Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерти поставят под съмнение версията, че причина за смъртоносната катастрофа на южнокорейския самолет е сблъсък с птици

Седемдневен траур в Южна Корея след самолетната катастрофа със 179 загинали

Спасителни екипи работят на мястото на самолетната катастрофа - 29 декември 2024 г.
Снимка: АП/БТА

Седемдневен траур е обявен в Южна Корея след днешната самолетна катастрофа на летището в град Муан. Потвърдена е смъртта на 179 души, а оцелелите са само двама.
Самолетът "Боинг 737" на южнокорейската нискобюджетна авиокомпания "Чеджу еър" e извършвал полет от тайландската столица Банкок до град Муан. 

Машината се разби в предпазната ограда на пистата и избухна в пламъци. На кадри, разпространени от местни медии, се вижда как самолетът се приземява "по корем" без да е задействан колесника.

Сред първоначалните версии за инцидента е сблъсък с ято птици. За опасност от такъв сблъсък екипажът е бил предупреден от контролната кула на летището, поради което приземяването първоначално е било отказано.

Две минути по-късно обаче пилотът е подал сигнал за бедствие и от кулата са разрешили кацане. 

Разследващите екипи обявиха, че са открили черните кутии на машината, произведена през 2009 година. 

Междувременно на летището се събраха роднини на пътниците, които са предимно южнокорейци по националност. Те са се връщали от почивка в Тайланд. Катастрофата се определя като най-тежкият инцидент с южнокорейска авиокомпания през последните 30 години.

А експерти заявиха днес, че около най-смъртоносната самолетна катастрофа в Южна Корея витае неяснота и поставиха под въпрос първоначалните предположения, че самолетът може да е паднал заради сблъсък с птици, предаде Ройтерс.

"Защо пожарните коли не са разпръскали пяна на пистата? Защо не са били на място, когато самолетът се е приземил? И защо в края на пистата е имало тухлена стена", пита се редакторът на новинарския портал "Еърлайн Нюз" (Airline News) Джефри Томас, цитиран от агенцията.

"Сблъсъкът с птици не е нещо необичайно, проблемите с ходовата част не са необичайни. Ударите с птици стават много често, но обикновено сами по себе си те не водят до катастрофа", каза  още Томас.

Австралийският експерт по безопасност на авиокомпаниите Джефри Дел заяви, че "никога не е виждал случай, при който сблъсък с птици да попречи на разгъването на колесника". 

Друг австралийски експерт - Тревор Йенсен, посочи, че пожарните и аварийните служби обикновено са готови за кацане без колесник, "така че в този случай това изглежда непланирано".

Обикновено при кацане без колесник "ще се приземите върху двигателите и ще усещате неравностите по пистата", обясни още Томас. "Има пожарни коли, които покриват пистата с пяна, и тогава се каца в най-отдалечения край на пистата, обикновено тези случаи завършват благополучно", добави той.

По публикацията работи: Мария Йорданова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Голям горски пожар приближава турския град Бурса

Голям горски пожар, избухнал снощи между областите Кестел и Гюрсу, приближава четвъртия по големина град в Турция - Бурса, съобщиха местни медии. Силни ветрове причиниха бързото разпространение на огъня, достигайки квартал Карахадър и принуждавайки властите да затворят магистралата Бурса-Анкара между Кестел и Гюрсу за движение в посока..

публикувано на 27.07.25 в 14:03

На летищата в Италия има нови 3D скенери, позволяващи до 2 л течности в ръчния багаж

На летищата в Италия започна прилагането на решението на Европейската конференция за гражданско въздухоплаване (ECAC) за разширено използване на нови 3D скенери за безопасност, което позволява в ръчния багаж да се носят течности, аерозоли и гелове до 2 литра. С това отпада таванът от 100 мл течности в ръчния багаж. Новите 3D скенери за..

публикувано на 27.07.25 в 13:50

Овладян е пожарът в гората между два квартала на Велико Търново

Във Велико Търново близо 100 пожарникари, военни и горски служители от Великотърновска и Габровска област напълно овладяха пожара в боровата гора между кварталите "Чолаковци" и "Бузлуджа".  Огънят обхвана над 30 декара и беше на метри от училище, църква, трафопост и жилищни сгради. Кметът Даниел Панов отново активира системата "БГ Алърт" с..

публикувано на 27.07.25 в 13:42

Четири големи пожара горят в страната - в Лесово, Илинденци, Трънско и русенското село Николово

Четири големи пожара горят в страната, обявиха на брифинг от Оперативния щаб при МВР. За момента няма опасност за населените места. Четирите хеликоптера и двата самолета по линия на поисканата помощ от Европейския съюз ще кацнат следобед на летище "Пловдив". При Лесово от 08.00 часа сутринта работят пожарникари от Турция. Те са със 3..

публикувано на 27.07.25 в 13:24
Снимката е илюстративна.

Голям пожар изпепели необитаеми къщи в монтанско село

Голям пожар в брусарското село Дъбова махала, Монтанско, изпепели 18 необитаеми къщи, кравеферма, бали със сено. Огнеборците са спасили 32 къщи от Дъбова махала и съседното село Киселево. Екипи от 6 пожарни служби са участвали в потушаването на огъня. Сигналът за пожара в Дъбова махала е подаден вчера след обяд. Огънят е тръгнал от запалена..

публикувано на 27.07.25 в 13:23
Премиерите на България и Молдова Росен Желязков и Дорин Речан в Кишинев, 27 юли 2025 г.

Желязков в Кишинев: България и Молдова споделят едни и същи ценности

България и Молдова споделят общи ценности. В това мнение се обединиха  премиерите на двете страни. Българският Росен Желязков декларира в Кишинев пред домакинa си Дорин Речaн, че може да разчита на подкрепата на страната ни в процеса по присъединяването си към ЕС. Хибридните атаки на Русия са обсъдени на двустранната среща на високо ниво, стана..

публикувано на 27.07.25 в 13:17

Пожарът между общините Струмяни и Кресна остава най-тежкото огнище в страната

Няма промяна на ситуацията към обедните часове. Пожарът продължава да пълзи в североизточна посока, като на места е върхов. Два наши военни хеликоптера вече гасят от въздуха и свалят огъня към земята. Четири тежки булдозера успяха да направят широки просеки, за да не позволят разпространението му към селата Влахи, Градешница, Ощава и към град..

публикувано на 27.07.25 в 13:00