Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомените за отминалите години - Стефка Евстатиева разказва

БНР Новини
Стефка Евстатиева
Снимка: личен архив
Когато поканиш един оперен певец, който е решил да се откаже от всякакви ангажименти и да се отдаде на спокойствие, и срещи с приятели най-лесно е да го разпиташ за отминалите славни дни. За Стефка Евстатиева те са много и наистина много славни. Обичам си спомените - каза тя и започна да разказва за първите си стъпки в операта - това се случва в Русе. Стефан Трифонов ме попита, когато си тръгвахме веднъж от театъра защо не мога да ходя по сцената. А аз бях притеснена и не знаех какво да правя, споделя певицата. После се наложило да спаси спектакъл само с една репетиция, на която й показали от къде да влезе и да излезе. И тогава, като нямаше кой да ме насочва, аз сама си направих моя мизансцен. Публиката била във възторг и дори питали защо този гастрол не е обявен. „Какъв гастрол? Аз бях вече от няколко години солистка на театъра.
Спомените ще ни отведат и на конкурса на името на Чайковски в Москва. Аз изобщо не бях готова за третия тур. Всички казваха, че те не пускат българи. Оказало се обаче, че минава. А тя няма нито ноти, нито готова ария с оркестър. Решава да изпълни арията на Наташа от „В бурята“ на Хренников, която е учила в консерваторията. Не бях гледала операта, само ми бяха казали, че Наташа е бременна и е изоставена, готова е да се самоубие и говори на детето си. Аз толкова се трогнах и сигурно съм изпълнила много добре арията, защото ми дадоха и награда за най-добро изпълнение на съветска опера. После ми казваха: Вие ни открихте Хренников. А след този конкурс ме забелязаха и в България.
Целият разговор може да чуете в звуковия файл, а ето и записите, които съм избрала:
• „Дон Карлос” на Верди - Стефка Евстатиева (Елизабет), Калуди Калудов (Дон Карлос), Никола Гюзелев (Крал Филип), Людмила Хаджиева (Тебалд), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Иван Маринов, запис от 1988 г.
• „Княз Игор” - Стефка Евстатиева (Ярославна), Никола Гюзелев (княз Галицки), хор на Софийската опера, Фестивален оркестър, диригент Емил Чакъров, запис от 1987 г.
• „Дама Пика” - Стефка Евстатиева (Лиза), Виеслав Охман (Герман), Фестивален оркестър, диригент Емил Чакъров, запис от 1992 г.
• „Снежанка” на Римски Корсаков - Елена Зименкова (Снежанка), Стефка Евстатиева (Купава), Никола Гюзелев (Дядо Мраз), Аврам Андреев (Берендей), Стефка Минева (Лел), Любомир Виденов (Мизгир), хор и СО на БНР, диригент Стоян Ангелов, запис от 1985 г.
• „Трубадур” на Верди - Стефка Евстатиева (Леонора), Стефка Минева (Азучена), Иван Велчев (Манрико), Никола Смочевски (Граф ди Луна), Иван Василев (Рюиц), хор и оркестър на Старозагорската опера, диригент Веселин Ненов, запис от 22 ноември 1982 г.
• „Мефистофел” на Бойто с участието на Никола Гюзелев (Мефистофел), Калуди Калудов (Фауст), Стефка Евстатиева (Маргарита), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Иван Маринов, запис от 10 юни 1983 г.
• „Андре Шение” на Джордано - Стефка Евстатиева (Мадалена), Здравко Гаджев (Андре Шение), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Асен Найденов, запис от 1979 г.




събота, 3 юни от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36