Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Патриция Копачинская - в очакване на „Грами”

БНР Новини
Патриция Копачинская
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Придвижвам се от един концерт към друг, но всички композитори са с мен на сцената. Като ангели са. Свиря Шьонберг, а там са Бах и Моцарт, и Бетовен. Всички са с нас.

Една суперзвезда свири в София. Наричат я „музикален екстремист”, „дивото дете на класическата музика”, „босоногия ангел”, а тя е просто музикант. Не свири на „Страдивариус”, не е огромна цената на цигулката й, но е много добра. Изработена е от Джовани Франческо Пресенда през 1834 година. Лука Франческони й посвещава концерт, както и Франсиско Кол, Мартон Илеш, Майкъл Хърш. Надявам се Салваторе Шарино да напише нещо за мен, тъй като много харесвам музиката му. Има и още много други творби, но не ги помня. Свиря, сякаш чета вестник - казва тя и се смее. С Найден Тодоров са учили заедно във Виена - той дирижиране, тя композиция. В България е за втори път. Преди 20 години я кани пак Найден Тодоров. „Тогава бяхме млади и весели, а сега не сме тъжни, но сме сериозни”. Тогава свири Бах, а защо сега избира Шьонберг?

Отдавна исках да се захвана с тази музика, точно защото обичам додекафоничната музика. Освен това научих „Лунният Пиеро” с глас, в Америка го пях и мислех, че ще намеря паралели с цигулковия концерт, но до сега не ги намирам. Не мога да разбера как един и същи човек може да напише толкова различна музика и затова ми е много интересно. Освен това след година ще свиря този концерт с Берлинската филхармония с Кирил Петренко, който също е наш приятел. Та ето аз с приятели свиря сложни произведения.

Често я упрекват, че е хулиган, екстремист в музиката. Притеснява ли се от тези критики?

Мисля, че това ми помогна да се освободя, защото аз не само свиря на цигулка, занимавала съм се с композиция. Това е като в кухнята. Там готвя сама. Имам рецептата. Например концерта на Чайковски. Ние всички го знаем, но аз го подготвям сама. Аз правя моята торта сама. Тя ще бъде по-различна. И защо има смисъл да се дойде на концерт? За да чуеш мнението на този човек, не това, което слушаме постоянно на записите. Тогава няма нужда от концерти. Може да стоиш у дома, да слушаш записи и да пиеш кафе. Колкото до проблема за съвременната музика мисля, че не публиката е виновна. Дори не и организаторите. Да, разбира се организаторите се страхуват, че няма да има публика, няма да се продадат билетите, няма да има пари. Но ние трябва, няма да кажа да възпитаваме публиката, защото това е много арогантно, а трябва да я привикнем към този език.

Ако се замислим, номерацията на произведенията на Бах и Моцарт е слагана много по-късно. Това е било, защото тези хора не са си номерирали произведенията, защото те са ги писали по повод и с мисълта, че вероятно ще бъде забравено и захвърлено... Хората са създавали за съвременниците си. Ние в момента допускаме грешка. Ние правим само това, което е било за тогавашните съвременници, а не правим това, което е за нашите съвременници. Шьонберг отдавна не е съвременна музика
- допълват цигуларката и диригентът Найден Тодоров.

Записът на Патриция Копачинская на аранжирания от нея квартет на Шуберт „Смъртта и момичето” е номиниран за „Грами”. Свири го с камерния оркестър Сент Пол.

В звуковия файл може да чуете запис от пресконференцията от 20 декември 2017 г. с участието на Найден Тодоров и Патриция Копачинская. В началото с руски превод се включва Елиана Митова.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Теодосий Спасов с концерт в Оснабрюк

Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..

публикувано на 03.03.25 в 12:35

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39