Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автоневолите на Европа

Снимка: архив

Автомобилостроенето е един от основните стълбове на европейската индустрия - в тази промишленост са наети около 14 милиона души и тя възлиза на 7 процента от БВП на Европейския съюз. Но производителите в сектора твърдят, че им е трудно да се адаптират към производството на електромобили - преход, предприет от Европейската комисия, която предвижда поетапното спиране на производството на коли с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. - част от амбициозния план за климатична неутралност на Европа. За тази цел са необходими 800 милиарда евро и сериозни инвестиции в иновации, за да бъде Съюзът конкурентоспособен на агресивните световни играчи.

Производството на автомобили в Европа спадна между 2019 г. и 2022 г., но през миналата година се възстанови. Въпреки това броят на новорегистрираните коли в ЕС е все още по-нисък спрямо нивата отпреди пандемията от коронавирус. Обезпокояващо е и че производството на електромобили в Европа е много ниско и дори намалява през последните месеци.


Наскоро стана ясно и че правителството на италианския премиер Джорджа Мелони планира да ореже с 4 милиарда и 600 милиона евро държавната подкрепа за автомобилната промишленост за следващите пет години. Правителството разкритикува остро основния си производител "Стелантис", че изнася в чужбина производството на някои модели на исторически италиански марки като "Фиат", "Ланча" и "Алфа Ромео". Обсъжда се производството в Италия да се вдигне до един милион автомобила годишно. Наскоро най-големият производител в Европа - германският концерн "Фолксваген" обяви, че ще затвори най-малко три завода в Германия, което е безпрецедентно в 87-годишната история на компанията, а десетки хиляди хора ще бъдат съкратени.

Недоволни са и заетите в сектора във Франция:

"Съкращават все повече работни места. "Рено" щяха да правят електроавтомобили във Франция, но развойните и инженерни дейности отиват в Китай."

"Въобще не им пука за Франция вече. Стратегията в глобален мащаб е да се оптимизира цената на труда и местят заводите си като пионки, без да ги е грижа за последствията. 100 000 загубени работни места за последните пет години, още 80 000 през следващите пет. Това е ситуацията в автомобилната промишленост във Франция. Цял сектор се заличава, а той има основна роля за френската индустрия. Ако нея я няма, изчезва и френското производство."


Френският заместник-министър на икономиката, отговарящ за промишлеността, Марк Ферачи даде следната заявка:

"Автомобилната индустрия е изправена пред конкуренция, която не винаги играе по правилата - от Китай и понякога от други страни. Работим по предложения, които ще публикуваме през идните седмици, които са част от авариен план за автомобилната индустрия и на френско, и на европейско ниво. Ще се опитаме да убедим всички наши европейски партньори, че са необходими структурни действия и мерки в подкрепа на търсенето, инвестициите и мерки за търговска защита, които засягат цялата промишленост."

Делът на китайските пътнически автомобили в Европа се увеличи до 17 процента за първите седем месеца на тази година спрямо 12 на сто през 2023 г., според данни на консултантска компания в сектора. А като цяло износа на китайски коли е достигнал рекордно високи нива тази година.

Европейският съюз наложи в края на миналия месец допълнителни мита в размер до 45 процента върху вноса на произведени в Китай електромобили след едногодишно разследване на Европейската комисия за огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически автомобили.

Лин Цзян, говорител на китайското външно министерство:

"Настойчивостта на Европейската комисия да провежда разследвания за субсидиите за китайските електромобили и налагането на високи мита е типично за протекционизма, и това ще навреди на индустриалното сътрудничество и доставките между Китай и ЕС, на интересите на европейските потребители и зеления преход."


Фердинанд Дуденхофер - директор на Центъра за изследователска дейност в автомобилния сектор в германския град Бохум, за позицията на германските производители:

"Всички те са против въведените от ЕС мита. В Европа трябва цените на електромобилите да станат достъпни, за да се развие пазарът, което ще е в помощ на западните компании за масово производство. Второто нещо са страховете на европейските производители от ответни мерки от страна на Китай срещу автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Именно германското и като цяло европейското луксозно производство в този сектор носи всички печалби. Така че подобно нещо би довело до криза. Действията на ЕК са рисковани и нанасят вреди на европейската автомобилна индустрия. Канцлерът ни заяви това пред ЕК, но тя не чува."

Освен това плановете на ЕС предвиждат глоби за производителите, които не покриват норма за дял на електромобилите. Ник Гибс - журналист във водещото бизнес издание в Европа Automotive News Europe обяснява:

"За да изпълнят европейските норми производителите твърдят, че около една пета от производството им трябва да са електромобили, а пазар за подобни количества, особено в Южна и Източна Европа, няма и ще трябва да ги продават с отстъпки с по-ниска печалба или дори на загуба. Но те знаят за тези намерения от седем години и ако имат проблеми с продажбите догодина вината си е тяхна."


