Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фестивалният колаж в „Аларма” продължава с Втори епизод: SZIGET

Даниел Кан на Уърлд сцената на Sziget, август 2010 г.
Снимка: Цветан Цветанов
Най-големият open air фестивал в Централна и Източна Европа – Sziget на остров Обудай е събитие, което човек трябва до посети поне три пъти през живота си – веднъж, за да има време да си състави карта на този своеобразен музикален „остров на съкровищата” насред Будапеща; втори път – по обичайната причина – за да чуе в рамките на няколко дни накуп по-голямата част от любимите си групи и музиканти; и трети път – за да се впусне в „откривателство” по десетките малки сцени, където цялата музика на света само него (вас) чака... Е да, тук е и уловката – след третия път ви се ходи и четвърти, и пети, и т.н. до 18-то издание на фестивала, когато Sziget най-после навърши пълнолетие с едноседмични веселби – като в края на приказките – само че 7 дни, а не само 3.

Преди няколко години, когато Световната Икономическа Криза започна своята PR-кампания, Sziget бе сведен от седмица (което е нормалната му продължителност) до 5 дни. Обаче организаторите на фестивала още в началото намериха решение, измисляйки така наречения „нулев ден”, където през последните години имаше какви ли не изненади – от Iron Maiden и Lokomotiv GT до „Рок против расизма” и Майлс Дейвис по индийски. Тази година на Sziget имаше не само нулев ден (с „Уейлърс” и наследниците на династията на Боб Марли, с UB40, с вечер на унгарския джаз и с мемориален концерт, посветен на живота и творчеството на Тамаш Чех), но и „Ден минус 1” – с грандиозен прощален концерт на класиците на унгарския рок Kispal es a Borz
За фестивал, на който ежегодно свирят стотици артисти, е много трудно да бъде обрисуван изчерпателно в рамките на няколко страници или на едно предаване, и затова предишни години сме се съсредоточавали върху отделни сцени на Sziget. Сега обаче, като на 18-и рожден ден, ще се опитаме да отстъпим няколко крачки назад, да погледнем на него по-отдалеч и да изведем някои общи принципи, характеризиращи Sziget като структура и насока. На първо място – съжителството между музика и други изкуства, занаяти, увеселителни съоръжения, спортове, центрове в подкрепа на различни обществени каузи и пр. На второ – тематичните дни на по-големите сцени – силният западно- и северноафрикански акцент на Уърлд сцената всяка година, тематичните брит-поп и пънк вечери на Главната сцена, силната клезмер-програма, разпределена между Уърлд сцената и Ромската шатра. На трето – специалните сцени, посветени на „по-кривите” и хибридни рокендрол жанрове от утрешния ден (A38-WAN2 Stage), на унгарския алтернативен рок (MR2 Stage – сцената на Унгарското национално радио), на „джаза и околностите му” (тази година това беше Амфитеатралната сцена), на съвременния танцов театър и др.
Sziget си е цирк и панаир отвсякъде – в най-добрия и качествен смисъл на понятието – където границата между „евтините” и „елитарните” забавления напълно се обезсмисля от мащабите на самия остров – на Обудай (в сравнение с Петроварадинската крепост, която през последните години се пръска по шевовете, например) все още има достатъчно пространство за всичко и човек може и да се наслаждава на възвишеното, и да безчинства, и да откривателства, и да лентяйства – въобще, каквото му душа иска в рамките на 7 дни.
Няколко имена на групи и музиканти, свирили на 18-ия Sziget, които всички знаем: испанците Ska-P (с горила-полицай на сцената и видеопрожекции, заклеймяващи бруталното убийство на бикове от палячовци в чорапогащи – все още повод за национална гордост в родината им); Gotan Project – на Dance-арената – крачка към побратимяването между елетронните и акустичните жанрове; Джон Лайдън (познат още като Джони Ротън), само че не със Sex Pistols, а с Public Image Ltd. – пред много по-малко публика, отколкото с Pistols преди две години, но пък в много по-истинско и искрено представление; Тони Алън – барабанистът на Фела (без коментар!); „Ой Ва Вой” – за втора поредна година на Sziget – и още как!
И няколко имена, които малцина у нас знаят, а е хубаво да знаят: исландците Hjaltalin – пост-бийтълсови вокали с инди-рок, фаготи, цигулки и джаз импровизация на заден план – уникални; Tamikrest & Dirtmusic – две банди в едно – туарегски блус-клан и американско-австралийско-словенско фолк-рок трио (разбира се, пресечната точка е „Фестивалът в пустинята” в Мали, където те се срещат за първи път и с чието име се свързват още имената на Робърт Плант, на Али Фарка Туре, Джъстин Адамс, „Тинариуен” и кой ли още не от жанра); Ан Пиерле & White Velvet от Белгия – невъзможен хибрид между „Кардиганс” и Том Уейтс; Даниел Кан – детроитски идиш-поет и създател на уникално пънк-джаз кабаре и един от най-интересните съвременни интерпретатори на музиката на Мордехай Гебиртих; Wildbirds & Peacedrums – дуо за барабани, глас и загатната електроника от Швеция, вдъхновяващо се много повече от Samla Mammas Manna, отколкото от АББА, ако си говорим за шведската традиция в поп- и рокмузиката (макар да няма нищо общо като звучене с нито една от тези две крайности), „Ляпис Трубецкой” – това име със сигурност го знаете, но от „12-те стола”, а не от историята на ска-пънка в Беларус...
Следва продължение!

(Материалът епубликуван и в сп. ЛИК)

По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Самобичуването като радиопрактика

В "Голямата къща на смешните хора" на редакция "Хумор и сатира" на особена почит е трудната и дори чепата, но много нужна в нашето сложно време рубрика "Право ти, куме, в черните очи".  В нея без фалшив свян, без шикалкавене и недомлъвки говорим за нередности, за неща, които ни се набиват в очите не по хубавия начин. Този път в тази рубрика сме..

публикувано на 04.12.24 в 17:00

Импровизация за напреднали

"ХаХаХа ИмПро Театър" отбелязват 15 години от създаването си с празничен спектакъл в "Топлоцентрала" на 13 декември. Те са първата импровизационна трупа у нас, започват случайно, самообучават се с импроенциклопедия в интернет и репетират в Борисовата градина. "Никой не беше правил такова  нещо, пробвахме да видим. – разказва Ивайло Рогозинов,..

публикувано на 04.12.24 в 15:35

Кулинарният фотограф Илиан Илиев представи новата си книга "Тя – какво ще готви"

Световнопризнатият кулинарен фотограф Илиан Илиев представи най-новата си книга "Тя – какво ще готви" с повече от 130 лесни и вкусни рецепти, споделени от 21 жени, изявени кулинари. Готвачи, сладкари, шоколатиери, диетолози, телевизионни водещи, фитнес инструктори, кулинарни преподаватели, инфлуенсъри и блогъри – всички те споделят любими..

публикувано на 04.12.24 в 14:45

Концертите на тъмно "Невидима сцена" съc зимно издание

Концертите на тъмно "Невидима сцена" (Unseen Scene) се завръщат със зимно издание. По този начин публиката ще се потопи в свят, където светлината отстъпва, а тъмнината и музиката отключват сетивата. "Невидима сцена" е с участието на проекта WOOMB на Георги Линев (Kan Wakan) и Христо Йорданов.   Целта е да създаде пространство, освободено..

публикувано на 04.12.24 в 11:00

Фотографът Деян Йорданов разказва за изложбата "Занаятчиите на София"

Фотографът Деян Йорданов разказва за изложбата "Занаятчиите на София" като творчески процес и като част от професионалния му път. Деян Йорданов се занимава с фотография  от 12 години. Последното творческо предизвикателство за него е заснемането на кадрите за изложбата, която може да бъде видяна на сцена "Централни хали" до утре (5..

публикувано на 04.12.24 в 10:44