Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автоневолите на Европа

Снимка: архив

Автомобилостроенето е един от основните стълбове на европейската индустрия - в тази промишленост са наети около 14 милиона души и тя възлиза на 7 процента от БВП на Европейския съюз. Но производителите в сектора твърдят, че им е трудно да се адаптират към производството на електромобили - преход, предприет от Европейската комисия, която предвижда поетапното спиране на производството на коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. - част от амбициозния план за климатична неутралност на Европа. За тази цел са необходими 800 милиарда евро и сериозни инвестиции в иновации, за да бъде Съюзът конкурентоспособен на агресивните световни играчи.

Производството на автомобили в Европа спадна между 2019 г. и 2022 г., но през миналата година се възстанови. Въпреки това броят на новорегистрираните коли в ЕС е все още по-нисък спрямо нивата отпреди пандемията от коронавирус. Обезпокояващо е и че производството на електромобили в Европа е много ниско и дори намалява през последните месеци.


Наскоро стана ясно и че правителството на италианския премиер Джорджа Мелони планира да ореже с 4 милиарда и 600 милиона евро държавната подкрепа за автомобилната промишленост за следващите пет години. Правителството разкритикува остро основния си производител "Стелантис", че изнася в чужбина производството на някои модели на исторически италиански марки като "Фиат", "Ланча" и "Алфа Ромео". Обсъжда се производството в Италия да се вдигне до един милион автомобила годишно. Наскоро най-големият производител в Европа - германският концерн "Фолксваген" обяви, че ще затвори най-малко три завода в Германия, което е безпрецедентно в 87-годишната история на компанията, а десетки хиляди хора ще бъдат съкратени.

Недоволни са и заетите в сектора във Франция:

"Съкращават все повече работни места. "Рено" щяха да правят електроавтомобили във Франция, но развойните и инженерни дейности отиват в Китай."

"Въобще не им пука за Франция вече. Стратегията в глобален мащаб е да се оптимизира цената на труда и местят заводите си като пионки, без да ги е грижа за последствията. 100 000 загубени работни места за последните пет години, още 80 000 през следващите пет. Това е ситуацията в автомобилната промишленост във Франция. Цял сектор се заличава, а той има основна роля за френската индустрия. Ако нея я няма, изчезва и френското производство."


Френският заместник-министър на икономиката, отговарящ за промишлеността, Марк Ферачи даде следната заявка:

"Автомобилната индустрия е изправена пред конкуренция, която не винаги играе по правилата - от Китай и понякога от други страни. Работим по предложения, които ще публикуваме през идните седмици, които са част от авариен план за автомобилната индустрия и на френско, и на европейско ниво. Ще се опитаме да убедим всички наши европейски партньори, че са необходими структурни действия и мерки в подкрепа на търсенето, инвестициите и мерки за търговска защита, които засягат цялата промишленост."

Делът на китайските пътнически автомобили в Европа се увеличи до 17 процента за първите седем месеца на тази година спрямо 12 на сто през 2023 г., според данни на консултантска компания в сектора. А като цяло износа на китайски коли е достигнал рекордно високи нива тази година.

Европейският съюз наложи в края на миналия месец допълнителни мита в размер до 45 процента върху вноса на произведени в Китай електромобили след едногодишно разследване на Европейската комисия за огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически автомобили.

Лин Цзян, говорител на китайското външно министерство:

"Настойчивостта на Европейската комисия да провежда разследвания за субсидиите за китайските електромобили и налагането на високи мита е типично за протекционизма, и това ще навреди на индустриалното сътрудничество и доставките между Китай и ЕС, на интересите на европейските потребители и зеления преход."


Фердинанд Дуденхофер - директор на Центъра за изследователска дейност в автомобилния сектор в германския град Бохум, за позицията на германските производители:

"Всички те са против въведените от ЕС мита. В Европа трябва цените на електромобилите да станат достъпни, за да се развие пазарът, което ще е в помощ на западните компании за масово производство. Второто нещо са страховете на европейските производители от ответни мерки от страна на Китай срещу автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Именно германското и като цяло европейското луксозно производство в този сектор носи всички печалби. Така че подобно нещо би довело до криза. Действията на ЕК са рисковани и нанасят вреди на европейската автомобилна индустрия. Канцлерът ни заяви това пред ЕК, но тя не чува."

Освен това плановете на ЕС предвиждат глоби за производителите, които не покриват норма за дял на електромобилите. Ник Гибс - журналист във водещото бизнес издание в Европа Automotive News Europe обяснява:

"За да изпълнят европейските норми производителите твърдят, че около една пета от производството им трябва да са електромобили, а пазар за подобни количества, особено в Южна и Източна Европа, няма и ще трябва да ги продават с отстъпки с по-ниска печалба или дори на загуба. Но те знаят за тези намерения от седем години и ако имат проблеми с продажбите догодина вината си е тяхна."


