Има хора, които грабват сърцето ти още от първия миг, в който ги видиш. Те са чаровни, остроумни, вдъхновени. Когато си около тях се чувстваш и ти окрилен. Имам толкова много спомени с Михаил Ангелов. Не, никога не ми е преподавал. Познавам го като скъп приятел на баща ми. Забавно беше в детските ми години да бъда с тях, с историите, които разказваха, вицовете, разговорите за колеги, постановки, срещи, които са преживели заедно или поотделно. Много от спектаклите, които гледах тогава за мен бяха поредното оперно вълшебство. И чак години след това открих диригента, открих твореца, човека, който знаеше всичко за операта, който можеше да превърне всеки спектакъл в празник за слуха. Разговарях с певци, на които е помогнал, които е извадил от поредна криза. Слушах как разказват за него, колко радост и блясък има в очите им. И както много пъти е ставало съм се ядосвала, че тогава, не съм могла да разбера, какво изпускам, колко ценни моменти са отлетели завинаги. Ядосвам се и като музикант, заради пропуснатите записи в онези смутни първи години на прехода, когато не ни позволяваха да правим документални записи. Ядосвам се заради завинаги отлетелите мигове от „Сватбата на Фигаро“, „Сомнамбула“, „Риголето“, „Травиата“ и колко още заглавия. Мисля, че тогава пропуснахме да запазим на запис цяло едно поколение певци, които тогава поемаха към световните сцени – млади, прекрасни, гласовити. Отлетяха и най-славните години на големите ни оперни диригенти като Руслан Райчев, Борис Хинчев, разбира се и Михаил Ангелов.
Сега, когато подготвях тази оперна вечер прослушах почти всичко, с което разполагаме. За жалост недостатъчно, непълно. Но какво удоволствие, колко красота и емоция получих. Четири записа на „Севилският бръснар“ – с Николай Гяуров, Димитър Петков, Асен Селимски, Никола Василев, Кирил Кръстев, Кирил Дюлгеров, Павел Куршумов, Павел Елмазов, Павел Герджиков, Петя Иванова, Вася Радева – как да избереш? „Дон Жуан“ с три записа – брилянтно от първия до последния тон. „Италианката в Алжир“ – дъхът ти спира от вокалните акробатики на Христина Ангелакова и Стефка Минева и цялата оперна компания. „Галантните Индии“ – неповторимо, елегантно, изискано, единствено. Преминах и през „Приказка за цар Салтан“, „Семьон Котко“, „Хан Крум-ювиги“. Може би щеше да е добре да взема по малко от всичко, но все пак избрах – една цяла опера и фрагменти от други две – абсолютно непозната творба на Рамо и най-известната опера на Росини.
Освен това следвах и разказа на Михаил Ангелов. Така програмата се оказа превъзходна. Ето я:
„Дон Жуан“ опера от Волфганг Амадеус Моцарт.
Действащи лица и изпълнители:
• Павел Герджиков – Дон Жуан,
• Боян Кацарски – Лепорело,
• Минчо Попов – Дон Отавио,
• Живко Пранчев – Мазето,
• Неделчо Павлов – Командор,
• Анна Томова-Синтова – Донна Анна,
• Лиляна Барева – Донна Елвира,
• Петя Григорова – Церлина.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 5 юни 1975 – „Софийски музикални седмици“.
Съдържание на операта „Дон Жуан“
Пролог – В градината на Хебе от „Галантните Индии“ от Жан Филип Рамо.
Действащи лица и изпълнители:
• Хеба - богиня на младостта – Мати Пинкас,
• Белона - богиня на войната – Йорданка Димчева,
• Амур – Петя Иванова.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 25 ноември 1965 г.
Сцени от „Севилският бръснар“ на Джоакино Росини.
Действащи лица и изпълнители:
• Павел Куршумов – граф Алмавива,
• Петя Иванова – Розина,
• Асен Селимски – Фигаро,
• Павел Герджиков – д-р Бартоло,
• Димитър Петков – Дон Базилио.
Хор и оркестър на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов.
Запис от 25 април 1965 г.
Съдържание на операта „Севилският бръснар“
Отделете половин час, ще бъде забавно. В звуковия файл е разказът за всички 85 години, 55 от тях на сцената.
събота, 26 август, от 20 часа
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg