Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

БНР подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда"

| Репортаж
Финалистите на конкурса "Геза Анда" 2024: Юдин, Шмуклер, Лиепинш
Снимка: Dmitry Khamzin/Géza Anda-Foundation 2024

Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист, живял и творил в Швейцария.

Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител – Орта́нс Анда-Бюрле, която основава и фондацията с идеята да пази и популяризира наследството му. След нейната кончина президент на борда на фондацията става проф. Тобиас Рихтер – известен оперен мениджър, син на легендарния диригент Карл Рихтер, уважаван университетски преподавател. В неговия екип във фондация "Геза Анда" от години е и българската пианистка Белина Костадинова. Именно те пристигнаха в София, за да подпишат меморандума за сътрудничество и така да затвърдят пресечните точки между институциите, които проф. Рихтер очерта:

"Нашата фондация "Геза Анда" провежда един от най-престижните клавирни конкурси в света и в регламента за дейността й са заложени две основни цели: едната е да организира състезанието на всеки три години, а другата – да се грижи за лауреатите, спечелили награди, през следващите години. Това означава да им помогнем да се утвърдят на международната сцена. Затова ние имаме голяма мрежа от сътрудничества с организатори на концерти, но по този начин можем да организираме най-вече много рецитали. 

Много е важно за младите пианисти да имат шанс да работят и с оркестри, за да се подготвят като солисти в клавирни концерти. А условията за това често не са идеални, ако мога така да се изразя. Затова нашата фондация се опитва да създаде контакти с партньори, които биха имали също интерес да работят с първокласни артисти - солисти на принципа на сътрудничеството. 

Нямаме търпение да представим нашите лауреати – помагаме им да пътуват, а и на много други нива, като получаваме подкрепа от наши приятели меценати. Трябва да споделя, че всичко това създава една специална атмосфера около нашия конкурс и помага в изграждането на личностите на тези млади изпълнители. И ако имаме диригенти и оркестри от други страни, както тук, в България, това също им помага да репетират повече с отлични колеги музиканти и да обмислят нови проекти. Полезно е и за двете страни. Разбира се, подобни партньорства започват обикновено с лични контакти от предишни събития – ние имахме удоволствието вече да работим с маестро Константин Илиевски. А колежката ми Белина Костадинова, естествено, помага много за връзките на фондацията ни с България, защото познава страната. Освен това тя е пианистка, специализирала е в Швейцария, затова знае добре историята на Геза Анда, който е духовната основа на нашата работа. Много елементи сега се съчетават и сме щастливи, че достигнахме до подписване на този меморандум, а предстои в краткосрочен и дългосрочен план да обмислим конкретните действия".

Попитах проф. Тобиас Рихтер оценяват ли младите пианисти изключителните възможности, които им се предоставят като лауреати на конкурса "Геза Анда" – освен впечатляващите парични награди, да имат артистичен мениджмънт на високо ниво, на което той отговори утвърдително и отбеляза, че не всеки от тях идва от място с прекрасни условия и възможността да станат професионалисти и да се научат не само да свирят добре, но и да се представят като личности пред аудиторията е важна част от израстването им. А в наше време това е от изключителна важност за една отлична кариера. Беше интересно за мен да разбера мнението на проф. Рихтер дали в настоящето е по-трудно или по-лесно да се съхрани паметта на легендарните музиканти – самият той е син на легендарен диригент и управлява фондацията на името на легендарен пианист.

"Може да се каже, че музикалният бизнес се уголеми – с участието на медиите и всички сегашни възможности за пътуване, които не бяха в  такива мащаби преди. Но съвършенството не се определя от количеството хора, замесени в дейността. А в момента музиката е и бизнес. А когато говорим за легенди, според мен има един прост принцип: Сега младите хора могат само да гледат на видео и да си водят бележки, защото легенди като Геза Анда и Карл Рихтер са си отишли много отдавна. Разбира се, има записи, но е напълно разбираемо, че звукозаписните компании се интересуват повече от новите поколения артисти. И ако има някъде запазени ленти с музика, останала отпреди – това е привилегия за нас. Затова нашата фондация се грижи за наследството на Геза Анда, правим и конкурса на негово име, за да се помни. Бил е голям пианист, бил е и педагог, а това е много ценно. Правят се документални филми, имаме и други дейности, за да пазим паметта за него. Но всички ние сме на полето на изпълнителските изкуства, а те имат нужда от изпълнител, който застава пред публиката - такова е живото изкуство. И на практика, за да е така, младите поколения имат нужда от досег с историческите личности, но и ние имаме нужда от досег с младите. Така става този важен обмен", каза за програма "Хоризонт" проф. Рихтер.

Вълнението си във връзка с подписания меморандум сподели и българският представител в швейцарската фондация - Белина Костадинова.

"Аз все по-често идвам в България, в моята държава, където ми е най-важно да се чуе за тези прекрасни таланти. Чакам за българския талант, който ще дойде на нашия конкурс, за да мога да го представя. Това е най-голямата мечта. Засега нямаме българско участие. Иначе съм много щастлива, че сегашните лауреати имат шанс да се представят в България и да обменят опит – да се запознаят с нашите оркестри, които са на фантастично ниво, както и с нашата публика". 

Проф. Тобиас Рихтер от фондация "Геза Анда" и Марио Ангелов – директор на дирекция "Музикална продукция и състави" в БНР, си размениха поздравления и пожелания за успешна съвместна дейност. 

По този повод Марио Ангелов заяви:

"Това, което ще последва, е продължение на нещо, което вече се случи. Нашият главен диригент - Константин Илиевски, беше поканен от фондацията през миналата година и присъства на заключителния тур на конкурса. Той е избрал един великолепен млад пианист - Дмитрий Юдин, който е лауреат на конкурса и този сезон Симфоничният оркестър откри концертите си с него.

Това, което очакваме от фондацията и от конкурса, е да ни захранва с млади и интересни музиканти". 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Красимира Стоянова

Красимира Стоянова с поредно забележително участие на родна сцена

Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..

публикувано на 20.08.25 в 16:07

"Каста дива" с отзвук от фестивала “Опера в Летния театър“ във Варна

В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..

обновено на 20.08.25 в 15:14

Отиде си известният виолончелист и педагог проф. Венцеслав Николов

На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..

публикувано на 18.08.25 в 18:16
Участници в Internationales Musikfest in Wien 2025

Българско участие в Международния музикален фестивал във Виена

В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните  разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..

публикувано на 18.08.25 в 15:01

Изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ бе представена във Враца

Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца.   Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..

публикувано на 17.08.25 в 08:00
 Хор

Концертът на хор "Ваня Монева" - част от тридневния фестивал "48 часа Варуша Юг"

Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..

публикувано на 16.08.25 в 06:15
Диана Дамрау

Диана Дамрау: “Благодаря ти, Варна!“

Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..

публикувано на 15.08.25 в 10:59