Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Има много вратички в санкционния режим"

Якоб Киркегор: ЕС не иска да понесе отказа от руския петрол

"Икономическите санкции не работят, когато заради тях ти страдаш повече от този, на когото ги налагаш"

| Интервю
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Мерките, предложени тази седмица от Европейската комисия за възстановяване на ценовия таван върху руския петрол, са отчасти закъснели и отчасти неприложими, без да предизвикат глобално поскъпване на суровината, смята икономистът от Германския фонд "Маршал" Якоб Киркегор.

"Има граница на разумното прилагане на ограничения, преди те да се отразят с по-голяма сила върху нас самите", посочи той винтервю за предаването "Събота 150".

Европейската комисия предлага да бъде наложен контрол върху износа на танкери за Русия, а превозвачите да бъдат задължени да описват детайлно транспортните и застрахователните разходи, така че да си проличи цената на самия петрол. Според Вас, г-н Киркегор, подобни мерки ще бъдат ли достатъчни, за да бъдат ограничени постъпленията в руската хазна? И как бихте коментирали предлагания 12-и пакет от санкции като цяло?

"Това са мерки, които очевидно са предизвикани от факта, подкрепен от доста изчерпателни данни, че таванът върху цената на руския петрол не работи. Повечето продажби са над определената граница и поне до момента Г-7 не е в състояние да попречи на това. Тази политика е дълбоко погрешна - поне по отношение на досегашното ѝ прилагане. Бих казал, че и мерките, които се предлагат сега - като забрана за продажба на танкери на Русия например - са закъснели и няма да имат голям ефект, защото руснаците вече се сдобиха с достатъчно танкери.

Друг въпрос е какви застраховки трябва да имат танкерите, транспортиращи руски петрол. Може, разбира се, да им кажем: трябва да ги имате! Но как ще ги накараме да го направят? Освен чрез мерки на Датските протоци, което би означавало властите в Дания да инспектират и, ако е необходимо, да спират руски танкери. Възможно е, но според мен ще е трудно предвид броя на тези танкери. А и ефектът ще е този, който се опитваме да избегнем с тавана върху цената на петрола, а именно - ще се намали предлагането на пазара.

Ако блокираме морски транспорт заради липса на конкретна застраховка, всъщност ще блокираме достъпа на голямо количество петрол до пазара. И това, естествено, ще доведе до повишаване на цените. Затова, мнението ми е, че има граница на разумното прилагане на ограничения, преди те да се отразят с по-голяма сила върху нас самите.

Честно казано, не съм голям оптимист за ефективността на тавана на цената на руския петрол. Защото в интерес на най-големите световни износители на нефт - Русия и Саудитска Арабия - е цените да са значително по-високи от определените 60 долара за барел. За съжаление, оказва се невъзможно да се постигне желаната отстъпка в руската цена, без практически да се конфискуват известни количества чрез блокиране под претекст липса на адекватна застраховка на танкерите. А резултатът би бил противоположен на желания.

За останалите компоненти в предложения 12-и санкционен пакет - за руските диаманти например - мисля, че са добри. Но по принцип е необходимо да се концентрираме повече върху ефективното прилагане на досега наложените санкции. Защото са твърде много вече съмнителните движения на иначе забранени европейски стоки към съседните на Русия държави, след което най-вероятно те попадат в самата Русия.

Европейският съюз трябва чрез дипломатически натиск да убеди тези трети страни практически да се присъединят към санкциите. Това може да означава и заплаха с вторични санкции срещу тези държави. Такива стъпки обаче дори Съединените щати не предприемат с голяма охота."

Ако все пак, хипотетично, ЕС реши да блокира Датските протоци, въпросът е кой колко ще пострада. Европейците ще трябва да купуват по-скъп петрол, но Кремъл също ще бъде ударен тежко. Руснаците не могат просто да пренасочат нефта си през Черно море, нали така?

"Не е. Защото ако Дания, Г-7 или Западът решат да блокират протоците, свързващи Балтийско и Северно море, Русия ще се изправи пред огромен проблем. Тя няма да може да пренасочи достатъчно трафик на петрол през Черно море, просто защото тръбопроводите й вървят в друга посока. Освен това, макар и да не знаем с какъв капацитет разполагат руснаците за складиране на суровината в случай на спиране на трафика през Балтика, той сигурно не е достатъчен.

Павилион на Роснефт на международно изложение в Москва, 9 ноември 2023 г.  Снимка: ЕПА/БГНЕС
Павилион на Роснефт на международно изложение в Москва, 9 ноември 2023 г. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ако Русия няма къде повече да складира добития петрол, ще трябва да спира добива от отделни находища. Но това е много трудно да се направи, особено в Арктика, и би довело до трайни щети върху руската петролна инфраструктура. Ако сте от Украйна, вероятно това ще ви се стори много добро развитие. Но проблемът е, че то би имало значителен ефект върху глобалните цени на петрола. Ефект, какъвто администрацията на Байдън се опитва да избегне."

Руският петрол "Уралс" все още се продава с отстъпка от "Брент", нали така? Ще продължи ли тази тенденция и защо?

"Според мен това ще продължи. Защото в края на краищата много компании и много държави просто не искат да купуват руски петрол. Наложена му е забрана, не можеш да го продаваш в страните от Г-7 и в други държави. Това означава, че играчи като Китай и Индия - знаейки, че няма много търсене - могат да получат отстъпка в цената. И това е само един от аргументите им.

