че ако това продължи да се случва и ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира - нямам представа какво ще се случи. Някъде може да останат туристите без да бъдат обезпечени".
Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на Европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите:
"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми, в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи".
По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят.
Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите.
"Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници".
Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца.
Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма, напомня още Даниела Стоева.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.Гражданската гвардия арестува двама души за кражбата на медни кабели, предизвикала транспортен хаос в Испания в началото на май. Заподозрените са задържани в провинция Толедо. Кражба на кабели предизвика закъснения на високоскоростни влакове в Испания Испания е в транспортен хаос заради кражби на кабели от важно жп трасе Според доклада на..
Освободиха от затвора двама бивши гръцки депутати от обявената за терористична организация партия "Златна зора". Скоро съдът ще освободи и останалите петима осъдени от партията, а това може да промени политическото равновесие в страната. След излежана част от присъдата и добро поведение в затвора съдът в Лариса освободи двама бивши депутати..
Новите мерки за облекчаване на автомобилния трафик и сигурността на хората, пресичащи международния път Е-79 в района на град Кресна, се приемат противоречиво от пътуващите и от местните жители. Повечето смятат, че това няма да реши проблема със задръстванията през лятото. Пешеходният светофар, който бе монтиран от двете страни на..
В резервата "Сребърна" започна подготовка за изпомпване и пренасочване на води от река Дунав към водното огледало на езерото. Целта е да се предотврати засушаването и да се защитят видовете, обитаващи уникалната екосистема. Сериозна заплаха за резервата "Сребърна" заради ниското ниво на водата в езерото Спешно изпомпват вода от Дунав за..
За мащабен токов удар съобщават медии в Чехия. В Прага е спряло да се движи метрото, както и по-голямата част от трамвайните и тролейбусните линии. Съобщава се и за заседнали хора в асансьори, не работят банкоматите. Всички три линии на пражкото метро бяха спряни за около половин час, съобщи транспортната компания DP на своя уебсайт. "Повечето..
След направената комплексна проверка на фирмата от Велико Търново МАГДАК, чийто камион се вряза на 24 май в козирката на бензиностанция при село Радомирци, са открити 114 нарушения, а наложените глоби до момента са за 97 000 лева. Проверка на всички 470 камиона на фирмата, чийто тир вчера катастрофира край Телиш Предстои Главната инспекция по..
Пониженото ниво на река Дунав в последните седмици не оказва влияние на нормалната работа на АЕЦ "Козлодуй" и изпълнението на производствения график, съобщават от атомната централа. За надеждната експлоатация на блоковете в проекта на АЕЦ "Козлодуй" е включена собствена брегова помпена станция, оборудвана с 34 мощни помпи. Съоръжението е..
Вносител или износител на електроенергия е България няма никакво значение. Това дали сме износител не трябва да е панацея, защото сме общ пазар и..
Не левовете са по-добрите пари, а еврото - по-лошите пари, които тласкат към инфлация, а това, че всяка фирма и предприятие се стреми към по-високи..
В Берковица наградиха победителите в ученическия конкурс "Аз съм българче". В къщата музей "Иван Вазов" е подредена уникална изложба с пощенски марки..