Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нюансите на човешката жестокост в „Убийците на цветната луна“

„Убийците на цветната луна“
Снимка: Форум Филм България

Как се задържа вниманието на един зрител за три часа и половина? И то – в киносалона? При толкова много стрийминг платформи – даващи ти възможността да гледаш филми от дома си, пренаситен пазар на изкуство, и при една аудитория, която вече е свикнала сюжетите в киноизкуството да са бързи и лесно смилаеми? Това бяха едни от първите въпроси, които си зададох, след като се запознах с „Убийците на цветната луна“ – новото заглавие от Мартин Скорсезе – може би един от най-великите режисьори на нашето време. 

Историческият уестърн бе отлично приет от критиците, което е очаквано предвид факта, че Скорсезе знае да създаде едно кинопреживяване, което да допадне на наистина запален киноман. 

„Убийците на цветната луна“ е филм с много послания и дълго се чудех кое от тях е най-важното. Защото той ни връща към един период от историята, от който можем да се учим единствено как не бива да се отнасяме един към друг и какво, в никакъв случай, не трябва да повтаряме в бъдещите действия на човечеството. Защото сюжетът ни разказва за индианското племе Осейдж – едни от най-богатите хора в света през 20-те години на миналия век, заради нефтените залежи, открити в земите им в Оклахома. 

Осейджите са представени в началото като дръзки, готови да поемат по стъпките на новия свят, и гордо стъпващи по пътя на равенството с всеки от така наречените „бели“ хора. В същото време обаче – те не забравят традициите си, като продължават да бъдат отдадени на природата и онези нейни елементи, които най-силно почитат и от които приемат своите житейски послания. Богатството и тяхното желание да се интегрират в съвременния свят, не буди само възхищение в чуждите очи. Защото, оказва се, идва време, в което богатото племе не може да се довери дори и на най-приближените си хора. 

Племето Осейдж е задължавано да има „бели пазители“, които да съблюдават и регулират парите им и начина, по който те разполагат с тях. 

В този контекст се запознаваме и с главните ни герои. Симпатичният лентяй Ърнест Бъркхарт се завръща, след Първата световна война, в имението на чичо си Уилям Хейл, който живее на територията на племето Осейдж. Той е техен приятел, спечелил си уважението им чрез привидна лоялност, научаване на езика и традициите им. Той подхвърля, съвсем случайно на Ърнест, идеята да обърне внимание на Моли Кайл – горда индианка, чието семейство разполага със завиден процент права върху нефтените залежи в местността. Двамата се женят и уж успяват да постигнат своето семейно щастие, въпреки различията в културите си. Спокойният им живот обаче е разкъсан на парчета, след като поредица от убийства, подобно на чумна епидемия, се спуска над племето Осейдж, а мотивацията зад тях е човешката алчност и завист – пороци, които са твърде актуални и днес.

„Убийците на цветната луна“

Мартин Скорсезе добре мотивира времетраенето на своя филм. Защото в „Убийците на цветната луна“ няма нито един излишен кадър. Всеки момент във филма е някакъв символ. Сценарият, по който Скорсезе работи с Ерик Рот – друг именит холивудски автор, написал сценариите на „Дюн“ и „Форест Гъмп“, разказва болезнено своята история на провалена човечност и безсилие пред злото. Докато гледаш филма се надяваш, че на финала, това ще е просто изкуство – измислен сюжет. 

Той обаче е по истинска история, разказана подробно и в книгата, позната като „Убийците от Оклахома“ с автор Дейвид Гран. Новият филм на Скорсезе ни припомня на какво е способно човечеството и накъде би тръгнало, ако не помни своята история. Това е шестият филм, в който Леонардо ди Каприо работи със Скорсезе. 10-тият, в който Робърт де Ниро си партнира с режисьора на „Шофьор на такси“. Леонардо успява да улови есенцията на простоватия Ърнест, както и да предаде емоцията му, когато героят ми осъзнава за какво и как е бил използван. Едва ли някой се съмнява, че Робърт де Ниро също ще е блестящ в новия филм.

Неговият персонаж успява да изиграе картите си по най-добрия начин. Поне до момента, в който вече връщане назад просто няма. В ролята на Моли обаче, виждаме звезда, която трябва да изгрее в най-високите нива на седмото изкуство. Актрисата Лили Гладстоун е индианка, израснала в резервата „Блекфийт“. Макар и да признава, че кариерата й не е вървяла кой знае колко до 35-тата й година, този филм е доказателство, че дори сред най-добрите Лили може да стои достойно. В погледа й е закодирана болката на нейните предци – прогонени от земите им, убивани и ограбвани.

