В своята дълга история най-старата електронна медия у нас създаде и своите имена, хората, които от своя страна създаваха нейния образ, нейните критерии за професионализъм и възможностите, които им дава да „влиза” в живота на всеки, в дома му, в мислите му, в душата му. Радиото е ангажирано непрекъснато със злободневното, с последната новина, която утре ще бъде вече стара и изконсумирана. Но има и неща, които се създават точно тук, на неговата територия и запечатват завинаги артистични усилия, пред които ние се възхищаваме и днес. Както и направените регистрации на музикални събития, концерти от текущия музикален живот преди десетилетия, които не само не са загубили аромата и ценността си, но като отлежалото вино омайват по-късно духа ни.
Музикалната продукция вече шест десетилетия е културен факт, излизащ от рамките на БНР, защото ни показва какво притежаваме и какво можем да предложим на света. И тук влизат и записите на автентичен фолклор и студийните и документални записи от всички жанрове, които никой не може да назове като цифра.
Имената на звукорежисьорските екипи за много от по-старите музикални записи са се загубили през времето, може би от българската ни склонност да виждаме само първото - изпълнителите и да не си даваме сметка, че звукозаписният екип не е тъждествен на микрофони, кабели и пулт. В него ролята на звукорежисьора е изключително отговорна за тези трудно назовими неща от звука на един запис, но пък така важни за възприемането му по-късно, заедно с качествата на изпълнителите.
За тези имена-легенди в музикалния звукозапис на БНР ще си припомним в юбилейната година. И нека започнем не с първите - Любомир Бабев и Кирил Михайлов, а с първата дама в тази ревниво опазвана мъжка колегия. Пробивът е през 1963 г., когато в нея влиза младата Красимира Дикова след издържан конкурс. Тогава няма специалност тонрежисура в нашата Консерватория и обучението става на място. Амбициозна и упорита тя успява да се докаже професионално и да се наложи като личност сред своите по-възрастни, признати колеги, да не бъде само съпругата на изгряващия пианист Антон Диков, активно концертиращ и записващ музикант, да има свое собствено присъствие и тежест в този отговорен дял на радиопродукцията. А в онези времена, това означава и записи за Балкантон, в които се разчита именно на професионализма на музикалните звукорежисьори на БНР. Нейният е високо оценен и в чужбина - издадените плочи на Двата цигулкови концерта на Прокофиев със солист Стойка Миланова и СО на БНР и диригента Васил Стефанов, „Апокалипсис” на Васил Казанджиев под негово диригентство, „Алпийска симфония” на Рихард Щраус със Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков, печелят престижни награди през годините. А можем ли да подминем нейната заслуга за великолепните регистрации на мащабни произведения с оркестър, хор, солисти и рецитатори като операта „Прикования Прометей” на Лазар Николов” и Ораторията „Жана д’Арк на кладата” от Онегер под диригентството на Добрин Петков, „Кармина Бурана” от Карл Орф с Хоровата капела и диригента Георги Робев, българската премиера на Симфония № 8 на Густав Малер с диригента Константин Илиев. И още колко много записи, които носят печата на висок музикален вкус, разбиране и изработен усет - те са и най-точното свидетелство за нейната работа четвърт век като музикален звукорежисьор в БНР. Останалото са емоционалните спомени на колеги и изпълнители, на тези, които са били свидетели на нейния отговорен труд почти до края на ранната й смърт през февруари 1989 г.
Няма човек мисля, който я е познавал приживе и я помни в кабината на пулта, само при споменаването на името Краси Дикова да не вижда пред очите си нейната елегантна фигура, тъмносините виолетови очи, достолепното излъчване и не на последно място изявения характер. Беше много взискателна и изискваща към себе си и затова имаше право да бъде такава и към тези, с които работеше.
вторник, 17 февруари от 19.30 часа
Сцената на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" отново става трибуна на сътрудничеството между български и корейски музиканти. Концертът "Корейски музикален калейдоскоп" съчетава традиционната корейска музика със съвременни композиции. Публиката ще се наслади на 9 произведения, всички за първи път изпълнени в България , 6 нови..
16 юни 3.00 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", първо действие. 3.39 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", второ действие. 4.07 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), оратория "Естир", трето действие. Изпълняват Зоуи Брукшоу (сопран), Зевиър Хетерингтън (тенор), Джоузеф Дуди (тенор), Алекс Ашуърт (бас),..
В съботната вечер ще прозвучи запис на операта "Дама Пика" от Чайковски на изпълнението от 7 юни 2025 от сцената на Метрополитън опера. Критиката остава възхитена от представянето на Соня Йончева в тази възстановена продукция. За жалост, в записа от 7 юни Йончева е заместена от друга певица поради болест. В ролята на Лиза ще чуем младото руско..
В рубриката "Минути на редактора" този път говорихме за високата скорост и силните усещания, които носят със себе си голяма отговорност. С Георги Георгиев от мотоклуб "Нощни Вълци" – Русе се впуснахме в дебрите на Мото рок фестивала в Рус е, който отправя важно послание към децата и подрастващите – за отговорното шофиране и безопасността на пътя...
Фестивалът, който води музиката на различни локации и града (освен в концертните зали) ще премине под знака на ...градините. Вдъхновението идва от великолепната картина на Йеронимус Бош "Градината на музикалните наслади" (The Garden of Sound)и преминава през специално предоставените на фестивала от Текла Алексиве ботанически илюстрации, през..
В събота за втори път на връх Соколовец над село Бойковец в Етрополския Балкан се проведе национален народен събор на хайдушката песен, организиран от..
Съзнателно или не, накъдето и да погледнем, ние търсим смисъл. Смисъла в живота и в това, че точно ние сме част от него. В немалко от случаите го търсим в..
Международният фестивал "Българска душа на святата земя", провеждащ се в Израел, се превърна от културно събитие в драматично изпитание за група..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg