Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От вълшебния свят на звукозаписа – към реалността на концертния живот

В минутите, посветени на българския оперен театър, припомняме разговора с проф. Павел Герджиков, посветен на забележителния български баритон Стоян Попов.На снимката: Стоян Попов – Набуко в операта „Набуко” от Джузепе Верди
Снимка: личен архив
Неделният следобед ще започне с изпълнение на Росини – увертюра към операта „Синьор Брускино”, изпълнение на СО на NBC под палката на Артуро Тосканини. Пълната колекция със записи на великия Maestro furioso излиза на пазара с марката на Sony – едно монументално и изключително ценно преиздание на изпълненията на легендарния италианец, регистрирани както в Миланската Скала през 1921, така и с Нюйоркската филхармония от 1926 до 1936, с Филаделфия oркестра през 1941-42 и, разбира се, с оркестъра на NBC между 1937 и 1954. Кой би могъл да помисли в онези далечни години, че след толкова десетилетия – в разгара на новия ХХI век изпълненията на Тосканини ще звучат толкова убедително, толкова безапелационно, толкова пленително и вълнуващо... Сред новите издания на стари, забележителни интерпретации, на които трябва да обърнете специално внимание според френското издание „Диапазон”, са: „Густав Леонхардт свири Бах”; „Виртуозна музика за цигулка от ХVIII век” с Музика Антиква – Кьолн; прочута регистрация на „Силата на съдбата” под палката на Джеймс Ливайн с участието на Леонтин Прайс, Пласидо Доминго, Шерил Милнс и Фиоренца Косото; и Шест струнни квартета на Моцарт, изпълнени от Квартет Талих. А музиката, която бихте взели със себе си на самотен остров, за да потъвате в очарованието й отново, и отново, без никакви препятствия, е на Йохан Себастиан Бах – Кантата № 21 „Въздишки, сълзи” със солисти, Колегиум Вокале – Гент и Кралската капела, дирижирани от Филип Херевеге, издание на Harmonia Mundi от януари 1990.
От вълшебния свят на звукозаписа ще се пренесем в реалността на концертния живот на един от престижните европейски фестивали от последните десетилетия – в Шветцинген, който се провежда всяка година през май и юни в Германия. Основан е през 1952 от Южногерманската корпорация за радиоразпръскване. Мястото е 250-годишен замък с великолепен парк – замъка Шветцинген, който се намира близо до прочутия университетски град Хайделберг, а главната зала е тази на Дворцовия театър. Днес организатор е Югозападното радио на Германия, което осигурява внушителен брой концерти и театрални представления. Една от характеристиките на фестивала са световните премиери на нови опери, както и преоткриването на творби от минали векове, които се изпълняват на инструменти от епохата. Ще представим камерен рецитал, състоял се в Театър Рококо в Шветцинген на 2 юни миналата година, с участието на цигуларката Патриция Копачинская и пианиста Фазил Сай. Вероятно името на последния – турски пианист и композитор, роден през 1970 година в Анкара, е вече добре познато на меломаните. Той получава дипломата си в Германия през 1991 и още от началото на 90-те печели престижни европейски и американски награди. Освен интензивната концертна дейност, Фазил Сай е автор на оратории, клавирни концерти, камерни пиеси, песни. Сред известните му творби са „Нацизмът” и „Реквием за Метин Алтиок”. Оркестровата му пиеса „Алберт Айнщайн” е поръчана от СО на Цюрих, а балетът „Патара” е поръчка на Виенския Моцартов комитет специално за честванията на 250-годишнината от рождението на Моцарт. Фазил Сай е свирил с най-престижните световни оркестри, сред които Нюйоркската, Израелската, Чешката филхармонии Берлинските и Детройските симфоници, Националния оркестър на Франция. През 2007 Сай беше член на журито на джаз-фестивала в Монтрьо.
Неговата партньорка – цигуларката Патриция Копачинская е родена в Молдова, в семейство на музиканти. Учила е във Виена и Берн. През 2000 година печели конкурса „Шеринг” в Мексико, а през 2002 – престижна швейцарска награда за млади музиканти, която й дава възможност да свири с Виенската филхармония и Марис Янсонс на фестивала в Люцерн. През 2011 Копачинская бе отличена със „Златен лък” от музикалния фестивал в Майринген за принос към изпълнителското изкуство. През 2012 тя стана лауреат на наградата Преториус за музикално новаторство. Нейният запис на цигулковия концерт на Бетовен, осъществен с Orchestre des Champs-Elysées и диригента Филип Херевеге, спечели наградата на BBC Music Magazine за 2012, а записът на рецитал с Фазил Сай от 2008 на бетовеновата Кройцерова соната, както и творби на Равел, Барток и Сай бе отличен от ЕХО-Класик. Последният й диск – „Рапсодия”, е селекция от творби, изследващи корените на творчеството на Джордже Енеску в румънския и молдовския фолклор и беше включен в Избора на редакторите на „Грамофон” през 2010. Този сезон Патриция записва цигулковите концерти на Барток и Лигети, както и творбата на Петер Йотвьош „Седем” под палката на автора. Освен това Патриция Копачинская е посланик на добра воля, подкрепящ благотворителни проекти в помощ на децата на Молдова.
Рециталът й с Фазил Сай на фестивала в Шветцинген е фактически представяне на живо на техния диск от 2008: Кройцеровата на Бетовен, Румънски танци на Барток, Втората Соната на Равел и няколко биса, сред които забавна адаптация на „Фюр Елизе” и атрактивния Раг-Гидон-Тайм от Гия Канчели, посветен на Гидон Кремер. Трябва да призная, че изпълнението, особено това на цигуларката, никак не ме впечатли – явно 2 юни 2011 не е била нейната вечер, затова пък пианистът е доста добър. Ще прозвучи неговата авторска Соната за цигулка и пиано, опус 7 в пет части, която удивително напомня българска класика от втората половина на ХХ век – най-вече творчеството на Панчо Владигеров и Петър Христосков. Встъпителната Меланхолия вероятно носи влияния от Дебюси, следват Гротеска с екзотични хиатуси, Перпетуум Мобиле, Анданте и отново Меланхолия. Разнообразните стилови влияния можем да отдадем на младостта на автора – все пак тази соната е едва седмият му официален опус.

неделя, 22 юли, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Маринов

Дирижира Иван Маринов

"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..

публикувано на 11.10.25 в 08:15

Def Leppard получиха звезда на Холивудската алея на славата

Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..

публикувано на 10.10.25 в 14:18

"Радиодеца" откриват сезона с песен и усмивка

В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..

обновено на 10.10.25 в 10:32

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

Cantenac Dagar и Масацугу Хатори в София

"Една уста, едно банджо, един стол, двама души"  – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar  от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..

обновено на 08.10.25 в 21:31