Китай обаче също има какво да губи - икономиката на страната се забавя и трябва да се търсят купувачи на електромобилите, за да се защити от дефлационния натиск, отчитат анализатори. Междувременно китайски компании инвестират в заводи в страните в Централна и Източна Европа, сред които е Унгария, за производството на акумулатори за електромобили:

"Базите за производство на акумулатори, които се строят в Източна Европа, са много важни и трябва да ги подкрепяме, защото подпомагат тяхната икономика, но са и в помощ на нашите производители. До 40 процента от цената на електромобилите се дължи на акумулатора. Така че трябва да приветстваме китайските инвеститори в Европа. Можем да се справим по-добре, ако си сътрудничим, а не правим търговски войни", допълва Фердинанд Дуденхофер.

Журналистът и медиен предприемач Бен Арис, които следи развиващите се пазари казва, че проблемите на автомобилната индустрия, особено в Германия, са симптоматични:

"В резултат на войната в Украйна и края на евтиния руски газ цените на енергията в Европа се удвоиха, което доведе до инфлация и повишаване на издръжката на живота. През 2022 г. 10 процента от тежката промишленост в Германия е затворила. Цяла Европа е на границата на рецесията. Намаляването на потреблението удря сега и автомобилното производство. Европа инвестира твърде бавно в електромобилите, Китай бързо навакса и сега изпревари Европа. И затова европейските производители просто ще напуснат, ще вдигнат фабрики в Китай, Виетнам, Индонезия и Латинска Америка, където са развиващите се пазари, за да запазят печалбите си. А тук в Европа ще си караме половинчато."


Снимки: Ройтерс
По публикацията работи: Силвия Петрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Байдън не знае дали Тръмп ще продължи да поддържа материално Украйна срещу руската агресия

Президентът Джо Байдън призна, че не може да предвиди дали наследникът му Доналд Тръмп, който ще влезе в Овалния кабинет след десетина дни, ще продължи да поддържа материално Украйна срещу руската агресия. "Знам, че на Капитолия има значителен брой демократи и републиканци, които мислят, че трябва да продължим да подкрепяме Украйна. Надеждата..

публикувано на 11.01.25 в 17:45

За утре е обявен жълт код за обилен снеговалеж в десет области

Жълт код за обилен снеговалеж е обявен за десет области утре. Това показва прогнозата за времето, публикувана на сайта на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ). Предупреждението е в сила за областите Хасково, Пловдив, Пазарджик, Кърджали, Смолян, Благоевград, София област, София-град, Кюстендил и Перник. Между 10 и 20..

публикувано на 11.01.25 в 17:05

Пет опита за телефонни измами във Велинград и Ракитово през последните два дни

Пет опита за телефонни измами са регистрирани във Велинград и Ракитово през последните два дни. Към класическата до момента схема се добавя и нов елемент, при който измамниците се представят за служители на Здравната каса. Обажданията са от Румъния.     Мними служители на Здравната каса убеждавали жертвите си, че техни роднини се нуждаят от..

публикувано на 11.01.25 в 16:44
Петър Василев

Близки и приятели се простиха с един от доайените на спортната журналистика - Петър Василев - Петела

Близки и приятели се простиха с един от доайените на спортната журналистика - Петър Василев - Петела. Той дълги години работи в спортната редакция на Българската национална телевизия. Отразявал е седем европейски и осем световни първенства по футбол. Заедно с Николай Колев - Мичмана коментира легендарния мач на българския национален..

публикувано на 11.01.25 в 16:41

Близо 10 000 протестираха в Риза срещу провеждането на конгреса на "Алтернатива за Германия"

Близо 10 000 души протестираха днес в германския град Риза срещу провеждането на конгреса на крайнодясната "Алтернатива за Германия" там. Заради демонстрацията конгресът започна с два часа закъснение. На конференцията в саксонския град Риза "Алтернатива за Германия" се очаква да приеме предизборната си програма и официално да номинира партийния..

публикувано на 11.01.25 в 16:22
Канцлерът на Германия Олаф Шолц

Олаф Шолц: Неприкосновеността на границите важи за всяка държава

Германският канцлер Олаф Шолц заяви в събота, че принципът на суверенните граници трябва да бъде защитен, като неговото изказване идва дни преди встъпването в длъжност на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп и след поредицата изказвания на американския милиардер по отношение на Гренландия, Панама и Канада. Говорейки пред конгрес на..

публикувано на 11.01.25 в 16:18

Атанас Зафиров: Левицата прави всичко възможно страната ни да излезе от тежката криза

Председателят на "БСП-Обединена левица" Атанас Зафиров е заявил пред кметове, издигнати и подкрепени от партията, че левицата прави всичко възможно страната ни да излезе от тежката криза, в която се намира, но това минава само през едно редовно правителство, съобщиха от пресцентъра на Социалистическата партия.  На срещата с ръководството на..

публикувано на 11.01.25 в 16:01