На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."
На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.
"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."
В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.
Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.
"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."
Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."
Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."
Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.
Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.
Жителите на село Самораново отново излизат на протест пред Община Дупница тази сутрин заради нерешаваните с години проблеми с питейната вода. Той започва в 8:30 часа. Протестът се организира от местен инициативен комитет, оглавен от съветника Георги Градевски. Макар че е в най-вододайната зона под Рила планина, Самораново е с постоянни..
Върховният съд на САЩ уважи искането на президента Доналд Тръмп да се стесни обхватът на националните съдебни забрани, налагани от съдии от по-долни инстанции. По този начин те ще се прилагат само за отделни щати, както и по отношение на групи и лица, които водят конкретни дела. Решението, което беше взето с 6 на 3 гласа е голяма победа за..
Въпреки заявеното от Путин желание за нови преговори, Русия и Украйна продължават размяната на удари, предимно с дронове. През нощта е бил атакуван Измаилският район в Одеска област. Нанесени са щети на гражданската инфраструктура, съобщиха от местната военна администрация, предаде БТА. Украинските военни и тайни служби са унищожили или са..
Иран бавно се възстановява от войната с Израел и американските въздушни удари по негови ядрени обекти. Иран погребва днес с държавни почести около 60 души, включително военни командири, убити при войната с Израел и американските удари срещу ядрени обекти, съобщава Ройтерс. Американският президент Доналд Тръмп коментира вчера на..
Пореден протест срещу приемането на еврото организира днес партия "Възраждане", ден след като внесе в парламента предложение за вот на недоверие към правителството. Критиката е срещу фискалната му политика и решението за влизане в еврозоната. "Кабинетът, подкрепян от настоящата управляваща коалиция, задълбочава фискалните дисбаланси и не..
Ако използването на изкуствен интелект вече не е прецедент в бизнеса, то все още прецедент остава бизнесът да използва собствени тренирани модели. А не общите. Но, оказа се, в България вече се случва тази промяна. Няма вече модел на ИИ, който да не помага в някаква степен на бизнеса, на хората, че дори и на журналистите. Но ползваните модели се..
Фотоизложба "Обектът в обектива" е подредена в монтанската галерия "Кутловица". Тя е дело на ученици от гимназията по строителство, архитектура, геодезия и компютърни науки в Монтана. Снимките са направени в извънкласна форма по фотография. Повече от 50 фотографии на тема "Обектът в обектива" представят в Художествената галерия..
От 1 юли т. г. започваме с плащанията за саниране на многофамилни сгради. Направили сме цялата организация и тези с анекси, дори в Габрово..
Системата на здравеопазване е в колапс и тук трябва политическо решение. На 2 юли има кръгла маса и ако не се случи промяна, ние подготвяме и..
"България се управлява от мафия, много по-тежка от Коза ностра . Досега не сме чули ЕС да иска от Коза ностра данни за развитието на икономиката на..