Случилото се с племето Осейдж не е единичен случай. Из цялата човешка история срещаме следите на човешката жестокост. Но ако посланието на „Убийците на цветната луна“ може да се обобщи, то би било, поне според мен – следното - все още не сме се научили да разпознаваме злото, дори и като качество у самите нас. Това едва ли ще се случи след филм, пък бил той и над 3 часа. Но да помислим върху темите на подобно произведение, след като го гледаме – това е добро начало по пътя към едно по-хубаво бъдеще.

„Убийците на цветната луна“


Слушайте  „Убийците на цветната луна“ в рубриката на ''Понеделник вечер'' - ''КиноРадио''.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

проф. Кирил Мескин е носителят на голямата награда на Дружеството на плевенските художници

Скулпторът проф. Кирил Мескин е носителят на голямата награда на Дружеството на плевенските художници „Св. Пимен Зографски” за 2024 г. Призът беше официално връчен при откриването на традиционния Есенен салон в Арт център Плевен в Градската градина. Наградата връчи заместник-кметът с ресор „Хуманитарни дейности“ в Община Плевен Елина..

публикувано на 10.11.24 в 05:33
Павел Балев

Павел Балев поема нов диригентски пост във Франция

На 9 ноември в морската ни столица диригентът Павел Балев ще ръководи концерта "TUTTO VERDI" с участието на баритона Кирил Манолов, солисти, хор и оркестър на Държавна опера - Варна. В края на октомври българинът с успешна международна кариера дебютира като диригент на Берлинския радио-симфоничен оркестър. Той беше поканен да партнира с този състав..

публикувано на 08.11.24 в 18:42
проф. Георги Янков

Ректорът на НХА проф. Георги Янков подреди юбилейна изложба

Ректорът на НХА проф. Георги Янков представя своя юбилейна изложба, озаглавена "Неоренесанс". Изложбата е позиционирана в галерия "Райко Алексиев" на СБХ. Такава юбилейна изложба предполага равносметка, ретроспекция . Решихме обаче, че може да бъде представена и с чисто нови работи , разказа той пред БНР. Сред творбите са плакати..

публикувано на 08.11.24 в 09:59
Проф. Нева Кръстева

Смесеният хор на БНР партнира в авторски концерт на Нева Кръстева

На 7 ноември от 19 часа в концертната зала на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ Смесеният хор на БНР ще участва в авторски концерт на Нева Кръстева. Програмата включва „Victimae paschali laudes“ за орган, „Отче наш“ от „Литургия на Св. Йоан Златоуст“ за глас и орган, „In memorias exire“ за пиано, орган и ударни и специалният акцент - „Реквием..

публикувано на 06.11.24 в 15:25
Пламена Мангова и Райнер Хонек

Райнер Хонек и Пламена Мангова гостуват на "Софийски солисти"

Българската публика ще има шанса да присъства на първото съвместно музициране на двама забележителни изпълнители - австрийския цигулар Райнер Хонек, дългогодишен концертмайстор на Виенската филхармония, и пианистката Пламена Мангова, която има впечатляваща международна кариера като солист и камерен музикант.  Двамата са в София по покана на камерния..

публикувано на 06.11.24 в 12:48

"Небесното войнство" - поглед нагоре от Юлиян Табаков

От днес до 1 декември в Топлоцентрала можем да се срещнем с "Небесното войнство" на художника Юлиян Табаков. С изложбата завършва поредицата "Виждам те". "Имам някакво мое търсене, което е някаква граница между духовно и материално. "Небесното войнство" е една от трите серии и със собствено заглавие във "Виждам те". За първи път единствено и..

публикувано на 06.11.24 в 12:13
Проф. Борислава Танева

Малки пианисти ни въвеждат в приказния свят на Борислава Танева

Фондация "Арденца", организатор на Международния конкурс за пианисти непрофесионалисти "Vivapiano", кани всички заинтригувани от клавирното изкуство за деца - педагози, изпълнители и родители, на концерт под надслов "В приказния свят на Борислава Танева". Той ще се състои на 6 ноември от 18:00 часа в залата на Съюза на българските композитори в..

публикувано на 06.11.24 в 12:07