На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."
На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.
"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."
В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.
Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.
"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."
Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."
Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."
Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.
Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.
Сръбската петролна компания НИС, която е дъщерна на руската "Газпром Нефт", е принудена да търси алтернативни източници на петрол заради американските санкции върху руския петролен сектор, съобщава "Ройтерс". Компанията получи отстъпка от мерките, но нейни клиенти се въздържат да купуват руски петрол или петролни продукти, за да не бъдат санкционирани..
На 8 април в хода на специализирана полицейска операция на изграден за целта КПП на входа на Добрич по бул. "25-ти септември“ органите на реда спират за проверка автомобил, управляван от 30-годишен мъж. В автомобила служителите от отдел "Криминална полиция“ и Първо РУ - Добрич откриват сумата от 3 300 лв. и полиетиленово топче с тегло 106..
Над 1000 фиданки ще бъдат засадени в Малешевската планина, където през лятото на миналата година пожар засегна над 16 хиляди декара горски територии. В залесяването ще вземат участие служители от Югозападното държавно предприятие, пожарникари, военни и доброволци от общините Струмяни и Кресна. Над 60 пожара гасиха огнеборците през..
Президентът на САЩ Доналд Тръмп увеличи за втори път драстично в рамките на денонощието митническите тарифи за стоките от Китай от 104 на 125 процента. САЩ наложи обещаното мито в размер на 104% на китайските стоки В публикация в платформата Truth Social американският държавен глава съобщи, че е разпоредил 90-дневна пауза за 75 държави, които..
Депутатите от ПП-ДБ Йордан Иванов и Божидар Божанов обвиниха министъра на вътрешните работи Даниел Митов в лъжа. Те призоваха Митов да смекчи тона към опозицията и да изнесе информация за последните рокади в дирекцията: "Моля да покаже заповед от 3 април на заместник-главния секретар на МВР Мирослав Рашков с която се назначава на ръководна..
Няма назначен нов директор в Пловдив, както твърдеше един от ДБ днес. Чул някой си някаква клюка и я разпространява. Това каза министърът на вътрешните работи Даниел Митов в Търговище. Той присъства на годишният отчет-анализ на Областната дирекция на МВР в Търговище за 2024 година. "Когато им се каже нещо, което не им изнася, те се правят, че не го..
Законодателната защита на хората с увреждания от уволнение, административни тежести и страховете, че те ще отсъстват по-често са сред основните фактори, които ограничават работодателите да ги наемат. Това сочат резултатите от проучване на Библиотечно-информационния и изследователски парламентарен център, което беше представено пред депутатите от..
След "улгартрансгаз" и договора с турската копания "Боташ", разследването в хотели в български ски курорти за предполагаема измама с европейски..
"Българската следа" е референция на опита за покушение срещу папата. Заглавието беше от една страна да си играя с клишето чисто иронично. В друг..
В еврозоната България може да влезе на 1 януари 2026 г. или началото на 2027 г. Средата на годината никога не е ставало и никога няма да стане, защото..