Проблемът е колко голяма е отстъпката. Ако цените на световните пазари бяха под 60 долара за барел, нямаше да има проблем и руският нефт да се продава под наложения му таван. Но ако борсовата цена е например 90 долара за барел, което е близо до настоящото й ниво, отстъпката трябва да е повече от 30 долара. Това е непостижимо. Затова сортът "Уралс" ще продължи да се продава с дисконт, но не достатъчно голям, за да е ефективен таванът, наложен от Г-7."

Изданието "Политико" излезе с тежки думи по адрес на България - че с нейна помощ "Лукойл" е спечелил 1 милиард евро за войната на Путин. Във връзка с тази доста спорна статия, нека Ви попитам кой, според Вас, е по-големият проблем: избягването на санкциите или вратичките в самия санкционен режим?

"За съжаление реалността е, че има много вратички в санкционния режим. Иначе санкциите въобще нямаше да бъдат наложени, защото нямаше да има единодушие за това. Това, както стана дума преди малко, важи за тавана върху цената на руския петрол, но и за забраната на Европейския съюз за вноса на тази суровина от Русия. Не само България, но още няколко страни членки получиха специално изключение от тази забрана. Проблемът е, че искаме Русия да не печели от петрола си, но в същото време искаме евтин петрол. Е, не може и двете!

Проблемът пред ефективността на санкциите, целящи да лишат Русия от възможността да печели от петрола си, са вратичките в прилагането им. Тези вратички са резултат от зависимостта ни от петрола и от глобалните цени. Затова не е изненадващо, че страните, които са изключени от забраната, печелят от нея. Те не правят нищо противозаконно."

Да обобщим: могат ли страни като Германия и Великобритания да се откажат от продуктите от руски нефт, които внасят от Индия? Риторичен въпрос, нали?

"Бихме могли. Но цената ще е толкова висока, че... Проблемът с икономическите санкции е, че не работят, когато заради тях ти страдаш повече от този, на когото ги налагаш. В случая на Русия. Затова краткият отговор на този въпрос е: не можем, защото не искаме да понесем цената. Това е положението."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Улоф Гил: Фалшива новина е, че ЕК обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията

"Твърденията, че Европейската комисия обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията на гражданите, са фалшиви и подвеждащи", заяви говорителят на Комисията Улоф Гил.  Той бе помолен да коментира твърденията на евродепутата Рада Лайкова от "Възраждане" и групата "Европа на суверенните нации", че се обсъжда политика, според която от хората..

публикувано на 11.04.25 в 14:04
Д-р Огнян Игнатов

Доктор предлага шофьори-нарушители да дават дежурства в реанимацията!

Зад тежките пътни инциденти, които правителството ще се опитва да ограничи, стоят човешки съдби . Учителката по информатика в математическата гимназия в Русе Снежана Тодорова и ученичката й Лора са оцелели в катастрофи. Пред БНР и предаването "Хоризонт за вас" те разказаха какво е да оцелееш след ПТП, как се преживява тази физическа и..

публикувано на 11.04.25 в 13:18

Боклукът на София - реален проблем или политическа смет?

Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров свиква извънредно заседание на градския парламент днес от 11:00 часа заради отпадъците на София. Общинските съветници от ГЕРБ-СДС поискаха оставки - на кмета Васил Терзиев, на заместника му по екология Надежда Бобчева и на директора на завода за боклук Николай Савов. Съветниците..

публикувано на 11.04.25 в 09:00

80 хил. снимани с превишена скорост из София. Без спад на пияните и дрогираните

Близо 80 хиляди шофьори в София са заснети от камерите на "Пътна полиция" да карат с превишена скорост. Това съобщи пред БНР комисар Николай  Крушарски, началник на отдел "Пътна полиция" - СДВР. Въпреки това, от началото на годината се наблюдава тенденция на намаляване на ПТП-тата , ако се направи сравнение със същия период на миналата..

публикувано на 11.04.25 в 08:25
Иван Михайлов

Иван Михайлов: 90-дневното примирие в търговската война е и за преоценка

С това 90-дневно примирие в търговската война се надявам да настъпи някаква преоценка , макар че тези войни са доста ожесточени, но мисля, че тези 90 дни ще видим някакви нови действия и разговори . Това мнение изказа пред БНР Иван Михайлов, главен изпълнителен директор на Американската търговска камара (AmCham) в България. По думите му все..

публикувано на 10.04.25 в 17:46

Тежките катастрофи: Проблем е не само инфраструктурата, но и поведението на шофьорите

Днес общественият консултативен съвет по училищни политики към областния управител на Ловеч организира в Ябланица, съвместно с Районното управление на полицията там, първата детска полицейска академия. Сред темите са превенцията и борбата срещу употребата на наркотични вещества и алкохол при младежите, както и тази за пътната безопасност.   "..

публикувано на 10.04.25 в 12:22
Лили Иванова

Да надхитриш времето и да преминеш през него с аплодисменти - Лили Иванова

Тази вечер от 18.30 часа в кино "Одеон" е официалната премиера на книгата и документалния филм "Лили" на журналиста Георги Тошев . Билетите са безплатни.  "Всичко за довечера е готово. Дори ще има втора прожекция поради големия интерес от 20 часа. Тя обаче е с бонус - това ще бъде по-дългата версия на филма. Тя вече е със символични билети",..

публикувано на 10.04.25 в 10:46