Китай обаче също има какво да губи - икономиката на страната се забавя и трябва да се търсят купувачи на електромобилите, за да се защити от дефлационния натиск, отчитат анализатори. Междувременно китайски компании инвестират в заводи в страните в Централна и Източна Европа, сред които е Унгария, за производството на акумулатори за електромобили:

"Базите за производство на акумулатори, които се строят в Източна Европа, са много важни и трябва да ги подкрепяме, защото подпомагат тяхната икономика, но са и в помощ на нашите производители. До 40 процента от цената на електромобилите се дължи на акумулатора. Така че трябва да приветстваме китайските инвеститори в Европа. Можем да се справим по-добре, ако си сътрудничим, а не правим търговски войни", допълва Фердинанд Дуденхофер.

Журналистът и медиен предприемач Бен Арис, които следи развиващите се пазари казва, че проблемите на автомобилната индустрия, особено в Германия, са симптоматични:

"В резултат на войната в Украйна и края на евтиния руски газ цените на енергията в Европа се удвоиха, което доведе до инфлация и повишаване на издръжката на живота. През 2022 г. 10 процента от тежката промишленост в Германия е затворила. Цяла Европа е на границата на рецесията. Намаляването на потреблението удря сега и автомобилното производство. Европа инвестира твърде бавно в електромобилите, Китай бързо навакса и сега изпревари Европа. И затова европейските производители просто ще напуснат, ще вдигнат фабрики в Китай, Виетнам, Индонезия и Латинска Америка, където са развиващите се пазари, за да запазят печалбите си. А тук в Европа ще си караме половинчато."


Снимки: Ройтерс
По публикацията работи: Силвия Петрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българската литература все повече се утвърждава на нивото на високата европейска литература

Българската литература все повече се утвърждава на нивото на високата европейска литература, но съществува рискът да остане на нивото на псевдолитературата. Това бяха част от основните послания на някои от най-превежданите съвременни български писатели, които днес участваха в дискусия на тема "Европейската литература - мост между културите" в "Деня на..

публикувано на 31.03.25 в 20:36
Богдана Панайотова и Георги Славов

Двамата кандидати за главен архитект на София отговаряха на въпроси на изборната комисия

Двамата финалисти в конкурса за главен архитект на София - Богдана Панайотова и Георги Славов, отговаряха днес на въпроси на изборната комисия. Двамата изложиха концепциите си за развитието на града и обясниха защо се кандидатират за поста. Георги Славов планира по-голям публичност на работата си и разрастване на София на север: "Искам да бъда главен..

публикувано на 31.03.25 в 20:22

Трима от четиримата изчезнали американски войници в Литва бяха намерени мъртви

Трима от четиримата войници от американската армия, които изчезнаха в Литва миналата седмица, когато автомобилът им потъна в торфено блато, бяха  открити мъртви, като издирването на последния продължава, заявиха американски и литовски служители в понеделник, цитирани от Ройтерс. По-рано през деня Литва съобщи, че спасителите са открили бронираната машина..

публикувано на 31.03.25 в 19:38

Над 76 хил. граждани са потърсили съдействие от иституцията на омбудсмана през 2024 г.

Над 76 200 граждани са потърсили помощ, съвет, защита или подкрепа от институцията на омбудсмана през 2024 г. Това става ясно от Годишния доклад на институцията, който бе внесен днес в Народното събрание. И през 2024 г. традиционно най-много остават сигналите и жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права, като те са над 33%..

публикувано на 31.03.25 в 19:26
Мохамед Халаф

Мохамед Халаф: Към мигранти без разрешен престой не трябва да има толерантност

Надали ще има успокояване на мигрантския поток, защото все още има икономически, социални и политически проблеми в Сирия . Повечето - 95% от тях, са икономически мигранти. От Газа никой не може да напуска. Има организирана група, която действа с властите в Египет и взимат по 5000 долара, който иска да напуска Газа, каза журналистът Мохамед..

публикувано на 31.03.25 в 18:39

Мъжът, убил в Трявна бившата си партньорка, е задържан под стража

23-годишният мъж от Трявна, обвиняем за убийството на бившата си партньорка и майка на децата му, е задържан под стража с определение на Габровския окръжен съд. Мярката за неотклонение бе взета, след като лекарите го изписаха от болницата в подобрено общо състояние. Жители на Трявна се организират, за да помогнат на децата на убитата..

публикувано на 31.03.25 в 18:29
Адв. Иван Петров

Иван Петров: Генезисът на избора на българския европрокурор е порочен и води към Пеевски

Генезисът на избирането на българския европрокурор е порочен и води към Делян Пеевски. Това каза пред БНР адв. Иван Петров, бивш апелативен прокурор на София и подчерта, че не ВСС, не прокуратурата, а правителството решава кого да предложи за европейски прокурор, "така че пипалата не са само в съдебната власт, а са и в изпълнителната ".  "През..

публикувано на 31.03.25 в 18:18