Тази събота в рубриката ни „Третото ухо” ви предлагаме „Господи, помилуй” от Михаил Величков.
Участват артистите: Наум Шопов, Васил Михайлов, Невена Симеонова, Дияна Челебиева.
Режисьор: Мария Нанчева.
Михаил Величков (1917-1993) е български писател и драматург. Автор е на повече от 40 пиеси, някои от които са преведени на много европейски езици. Михаил Величков започва литературната си дейност още като ученик в Първа мъжка гимназия в София, когато е част от колектива на сп. „Ученически подем”. В него се събират някои от основателите на новата българска литература: Александър Геров, Александър Вутимски, Валери Петров, Емил Манов, Богомил Райнов, Невена Стефанова.
Преди 1944 година Михаил Величков учи театрознание във Виена и Берлин. Носител е на редица международни награди.
Сам се определяше като „тъжен оптимист”. Беше един от най-ерудираните ни писатели. Беше убеден, че „нравоучителните пиеси са само за деца. „Предаваше „занаята” на младите си колеги. Беше скроен широко, беше толерантен в художествените си пристрастия. Изглеждаше деликатен и мек човек, благородно сдържан и някак затворен в себе си, но през годините показа изненадващо ни мъжество да отстоява антидогматизма си, страстното си желание да изследва човешките взаимоотношения непреднамерено, безпощадно, с горчивина, но и със съчувствие. Беше изключително взискателен към себе си. Хладнокръвието, с което извършваше своите драматургични дисекции, с годините ставаше все по-професионално, уверено, безкомпромисно. През паметната 1989 година в библиотека „Мост” излезе пиесата му „Господи, помилуй”, в която по миховеличковски спокойно се казва истината за дома, който обитаваме, за дома, който не е „дом на щастие и сигурност", а „дом, обезпокояван от зли духов”.
Автор е на много пиеси, които имаха различна сценична съдба. Някои като „Бягството” се играха много години у нас и в чужбина и сигурно ще бъдат поставяни и занапред. Други ще останат във времето си, което честно анализираха. На трети им предстои да бъдат играни, защото художествените им прозрения и майсторство са нужни на българския театър.
Из „Портрет от спомени за Михаил Величков”, вестник „Култура”.
Роден през 1813 г. в Годелау, Германия, Георг Бюхнер е писател, драматург, лекар и революционер. За краткия си живот (умира на едва 23-годишна възраст) и пишейки десетилетия преди Ибсен, Чехов и Стриндберг, Бюхнер предвещава и чертае пътя на модерната драма в Европа. "Войцек", написана малко преди смъртта му и останала незавършена, е една от..
В чест на 15 септември, първия учебен ден, Радиотеатърът на Българското национално радио предлага на най-любимите си слушатели, децата, постановката "Легенди за буквите" от Тодор Лозанов. Авторът представя със средствата на мерената реч виденията си за буквите – как са създадени във времето на древен Египет, и как са достигнали до българските земи..
В продължение на седем седмици екип "Драматургични форми" представя радиопоредицата "Видрица". Слушайте всеки делничен ден от 1 септември в рубриката "Радиоколекция" – от 0:15 до 0.30 часа на вълните на програма "Христо Ботев". Поп Минчо Кънчев (1836-1904) – свещеник, учител, революционер и обществен деец – оставя едно от най-ценните свидетелства..
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в..
С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на..
Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg