С фестивала във Велико Търново започват тазгодишните празници в страната, посветени на двутактовата източногерманска машина, която не се произвежда от 33 години. За трабантаджиите казват, че са по-особена порода шофьори, защото поддържат живота на автомобил, който не се произвежда от 1991 година. За 13-а година собственици и любители на трабантите от България и Румъния и за първи път от Турция се събират във Велико Търново, за да покажат автомобилите си, да дефилират с тях и да празнуват. Организаторите на трабант феста винаги подхождат с чувство за хумор и към актуалната обществено политическа обстановка и тази година за мото на фестивала са избрали:
"Ротацията може да не се случи, но трабант фест ще има. Можем да направим и друг прочит на събитието – Сглобката отминава, трабантът остава", обясни политикът и историкът доцент Милен Михов от великотърновския „Трабант клуб“, организатор на фестивала, който е част от културния календар на община Велико Търново.
От 10 часа в съботната сутрин е регистрацията на автомобилите около парка „Марно поле“, а от 11 до 12 часа е изложението им пред Община Велико Търново. След това започва дефилето на двутактовите немски машини от центъра на града до крепостта Царевец и към общинския паркинг на ул. „Крайбрежна“, където ще се проведат състезанията за майсторско кормуване на трабант от жени и мъже, ще бъдат отличени и най-интересните трабанти.
"Нашият трабант фест се утвърди като най-големия ретро събор на тази легендарна марка автомобил. Миналата година имахме рекордните над 140 автомобила. Тази година сме подготвили номер 150 и очакваме да бъде регистриран такъв автомобил".
За първи път тази година трабант фестът във Велико Търново ще има и литературна изява с представянето на книгата на бургазлията Гочо Гочев „Водачът на трабант 601“.
"Ще експонират една инсталация на трабант и ще представят своята книга, така че всички анекдоти за книжния трабант и празника на трабанта 24 май ще имат своето книжовно потвърждение на този фест".
Над 100 трабанта има великотърновецът Ивайло Антов, когото трабантаджиите в цяла България наричат ангела на двутактовото немско возило, защото, освен че ги колекционира, ги поправя и много успешно.
"Повече от половината са в движение. Нямам такива, които са ми за части. В който и да е било момент, като сложа бензин и акумулатор, се надявам трабантът да запали".
Великотърновския трабант клуб е създал добро настроение към двутактовия автомобил и дори сбъдваме детски желания, разказаха доц. Михов и Ивайло Антов:
"Преди буквално месец ни се обадиха познати, които искаха да направят подарък малко момченце да се повози на трабантче и го изпълнихме с единствения трабант Арлекин".
Сред участниците и организаторите на 13-ото издание на трабант феста във Велико Търнов е счетоводителят Тодор Колев. Споделя, че си купил немското возило преди 11 години, защото завидял на съседа си, който имал трабант. В последствие го направил пикап, регистрирал го и му плаща данъци и застраховка като за товарен автомобил, но е категоричен, че трабантът е най-вредният му помощник. Сега трабантът е на ремонт:
"Сега след като прекарах с него 30 кубика дърва, сега е на рехабилитация при Ивайло. Не ме е оставял никога, Много е удобен и основно си го ползвам за товарен автомобил".
Трабантът е историческо превозно средство, най-малкото защото отговаря на законовото изискване, прието от 43-ото Народно събрание, да е поне 30-годишен автомобил. По статистиката на Българската асоциация на клубовете за колекционерски старинни автомобили и мотоциклети, у нас има около 30 хиляди автомобила, произведени преди повече от три десетилетия, и могат да попаднат в класификацията историческо превозно средство. От асоциацията имат няколко искания към общините и законодателната власт за промени, поясни доц. Милен Михов от управителния съвет на асоциацията:
"Да се разшири и либерализира възможността да се регистрират исторически превозни средства, в момента това е твърде труден процес. Историческите автомобили да бъдат на облекчен данъчен режим, тъй като се използват спорадично, те не са основно превозно средство. Въвеждане на специални номера на тези исторически автомобили. Регламентация, и облекчаване на застрахователния режим на тези автомобили".
Трабантаджиите са запалени колекционери на различни сувенири, свързани с двутактовия автомобил. И освен различни по големина малки трабантчета, доцент Милен Михов от скоро има банкнота с номинал от нула евро, посветена на трабанта:
"Оригинална банкнота евро, отпечатана по всички правила на Дойче банк в Германия като сувенир. Тя е защитена с всички защити на оригинална банкнота евро. Трабантите вече са в еврозоната“.
Още по темата в звуковия файл.
Наричаме ги клошари, те нямат дом, живеят на улицата. Подминаваме ги често с погнуса, защото не изглеждат добре, мръсни са, миришат, а на някои от тях им личи, че добре са се почерпили, с алкохол. Ще ви разкажа за трима бездомници, които срещнах по софийските улици. Първият намирам в центъра на София. Изоставен от майка си, отгледан от осиновители,..
Елтън, Джон, Йоко и белите орхидеи. Приказка за музиката и семейството Връщаме лентата в радиото назад. На една и съща улица в съседни кооперации порастват братята Димитър и Иван Милеви и братята близнаци Александър и Константин Петрови. Баба им ги нарича "Кокосашо" . Големия Бъндарак ги надушил, че са "нечувани..
Разказ за три премахнати творби - разрушени, замазани или свалени от изложбените зали. Това представя изложбата " Забранено изкуство ", която е изследователски проект на куратора Ралица Герасимова. Разглеждат се три случая на цензура: унищожената изложба „Терен и конструкции” на Веселин Димов, представена във Варна през 1982 г.,..
В седмицата, в която БНР отбелязва 90-годишнината си, ви срещаме с наши верни слушатели. "С радиото заспивам", по този начин Георги Костодинов - писател от Чипровци, определя връзката си с Българското национално радио. "От малък слушам радио, дори и сега - на 60 години съм", настоява поетът, който споделя, че е от по-старото поколение..
"Архитектурата е моята професия, хоби и съдба" , казва Арсения Христова, която е завършила е архитектура в УАСГ в София точно преди 50 години. Кариерата й започва в България, но след това професията я води в различни точки на света - първо в Алжир, след това в Белгия . Случва се така, че след природни бедствия - земетресение и наводнение,..
Първите три заложнички от втората от началото на войната, обменна сделка между Хамас и Израел вече са на свобода . Те бяха разменени за палестински затворнички. Вертолет докара вече бившите, заложнички до площадката на покрива на болница Шиба - най модерната и оборудвана със съвременна техника в Израел . Още три болници посрещнаха освободени..
Кой, ако не радиото, да ви направи свидетел на променящите съдбата на България събития. За 90 години се е случило много и много ефир е минал, с историята - такава, каквато е създавана от силните на деня. И ако след десетилетия някои биха нарекли ефира "плод на пропаганда", парадоксално – именно същите тези архиви след десетилетия остават като..
"Чувствам се, все едно вчера съм била на работа тук. То е като да се върнеш у дома , където и да си ходил по света." Това сподели пред БНР Таня..
Трябва да си мъж и то издръжлив мъж, условията в тези страни като Йемен не предполагат масирано присъствие на жени , сподели бившият и последен..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..