Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемите на авиокомпаниите пряко рефлектират върху туроператорите

Кризата в авиационния сектор се задълбочава, а дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат

Снимка: Летище София

Проблемите, които изпитват авиокомпаниите, пряко рефлектират върху работата на туроператорите. Недостиг на самолети и персонал, както и стачките на персонала са сред причините за затваряне на летища, за отмяна и закъснение на полети. В допълнение природните бедствия като пожари и изригване на вулкани объркват разписанията и са причина понякога пътниците по няколко дни да прекарват на летищата или да търсят алтернативни начини на придвижване. 

Месеците на отпуски юли и август, когато всички пътуват, пък са сред причините цените на билетите да са високи и при нужда за смяна на полет, да не се намират билети. В тази ситуация туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно. 

Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор

Мечтаете да пътувате и да видите Италия - затова намирате компания, избирате и плащате пакет за екскурзия, планирате и пускате отпуск, може дори да се налага да пътувате дълго до София, откъдето има полети. Само че може и да не осъществите мечтата си, както се случи с група туристи неотдавна, които трябваше да пътуват с нискотарифна авиокомпания.

"Казаха, че самолетът е дефектирал и не може да излети. След това 5 часа чакаме дали ще пратят друг самолет. Така и не пратиха и анулираха полета. Провалиха всичко - екскурзията ни, всичко".

"Представителите казаха, че това се случва всяка седмица. Сега търсят вариант - ако може, да тръгнем утре, който желае", оплакаха се потърпевши.

Отмяна на полети често се случват и по редовните линии. Туристи използват редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата остава в Мюнхен, разказва Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". Тя посочи, че полетът е бил отменен, а освен това не е имало възможност за прекачване на пътниците на следващ полет:

"Беше съобщено, че няма възможност за такова нещо в рамките на 48 часа и съответно пътниците трябва да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа".

Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен:

"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин клиентът рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка в зависимост каква активност ще прояви самият клиент. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет".

Самолетните билети за туристически пътувания се закупуват няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена, пояснява Павлина Илиева. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите.

Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.

"За мен по-притеснителното е, че идва септември, когато ще бъдат празниците и ще стартират уикендните програми. Това ще бъде по-натоварен период. Мен ме притеснява, че ако това продължи да се случва и ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира - нямам представа какво ще се случи. Някъде може да останат туристите без да бъдат обезпечени". 

Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на Европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите:

"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми, в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи". 

По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят. 

Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите.

"Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници". 

Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца. 

Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма, напомня още Даниела Стоева. 

Целия репортаж чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Германия е изправена пред рекорден бюджетен дефицит

Въпреки планираните рекордни дългове в бюджета на Германия, за периода 2027-2029 г. се очертава сериозен недостиг от над 172 млрд. евро, съобщиха днес правителствени източници. Това са почти 28 млрд. евро повече от предвижданията в последните бюджетни параметри. Причините са по-ниски приходи в бюджета, включително заради новия икономически..

публикувано на 28.07.25 в 20:21

Национален протест на младите лекари от инициативата "Бъдеще в България" (обновена)

Младите лекари от инициативата "Бъдеще в България" се събраха на национален протест пред Народното събрание , като призоваваха за подкрепа от всички съсловия в здравната система.  Днес изтича срокът, който беше даден от управляващата коалиция, за решаване на проблема със заплащането на работещите в здравната система. Медиците настояват..

обновено на 28.07.25 в 20:17

Превантивно разположиха екипи край с. Мелница

Пожарът между хасковските села Устрем и Срем и непредвидимата посока на вятъра, е причина областният управител на Ямбол Николай Костадинов да задейства системата за ранно предупреждение за елховсокото село Мелница. Пожарът край Лесово е под контрол, продължава борбата с огъня в Бакаджика Кметът на общината Петър Гендов засега няма да обявява..

публикувано на 28.07.25 в 20:13

Задържаха българи при акция срещу нелегална фабрика за цигари в Италия

В италианската област Пулия, силите на реда делегирани от Европейската прокуратура разкриха нелегална фабрика за производство на цигари. Задържани са българи и украинци. Фабриката за незаконно производство на цигари е открита  в селището Сторнара, предаде информационната агенция Ansa. Разположена на два етажа и оборудвана с най-модерна..

публикувано на 28.07.25 в 19:55
Снимката е илюстративна.

Пожар спря високоскоростните влакове между Мадрид и Андалусия

Пожар спря движението на високоскоростните влакове между Мадрид и Андалусия. Огънят е предизвикал задимяване при жп линиите в област Кастилия-Ла Манча. За потушаване на пламъците на мястото бяха разположени шест въздушни екипа, включително хеликоптери и самолети-амфибии, 14 наземни екипа и 84 пожарникари и екологични агенти от общността.  От..

публикувано на 28.07.25 в 19:51

По-ниските температури в Гърция не спряха някои от големите пожари в страната

По-ниските температури в съседна Гърция не спряха някои от големите пожари в страната. Причината е силният вятър. Трети ден не спира борбата с огнената стихия на остров Китира. Отново бяха увеличени силите на гражданска защита и броят на доброволците на терен. По въздух гасят 6 самолета и 3 хеликоптера. Отново евакуираха туристите и жителите..

публикувано на 28.07.25 в 19:45
Николай Денков преди началото на Започна заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност при президента -  18 февруари 2025 г.

Денков: Режимът на Путин търси нови врагове, за да оправдае продължаващата война в Украйна

Режимът на Путин търси нови врагове, за да оправдае защо продължава войната в Украйна. Така бившият премиер и настоящ съпредседател на ПГ на ПП-ДБ Николай Денков коментира включването си в официалния списък на руското Министерство на външните работи като примери за "най-крайните прояви на русофобия", в който списък попадна заедно с Тодор..

публикувано на 28.07.25 в 19:41