В края на месец септември медийното пространството бе залято от новината за поредния голям успех на сопраното Соня Йончева - тя дебютира в ролята на Норма от едноименната опера на Винченцо Белини при откриването на сезона на Кралската опера в Ковънт Гардън. Според специалисти, да се намери и една певица, която може да се справи с вокалните трудности на произведението, е истинско предизвикателство. Какво ли се случва, когато се наложи да се открият две? Ръководството на Кралската опера бе подложено точно на такова изпитание - след като Анна Нетребко се отказа от ангажимента да се превъплъти в образа на Норма, българката Соня Йончева зае нейното място. Това се оказа изключително успешен ход за младата изпълнителка, защото въпреки краткото време, за което е трябвало да се подготви, музикалните и артистичните й качества успяха да впечатлят критиката. Ричард Феърман от вестник Financial Times пише: красивото пеене на Соня Йончева е основната причина публиката да слуша „Норма” в „Ковънт Гардън” тази есен. Решението на Алекс Оле да пренесе историята в наши дни изглежда доста абсурдно и добре, че поне имахме Йончева. В началото на трийсетте, българката е по-млада от много други изпълнителки на ролята, което означава, че гласът й е все още красив, свеж и бляскав. Младостта и енергичността й позволяват да се справи с капаните, поставени от композитора Винченцо Белини. Певицата запазва очарованието на Норма като класическа романтична героиня.
Вестник Independant определя българското сопрано като наследничка на легендарната Мария Калас и допълва: Йончева определено би могла да разцъфти в една от най-добрите интерпретаторки на Норма на нашето време - ако успее да намери по-убедителна постановка, в която да изпъкне.
Престижното английско списание Opera също публикува обширна статия за успеха на Соня Йончева и освен това й отрежда специално място на корицата на ноемврийския си брой.
В съботната оперна вечер ще ви предложим документален запис от спектакъла на „Норма”, състоял се на 1 октомври 2016 г. в Лондон. Програма „Христо Ботев” ще предостави на меломаните възможността да чуят спектакъла дни преди той да бъде излъчен в киносалоните. Освен Соня Йончева като Норма, в ролята на Адалджиза ще пее Соня Ганаси, тенорът Джоузеф Калея е Полионе, Бриндли Шерат - Оровезо, Влада Боровко е Клотилде, а Дейвид Ким – Флавио. Хора и оркестъра на Кралската опера дирижира Антонио Папано, а режисьор на продукцията е испанецът Алекс Оле.
В звуковите файлове може да чуете какво е мнението на самата Соня Йончева за образа на Норма, а диригентът Антонио Папано разкрива кое точно го привлича в произведението на Белини.
Изпълнителски състав:
Норма, дъщеря на Оровезо, сопран - Соня Йончева
Адалджиза, жрица, сопран - Соня Ганаси
Полионе, римски проконсул в Галия, тенор - Джоузеф Калея
Оровезо, глава на ордена на Друидите, бас - Бриндли Шерат
Клотилде, приятелка на Норма, сопран - Влада Боровко
Флавио, спътник на Полионе, тенор - Дейвид Ким
Съдържание на операта „Норма”
събота, 22 октомври от 20 часа
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg